
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Uniwersytet Marii Curie - Skłodowskiej |
Format: | |
Ilość stron: | 203 s. |
Zabezpieczenie: | plik z zabezpieczeniem watermark |
EAN: | 9788322792278 |
Data: | 2025-03-26 |
Opis e-booka:
„Książka jest odpowiedzią na wzrastające zainteresowanie i popularność outdoor education jako strategii edukacyjnej angażującej uczniów w proces autentycznego poznawania realnych problemów w realnym świecie, uczenia się przez eksperymentowanie, samodzielne dochodzenie do wiedzy, przeżywanie, pracę metodą projektu, planowanie strategiczne a przy tym rozwijanie soft skills – umiejętności miękkich. Zrealizowany projekt badań pokazuje, jak wiele jeszcze wyzwań pozostaje w zakresie zmiany myślenia nauczycieli o problemie i zrozumienia wartości, jaką niesie podejście outdoor education. Książka z pewnością będzie znaczącym wkładem w doskonalenie pracy nauczycieli i rozwijanie ich profesjonalnej samoświadomości.”
Z recenzji Prof. dr hab. Ewy Filipiak
E-book „(Nie)obecność outdoor education w kształceniu szkolnym” - Wydawca: Uniwersytet Marii Curie - Skłodowskiej. Cena 39.90 zł. Zapraszamy na zakupy! Zapewniamy szybką realizację zamówienia.
Spis treści:
Introduction 13
Rozdział I. Wybrane konteksty uczenia się przyrody 17
1.1. Uczenie się jako aktywność poznawcza. Od adaptacji do konstruowania znaczeń 17
1.2. Paradygmaty poznawania przyrody. Od behawioryzmu do embodied-embedded mind 28
1.3. Konstruktywistyczny model uczenia się – nauczania przyrody 36
1.4. Strategie i metody edukacji przyrodoznawczej. Integracja doświadczeń emocjonalnych i poznawczych 47
1.5. Uczenie się poza klasą szkolną – moda, wyzwanie czy szansa współczesnej edukacji 60
Rozdział II. Przyroda jako miejsce, przestrzeń i potencjał pedagogiczny 69
2.1. Przestrzeń, miejsce i nie-miejsce. Poszukiwanie znaczeń 69
2.2. Przyroda miejscem zaspokajania potrzeb egzystencjalnych 74
2.3. Przyroda jako przestrzeń edukacyjna. Z perspektywy neuroscience 83
2.4. Outdoor education a emergencja pedagogiki miejsca 92
2.5. Istota metafory Briana Nettletona: Przyroda jako przyjaciel 96
Rozdział III. Metodologiczne podstawy badań własnych 99
3.1. Przedmiot, cele i problemy badawcze 99
3.2. Metody, techniki i narzędzia badawcze 101
3.3. Charakterystyka terenu badań, próby badawczej i przebiegu badań 103
3.4. Użyteczność danych empirycznych 108
Rozdział IV. Outdoor education w percepcji nauczycieli 111
4.1. Sensy i znaczenia nadawane outdoor education przez nauczycieli 112
4.2. Wiedza nauczycieli dotycząca warunków realizacji outdoor education 120
Rozdział V. Doświadczenia nauczycieli w zakresie aplikacji outdoor education 129
5.1. Sposób organizowania outdoor education przez badanych nauczycieli 130
5.2. Trudności doświadczane przez nauczycieli w realizacji outdoor education 138
Rozdział VI. Model praktykowania outdoor education w rzeczywistości szkolnej 143
6.1. Sposoby wprowadzania uczniów w zajęcia poza budynkiem szkoły. Nauczyciel w roli facylitatora 146
6.2. Aktywność zadaniowa uczniów w ramach outdoor education 151
6.3. Formy i metody outdoor education 155
6.4. Aranżacja przestrzeni wokół szkoły 160
Zakończenie 167
Bibliografia 177
Aneksy 189