pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Tytuł książki:

Niemcy w Unii Europejskiej. Implikacje dla Polski. Tom 2

Autor książki:

Marzenna A. Weresa

(red.)
Dane szczegółowe:
Wydawca: Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Rok wyd.: 2004
Oprawa: miękka
Ilość stron: 270 s.
Wymiar: 176x250 mm
EAN: 9788373780873
ISBN: 83-7378-087-4
Data:2001-01-09
Cena wydawcy: 34.00 złpozycja niedostępna

Opis książki:

Celem dwutomowej monografii jest analiza porównawcza tendencji rozwoju gospodarki niemieckiej i innych krajów UE, dokonywana z perspektywy pogłębiania integracji i rozszerzenia UE na Wschód. Prowadzi ona do wskazania skutków, jakie mają zmiany ekonomicznej roli Niemiec w Unii Europejskiej dla powiązań tego kraju z Polską. W tomie drugim wyodrębniono trzy części, obejmujące łącznie 14 rozdziałów. Część I pokazuje wewnątrzniemiecki oraz europejski kontekst stosunków polsko-niemieckich. Celem części II jest ukazanie implikacji jakie mają zmiany pozycji Niemiec w UE dla Polski, a zwłaszcza kształtowanie się stosunków bilateralnych z Niemcami oraz powiązań gospodarczych z innymi krajami Unii Europejskiej. Problematyka części III dotyczy współpracy Polski i Niemiec realizowanej na poziomie regionalnym.

Książka "Niemcy w Unii Europejskiej. Implikacje dla Polski. Tom 2" - Marzenna A. Weresa (red.) - oprawa miękka - Wydawnictwo Szkoła Główna Handlowa w Warszawie. Książka posiada 270 stron i została wydana w 2004 r.

Spis treści:

Wstęp

CZĘŚĆ I. Rozwój gospodarki Niemiec a Rozszerzenie Unii Europejskiej na Wschód

Rozdział 1. Uwarunkowania wschodniej ekspansji gospodarczej Niemiec – Michał Dobroczyński

1.1. Wprowadzenie
1.2. Ewolucja kontekstu historycznego
1.3. Międzynarodowa ekonomiczna ranga Niemiec
1.4. Gospodarka niemiecka a Wschód

Rozdział 2. Słabość wzrostu i problemy strukturalne gospodarki Niemiec oraz ich implikacje – Bogumiła Brocka-Palacz

2.1. Wprowadzenie
2.2. Słabość wzrostu gospodarczego Niemiec
2.3. Problemy strukturalne
2.4. Wnioski

Rozdział 3. Integracja nowych krajów związkowych z Unią Europejską. Implikacje dla Polski – Włodzimierz Kamiński

3.1. Wprowadzenie
3.2. Europejski proces integracyjny a zjednoczenie Niemiec
3.3. Środki finansowe Unii Europejskiej dla Niemiec Wschodnich
3.4. Wybrane wnioski dla Polski

Rozdział 4. Współpraca gospodarcza Niemiec z kajami wschodniego rozszerzenia UE – Marzenna A. Weresa

4.1. Wprowadzenie
4.2. Współpraca handlowa
4.3. Powiązania inwestycyjne
4.4. Podsumowanie

CZĘŚĆ II. Polsko-Niemiecka współpraca gospodarcza wobec członkostwa Polski w UE

Rozdział 5. Polsko-niemieckie stosunki gospodarcze na tle współpracy z Unią Europejską – Katarzyna Cisz

5.1. Wprowadzenie
5.2. Polsko-niemieckie stosunki bilateralne na tle stosunków gospodarczych Polski z krajami UE – tendencje ogólne
5.3. Współpraca gospodarcza Polski i Niemiec w ujęciu branżowym
5.3.1. Sektor usług
5.3.2. Przetwórstwo przemysłowe
5.4. Podsumowanie

Rozdział 6. Wpływ koniunktury gospodarczej w Niemczech na polskie obroty handlowe – Ryszard Stefański

6.1. Wprowadzenie
6.2. Model teoretyczny
6.3. Metodologia badań
6.4 Wyniki badań: Zmiany koniunktury w Niemczech a polski handel zagraniczny
6.5. Podsumowanie

Rozdział 7. Różnice w etnocentryzmie konsumenckim Niemców i mieszkańców krajów Europy Środkowo-Wschodniej – Andrzej Szromnik, Adam Figiel

7.1. Wprowadzenie
7.2. Cele, metodologia i wyniki badań
7.3. Podsumowanie

Rozdział 8. Asymetria w polsko-niemieckich obrotach towarowych na przełomie XX i XXI w. – Tadeusz Sporek

8.1. Wprowadzenie
8.2. Wielkość i dynamika bilateralnej wymiany handlowej
8.3. Struktura branżowa handlu
8.4. Podsumowanie

Rozdział 9. Niemieckie inwestycje w Polsce – Przemysław Deszczyński, Tilman Brauner

9.1. Uwagi wstępne
9.2. Hipotetyczny bilans korzyści i strat dla polskiej gospodarki przyjmującej zagraniczny kapitał
9.3. Kapitał niemiecki w Polsce
9.3.1. Prywatyzacja polskich przedsiębiorstw państwowych z udziałem kapitału niemieckiego
9.3.2. Niemieckie inwestycje bezpośrednie w Polsce i ich struktura branżowa
9.4. Uwagi końcowe

Rozdział 10. Niemieckie inwestycje bezpośrednie w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem koncernu Volkswagena – Witold Małachowski

10.1. Wprowadzenie
10.2. Volkswagen jako przykład przedsiębiorstwa ponadnarodowego
10.3. Inwestycje koncernu Volkswagen w Polsce
Rozdział 11. Polskie przedsiębiorstwa na rynku niemieckim – Ireneusz Bil, Filip Kamiński

11.1. Wprowadzenie
11.2. Ogólne warunki działalności handlowej w Niemczech wynikające z postanowień Układu europejskiego
11.3. Niemcy jako najważniejszy partner gospodarczy Polski
11.4. Inwestycje polskich przedsiębiorstw na rynku niemieckim
11.5. Bariery działalności polskich przedsiębiorstw w Niemczech
11.6. Wybrane przykłady aktywności firm polskich na rynku Niemiec
11.6.1. Case study I: Strategia inwestycji na rynku niemieckim firmy Polski Koncern Naftowy Orlen SA
11.6.2. Case study II: Bariery działalności polskich przedsiębiorstw budowlanych w Niemczech w ocenie firmy Instalexport SA
11.7. Podsumowanie

CZĘŚĆ III. Regionalny wymiar powiązań ekonomicznych Polski i Niemiec

Rozdział 12. Pomoc gospodarcza Niemiec dla Polski – Anna Kołodziejczyk-Mieciek

12.1. Wprowadzenie
12.2. Pomoc gospodarcza i pozaekonomiczna współpraca bilateralna
12.2.1. Program TRANSFORM
12.2.2 Działalność fundacji politycznych
12.2.3. Inne formy współpracy bilateralnej
12.3. Współpraca z Niemcami w ramach programów Unii Europejskiej
12.3.1. Program Współpracy Przygranicznej (Cross Border Cooperation – CBC)
12.3.2. Współpraca w ramach programu PHARE (Institution Building – IB)
12.4. Podsumowanie

Rozdział 13. Euroregiony – formą współpracy Polski i Niemiec – Teresa Kasperska-Sporek

13.1. Wprowadzenie
13.2. Euroregiony o charakterze wielostronnym
13.3. Euroregiony dwustronne
13.4 Podsumowanie

Rozdział 14. Wpływ gospodarki niemieckiej na obszary województwa lubuskiego – Zbigniew Świątkowski

14.1. Ogólna charakterystyka regionu
14.2. Handel Bazarowy punktem wyjścia współpracy
14.3. Eksport czynnikiem rozwoju gospodarki lubuskiej
14.4. Bariery integracji gospodarczej
14.5. Inwestycje
14.6. Rolnictwo, ziemia
14.7. Euroregiony – próba oceny dorobku
14.8. Przyszłość