Negotiating Native American identities. The role of tradition, narrative and language at Haskell Indian
Zuzanna Buchowska
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Wydawnictwo Naukowe UAM |
Rok wyd.: | 2016 |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 254 s. |
Wymiar: | 170x240 mm |
EAN: | 9788323231349 |
ISBN: | 978-83-2323-134-9 |
Data: | 2017-03-21 |
Opis książki:
W 1884 roku, 22 dzieci przekroczyło próg nowo powstałej szkoły Haskell, w miasteczku Lawrence, w Kansas. Była ona jedną ze szkół z internatem dla Indian, które otwarto w celu ich przymusowej asymilacji do społeczeństwa amerykańskiego. Z pięcioletniej szkoły rolniczej, stała się ona z czasem szkołą podstawową, następnie szkołą średnią i koledżem, by w końcu stać się uniwersytetem. Dla wielu, szczególnie dla pierwszych roczników, szkoła była traumatycznym doświadczeniem. Uczniów odzierano z ich tradycyjnych kultur i karano fizycznie za mówienie w plemiennych językach. Uważano, że codzienny rygor ukształtuje ich charakter i nauczy ich determinacji, pracowitości i posłuszeństwa, które miały pozwolić im z łatwością funkcjonować w społeczeństwie amerykańskim. Jednocześnie, dla wielu uczniów Haskell symbolizowało możliwość osiągnięcia sukcesu, a dla licznych stało się nowym domem, rodziną, nowym plemieniem. Stało się ono miejscem, gdzie Indianie negocjowali (i nadal negocjują) swoje tożsamości w odniesieniu do swoich plemion, Indian z innych plemion, jak również społeczeństwa amerykańskiego. Dziś, Uniwersytet Haskell jest prężną instytucją wspierającą suwerenność Rdzennej Ludności w USA.
Książka "Negotiating Native American identities. The role of tradition, narrative and language at Haskell Indian" - Zuzanna Buchowska - oprawa miękka - Wydawnictwo Naukowe UAM. Książka posiada 254 stron i została wydana w 2016 r.