Nawrócenie dworzanina królowej etiopskiej typem ewangelizacji bez granic. Społeczno-geograficzny wymiar Łukaszowego uniwersalizmu zbawczego w Dz 8,25-40
ks. Robert Głuchowski
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Katolicki Uniwersytet Lubelski, KUL |
Rok wyd.: | 2010 |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 336 s. |
Wymiar: | 167x240 mm |
EAN: | 9788377020043 |
ISBN: | 978-83-7702-004-3 |
Data: | 2012-06-26 |
Opis książki:
W tej perykopie zabiegają się wszystkie główne tematy wyznaczające teologię księgi zogniskowane wokół kwestii uniwersalizmu: przejście judaizm-chrześcijaństwo, kwestia tożsamości Jezusa Mesjasza poświadczona przez Pisma oraz znaczenie Pism w świetle Jego Osoby, Boże kierownictwo procesem ewangelizacji, które wyraża się w działaniu Ducha Świętego. Tekst ten wyraźnie skupia najważniejsze tematy wyznaczające teologię Dz 8,25-40.
Najlepszym podsumowaniem wniosków wypływających z naszego studium jest wyrażenie użyte przez nas w tytule rozprawy, które narrację o nawróceniu dworzanina etiopskiej królowej określa Łukaszowym typem ewangelizacji bez granic. Budując analogię do klasycznej biblijnej typologii, możemy powiedzieć, że etiopski dworzanin jest typem wszystkich przyjmujących wiarę w Jezusa, a którzy w różnych wymiarach są odrzuceni, znajdują się "na marginesie". Jego "antytypem" są nie tylko postaci ukazane w księdze Dz, ale wszyscy, którzy pomimo jakichkolwiek ograniczeń stają się po dzień dzisiejszy członkami wspólnoty Kościoła przez wiarę i chrzest. (z Zakończenia)
Książka "Nawrócenie dworzanina królowej etiopskiej typem ewangelizacji bez granic. Społeczno-geograficzny wymiar Łukaszowego uniwersalizmu zbawczego w Dz 8,25-40" - ks. Robert Głuchowski - oprawa miękka - Wydawnictwo Katolicki Uniwersytet Lubelski, KUL. Książka posiada 336 stron i została wydana w 2010 r. Cena 29.77 zł. Zapraszamy na zakupy! Zapewniamy szybką realizację zamówienia.
Spis treści:
WSTĘP
Część pierwsza
POZYCJA SPOŁECZNA DWORZANINA
ROZDZIAŁ I. KONTEKST SPOŁECZNY
1. ETIOPCZYK
1.1. Królestwo Etiopii w historii
1.2. Etiopia - biblijne Kusz
1.3. Ciemnoskórzy mieszkańcy Etiopii
2. EUNUCH
2.1. Status eunuchów w starożytności
2.2. Eunuchowie wobec judaizmu
3. DWORZANIN
3.1. Zarządca skarbca
3.2. Kandake - królowa Etiopczyków
4. "BOJĄCY SIĘ BOGA"
4.1. "Bojący się Boga" w czasach Nowego Testamentu
4.2. Dyskusja na temat "bojących się Boga" we współczesnej nauce
4.3. "Bojący się Boga" w starożytnej literaturze
4.4. Miejsce i znaczenie "bojących się Boga" w Łk-Dz
4.5. Podsumowanie
ROZDZIAŁ II. KONTEKST GEOGRAFICZNY
1. ETIOPIA NA STAROŻYTNEJ MAPIE ŚWIATA
1.1. Obraz świata starożytnych Greków
1.1.1. Okres klasyczny
1.1.2. Okres hellenistyczny
1.2. Obraz świata starożytnych Rzymian
2. GEOGRAFICZNE ODNIESIENIA DO ETIOPII W STAROŻYTNEJ LITERATURZE
3. ETIOPIA W STAROTESTAMENTALNYM OBRAZIE ŚWIATA
3.1. Biblijna kosmologia
3.2. Tablica Narodów fundamentem biblijnej geografii
3.2.1. Tablica Narodów w Starym Testamencie
3.2.2. Tradycja Tablicy Narodów w Księdze Jubileuszów
3.2.3. Tablica Narodów w Dawnych Dziejach Izraela (1.122-147)
4. MIEJSCE ETIOPII W ŁUKASZOWYM IMAGO MUNDI
4.1. "[...] z każdego narodu pod niebem" (Dz 2,1-13)
4.2. "[...] w Jerozolimie [...], i aż po krańce ziemi" (Dz 1, 8)
4. GŁOSZENIE EWANGELII "PO KRAŃCE ZIEMI" w Dz 8, 25-40
5. Podsumowanie
Część druga
POZYCJA RELIGIJNA DWORZANINA
ROZDZIAŁ III. PRZEKROCZENIE GRANICY WSPÓLNOTY
1. JUDAIZM OKRESU DRUGIEJ ŚWIĄTYNI A POGANIE
1.1. Tendencje ekskluzywistyczne
1.2. Tendencje uniwersalistyczne
2. ETIOPCZYK JAKO PIELGRZYM
2.1. Ruch pielgrzymkowy w okresie Drugiej Świątyni
2.2. Podróż Etiopczyka i pobyt w Jerozolimie
2.3. Pielgrzymka na Paschę?
3. ETIOPCZYK w ŚWIĄTYNI JEROZOLIMSKIEJ
3.1. Poganie wobec świątynnych barier
3.1.1. Budowa świątynnych dziedzińców
3.1.2. Dziedzińce świątyni jako strefy świętości
3.1.3. Zagrożenie profanacją podstawą świątynnych barier
3.2. Udział pogan w kulcie świątynnym
3.2.1. Ofiary składane za i w imieniu pogan
3.2.2. Poganin w świątyni w czasie Święta Paschy
3.3. Etiopczyk na Dziedzińcu Pogan: wierzący w Jahwe poza wspólnotą Izraela
4. "OTO WODA, CÓŻ PRZESZKADZA, ABYM ZOSTAŁ OCHRZCZONY?" (Dz8,36)
4.1. Wejście Etiopczyka do wspólnoty Kościoła przez chrzest
4.2. Wiara w Jezusa jedynym warunkiem przyjęcia chrztu Podsumowanie
ROZDZIAŁ IV. PRZEKROCZENIE GRANICY ROZUMIENIA PISM
1. PROROCTWO IZAJASZA W CENTRUM NARRACJI O NAWRÓCENIU ETIOPCZYKA
2. Iz 53, 7-8 w KONTEKŚCIE STAREGO TESTAMENTU
2.1. Iz 53, 7-8 jako część czwartej Pieśni o Słudze Pańskim
2.2. Problem tożsamości Sługi Pańskiego
3. Iz 53, 7-8 w KONTEKŚCIE NOWEGO TESTAMENTU
3.1. Iz 53, 7-8 w wersji LXX
3.2. Proroctwo Izajasza w narracji Dz 8, 25-40
3.2.1. "Jak baranek na rzeź prowadzony..."
3.2.2. "W jego poniżeniu..."
3.2.3. "Potomstwo jego któż opisze?"
3.2.4. "Bo Jego życie zostanie zabrane z ziemi"
3.3. Chrystologiczna interpretacja Dz 8, 32-33
3.3.1. Proroctwo Izajasza obrazem męki i śmierci Jezusa
3.3.2. Jezus jako "baranek na rzeź prowadzony"
4. "CZY ROZUMIESZ, co CZYTASZ?" (Dz 8, 30)
4.1. Pisma jako proroctwa o Mesjaszu w Dz
4.2. Jezus Mesjaszem zapowiadanym przez Pisma Podsumowanie
ROZDZIAŁ V. FUNKCJA DZ 8, 25-40 w KOMPOZYCJI I TEOLOGII KSIĘGI
1. FUNKCJA Dz 8, 25-40 w KOMPOZYCJI KSIĘGI
1.1. Zarys kompozycji Dz
1.2. Dz 8, 25-40WsekcjiDz8, 4 - 11,18
1.2.1. Dz 8, 25-40 antycypacją misji do pogan
1.2.2. Nawrócenie dworzanina typem misji bez granic
2. DZ 8, 25-40 W TEOLOGII DZ
Podsumowanie
ZAKOŃCZENIE
WYKAZ SKRÓTÓW
BIBLIOGRAFIA
CONVERSION OF THE COURT OFFICIAL OF THE QUEEN OF THE ETHIOPIANS AS A TYPE OF EVANGELIZATION WITHOUT BOUNDARIES. SUMMARY
SKOROWIDZ AUTORÓW
SKOROWIDZ TEKSTÓW BIBLIJNYCH I POZABIBLIJNYCH