Nauczycielska diagnoza gotowości do podjęcia nauki szkolnej
Edyta Gruszczyk-Kolczyńska, Ewa Zielińska
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Bliżej przedszkola |
Rok wyd.: | 2016 |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 115 s. |
Wymiar: | 221x249 mm |
EAN: | 9788364631399 |
ISBN: | 978-83-6463-139-9 |
Data: | 2016-11-07 |
Opis książki:
Dlaczego w ramach diagnozy gotowości dzieci do nauki szkolnej trzeba fachowo prowadzić obserwację i analizować dziecięce kompetencje? A przede wszystkim, jak to robić? By odpowiedzieć na te istotne pytania, powstała książka napisana przez prof. Edytę Gruszczyk-Kolczyńską i Ewę Zielińską "Nauczycielska diagnoza gotowości do podjęcia nauki szkolnej. Jak prowadzić obserwację dzieci, interpretować wyniki i formułować wnioski". Z chwilą przeniesienia diagnozy gotowości dzieci do nauki szkolnej z poradni do placówek wychowania przedszkolnego, obserwacja i interpretacja dziecięcych aktywności nabrała znaczenia. Pierwszy etap tej diagnozy polega bowiem na obserwowaniu dzieci, analizowaniu oraz interpretowaniu ich zachowań w trakcie zabaw i zajęć przedszkolnych. Książka udostępnia nauczycielowi profesjonalne GOTOWE narzędzia diagnostyczne.
Wyjątkowość treści prezentowanych w publikacji podkreśla fakt, że, według Autorek, nieporozumienia w zakresie stosowania metody obserwacji wynikają z niedostatków publikacji poświęconych nauczycielskiej diagnozie i braku sprawdzonych narzędzi diagnostycznych. Autorki mają nadzieję, że ich starania wprowadzenia zmian przyczynią się do takiego wychowania i edukacji dzieci, aby lepiej wiodło się im w szkole i dorosłym życiu.
W publikacji znajdują się m.in.:
Najważniejsze ustalenia dotyczące gotowości dzieci do podjęcia nauki w szkole,
Podstawy merytoryczne, uzasadnienie i cele nauczycielskiej diagnozy,
Informacje o tym, dlaczego w ramach diagnozy gotowości dzieci do nauki szkolnej trzeba fachowo prowadzić obserwację i analizować dziecięce kompetencje,
Opisy organizowania obserwacji i analizy funkcjonowania dzieci,
Opis pułapek, w jakie wpadają nauczyciele podczas obserwowania dzieci w ramach diagnozy gotowości do nauki szkolnej,
Nauczycielska diagnoza dziecięcych czynności samoobsługowych, sprawności ruchowych, funkcjonowania dzieci w trakcie zabawy, podejmowania i realizowania przez dzieci zadań,
Eksperymenty diagnostyczne, organizacja, przebieg zajęć i obserwacje,
Cele nauczycielskiej diagnozy realizowanej w eksperymentach diagnostycznych wykonywanych przez dzieci indywidualnie i zespołowo,
Sposoby notowania wyników obserwacji w zbiorczych arkuszach diagnostycznych, interpretacje i formułowanie działań w zakresie skuteczniejszego realizowania zadań przez dzieci,
Arkusze diagnostyczne i rysunki.
Zawartość płyty CD:
ARKUSZE DIAGNOSTYCZNE:
Czynności samoobsługowe - arkusz zbiorczy badanych dzieci
Funkcjonowanie dzieci w zabawie tematycznej - zbiorczy arkusz diagnostyczny
Funkcjonowanie dzieci w zadaniach realizowanych indywidualnie i w grupach
Sprawność ruchowa - zbiorczy arkusz diagnostyczny
ARTYKUŁY NA TEMAT DIAGNOZY:
Dlaczego w ramach diagnozy gotowości dzieci do nauki szkolnej trzeba fachowo prowadzić obserwację i analizować dziecięce kompetencje
Informacja o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole
O diagnozie nauczycielskiej, jej celach i zakresach
Umiejętności społeczne - Wspomaganie rozwoju, wychowania i kształcenia pięciolatków
MATERIAŁY POMOCNICZE:
Normy dotyczące wzrostu i wagi chłopców i dziewcząt
Rozety - etapy układania
Schemat toru przeszkód
Książka "Nauczycielska diagnoza gotowości do podjęcia nauki szkolnej" - Edyta Gruszczyk-Kolczyńska, Ewa Zielińska - oprawa miękka - Wydawnictwo Bliżej przedszkola. Książka posiada 115 stron i została wydana w 2016 r.