Nauczyciel wartości świat. Dialog bez Granic. Tom IV

Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Oficyna Wydawnicza Impuls |
Format: | |
Ilość stron: | 252 s. |
Zabezpieczenie: | plik z zabezpieczeniem watermark |
EAN: | 9788375876963 |
Data: | 2025-03-31 |
Opis e-booka:
Zapraszam Czytelnika do lektury tekstów kolejnego tomu serii Dialog bez Granic. Autorzy na podstawie własnych zainteresowań badawczych poruszają problematykę dotyczącą wartości w kontekście szeroko pojmowanej edukacji człowieka. Różnorodność tekstów zawartych w niniejszym tomie wiąże się bezpośrednio z rozmaitością perspektyw badawczych ich autorów, co nie przeszkadza im w realizacji wspólnego celu – ukazania roli nauczyciela-wychowawcy w rozwijaniu u wychowanka wrażliwości na świat wartości.Nauczyciel, który stara się uwrażliwić swoich uczniów na wartości moralne, napotyka dzisiaj wiele przeszkód. Największa z nich – jak sądzę – wiąże się ze zjawiskiem, które Hannah Arendt określiła jako „przepaść między wiedzą (myśleniem) a wiarą, moralnością, sądzeniem (a więc i działaniem)” i które ujawniło się, jej zdaniem, w czasach nowożytnych. Główną przyczyną takiego stanu rzeczy był, według Arendt, upadek autorytetu tradycji, która pokonywała dawniej przepaść między myśleniem a działaniem, między faktami a wartościami. Chociaż – jak pisze Marcin Król – owo „zerwanie nici tradycji” było postrzegane przez Arendt jako szansa kultury europejskiej, a nie jej kres, wiele wydaje się przemawiać za tym, że głoszona przez nią bezinteresowność myślenia, którego celem jest znaczenie, oraz bezinteresowność działania przejawiająca się głównie w zdolności budowania świata społecznego i współżycia z innymi, wciąż czekają na swój dzień.
Andrzej Murzyn
Fragment „Wstępu”
E-book „Nauczyciel wartości świat. Dialog bez Granic. Tom IV” - Wydawca: Oficyna Wydawnicza Impuls. Cena 38.00 zł. Zapraszamy na zakupy! Zapewniamy szybką realizację zamówienia.
Spis treści:
Preface; 10
Úvod; 11
Antoni Gwizdak
Aksjologiczny wymiar doświadczeń samorządności uczniowskiej w gimnazjum Valentina Trotzendorfa; 13
Wiesława Korzeniowska
Wierność wartościom (ks. dr Józef Knosała i górnośląskie paradoksy); 23
Danuta Kocurek
Nauka jako wartość w XIX wieku na Górnym Śląsku (na przykładzie mieszkańców wsi pszczyńskiej); 35
Joanna Lusek
Wychowanie przedszkolne jako wartość (na przykładzie górnośląskiego Bytomia przełomu wieków XIX i XX); 49
Ks. Tomasz Żołna
Walka o wartości (na przykładzie postaw komunistycznych władz PRL wobec szkolnictwa katolickiego); 61
Wanda Musialik
Pamiętnik – środkiem przekazu wartości w relacjach międzypokoleniowych polskiej emigracji europejskiej; 73
Andrzej Murzyn
Znaczenie wielostronności zainteresowania w nauczaniu wychowującym; 83
Hana Lukášová
Učitelská profese v edukační kultuře obratu; 89
Marzena Bogus
Istota dialogu w rodzinie, czyli nawigacja ku wartościom wychowawczym; 111
Andrej Slodička
Učiteľ ako sprostredkovateľ hodnôt v edukačnom procese; 135
Bronisława Dymara
Sztuka bycia nauczycielem; 151
Taťána Göbelová
Svět hodnot – svět člověka. Specifika výchovy k hodnotám v pedagogické praxi; 171
Maria Tołbast
Przekaz wartości i kształtowanie osobowości dziecka w religii żydowskiej; 191
Alina Górniok-Naglik
Edukacja kulturalna podstawą kształtowania siebie według wartości; 205
Dana Hanesová
Vybrané špecifiká profesie učiteľa NV v SR a vo svete; 219
Izabela Łuc
Edukacyjne wartości literatury w dobie globalizacji; 235
Łukasz Tomczyk
Andragog jako mentor i przewodnik seniorów po zinformatyzowanym świecie; 247
Małgorzata Wróblewska
Przemiany edukacji permanentnej w nowoczesnym społeczeństwie; 267