Nauczyciel i jego program autorski. Edukacja i reforma. Tom 2
Jadwiga Kędzierska
(red.)Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 148 s. |
Wymiar: | 176x250 mm |
EAN: | 9788323314585 |
ISBN: | 83-233-1458-6 |
Data: | 2001-01-13 |
Opis książki:
Reforma systemu edukacji narodowej stworzyła inną, niż dotychczas relację pomiędzy nauczycielem i programem nauczania, nadając mu między innymi prawo do wykreowania programu autorskiego. Konstruowanie programów autorskich jest złożonym procesem decyzyjnym, a wiele z podejmowanych postanowień ma charakter dylematów o nie do końca określonym stopniu ryzyka i odpowiedzialności. Dylematy te przeżywały także twórczynie umieszczonych w tomie programów autorskich, podobnie jak wielu ich kolegów-nauczycieli. Niektóre z tych dylematów zostały tu także opisane. Jest to wynik refleksji redaktora tomu prowadzonych w trakcie obserwacji i wspierania pracy wielu nauczycieli nad kreowaniem programów autorskich, dzielenia z ich twórcami sukcesów i niepowodzeń. Tom zawiera pięć programów autorskich ścieżek edukacyjnych: regionalnej, teatralnej, filozoficznej i komunikacyjnej stworzonych przez nauczycieli - praktyków, słuchaczy studiów podyplomowych Edukacja i reforma działających przy Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Książka "Nauczyciel i jego program autorski. Edukacja i reforma. Tom 2" - Jadwiga Kędzierska (red.) - oprawa miękka - Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Spis treści:
Jak matematycy filozofowali, czyli myśli starożytnych filozofów w edukacji matematycznej ucznia gimnazjum
1. Założenia programu
2. Cele nauczania
3. Tematyka zajęć
4. Procedury osiągania celów
5. Oczekiwane osiągnięcia uczniów
6. Ewaluacja pracy i osiągnięć szkolnych uczniów
7. Literatura
8. Słowniczek podstawowych pojęć filozoficznych
9. Scenariusz lekcji
Edukacja teatralna w klasach I-II
1. Autorki do nauczyciela – czytelnika
2. Treści kształcenia
3. Scenariusz zajęć zintegrowanych dla klasy I
4. Scenariusz zajęć zintegrowanych dla klasy II
5. Teatralne vademecum nauczyciela
6. Materiały pomocnicze do zajęć z edukacji teatralnej
7. Przykładowe karty pracy
8. Tematyka prac domowych „Zrób to sam”
9. Zagadki teatralne do wykorzystania w toku zajęć
10. Z wizytą w teatrze
11. Propozycje tematów scenek pantomimicznych
12. Literatura
Małopolski program regionalny Krakowiaczek ci ja
1. Charakterystyka programu
2. Adresaci programu
3. Cele kształcenia regionalnego
4. Treści nauczania w klasach I-III
5. Warunki realizacji programu
6. Ewaluacja
7. Aneks
8. Literatura dla nauczyciela i ucznia
Osobliwości powiatu chrzanowskiego, program edukacji regionalnej
1. Wstęp
2. Cele programu
3. Dobór i układ materiału nauczania
4. Uwagi o realizacji
5. Przykładowe scenariusze do zajęć zintegrowanych z zakresu edukacji polonistycznej, muzycznej, środowiskowej, plastycznej w klasach I-III
6. Literatura dla ucznia i nauczyciela
Słyszę – rozumiem – mówię. Program rozwijania sprawności
komunikacyjnych dziecka z wadą słuchu w klasie pierwszej 1. Wstęp
2. Charakterystyka programu
3. Rozwijanie językowych sprawności komunikacyjnych
4. Ogólne cele programu
5. Tematyka programu
6. Uwagi o realizacji programu
Nauczyciel i program nauczania – dylematy autora
Literatura pomocna w tworzeniu nauczycielskich programów autorskich