Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Oficyna Naukowa |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 484 s. |
Wymiar: | 130x210 mm |
EAN: | 9788385505327 |
ISBN: | 83-85505-32-6 |
Data: | 2001-01-03 |
Opis książki:
"Nie ten jest mądry, kto wszystko wie lub zna całość. [...] Mądry jest raczej ten, kto nawet tam, gdzie nie ma już Jednoznacznych reguł, potrafi powiedzieć i odnaleźć to, co słuszne. W sytuacji wielości oznacza to, że dysponuje on władzą sądzenia w szczególny sposób, który okazuje się jądrem oczekiwanej dzisiaj rozumności. W szczególny sposób istotna jest obecnie, jak i dawniej, świadomość granic. Jest ona potrzebna zwłaszcza po to, aby nie naruszać granic prawomocności. Człowiek mądry wykorzystuje ją w całości. aby być otwartym na to, co nieuchwytne i dzięki temu móc prawidłowo operować tym, co uchwytne. Dawna definicja mądrości, według której do wiedzy należy wiedza o niewiedzy, jest nadal ważna. [...] Tylko ignorant ma odwagę przypisywać sobie dostęp do całości, mądry broni się przed taką totalizacją i przez praktykę pokazuje na własnym przykładzie, że całość można zachować, gdy pozostawi się horyzont nieuchwytności. Dzieje się tak nie poprzez stawianie ogólnych tez. lecz wtedy, gdy z każdego punktu możliwe jest dojście w niewielu krokach do sfer tego. co nieuchwytne. W postmodernie staje się to szczególnym zadaniem. Świadomość granic i troska o całość są ze sobą związane. Przeciwstawianie się nadużyciom jest zawsze zalecane. Najbardziej wytrwale dokonuje się tego jednak wtedy, gdy zarazem odkrywa się dialektykę całości. Wypełnia się ona jedynie pod warunkiem, że nie jest okupowana; można zachować coś jednego tylko wtedy, gdy zachowuje się również coś innego. Taki pogląd i taką praktykę reprezentuje mędrzec. Filozofia nigdy nie jest tylko mądrością. Znajduje się na równoważni pomiędzy nauką a mądrością. Bez momentu mądrości przepada. I...] Tylko wtedy, gdy występuje akcent mądrości, filozofia nie tylko istnieje, ale i dokonuje się. Postmodernistyczna podwójna struktura poliregularności i nieuchwytności jest również podwójną strukturą filozofii łączącej naukowość i mądrość.Wolfgang Welsh, Nasza postmodernistyczna moderna,
Książka "Nasza postmodernistyczna moderna" - Wolfgang Welsch - oprawa miękka - Wydawnictwo Oficyna Naukowa.
Spis treści:
Uporządkowana postmoderna. Wprowadzenie do koncepcji Wolfganga Welscha
Przedmowa do wydania 3
Nasza postmodernistyczna moderna
Wstęp
l. Granice; 2. Główne tezy; 3. Streszczenie
Rozdział I
„Postmoderna". Genealogia wyrażenia, zakres terminu, znaczenie pojęcia l. Kontrowersje, osobliwości, frazeologia; 2. Gene- alogia wyrażenia „postmoderna"; 3. Wyodrębnienie pojęcia w północnoamerykańskiej debacie literackiej; 4. Postmoderna a posthistoria; 5. Przeniesienie pojęcia na architekturę; 6. Tendecje postmodernistyczne w malarstwie i rzeźbie; 7. Socjologia: społeczeństwo postindustrialne i ponowoczesne; 8. Postmodernizm filozoficzny: Jean-Franęois Lyotard; 9. Inne stanowiska w spektrum filozoficznych postmodernizmów; 10. Podsumowanie i uzupełnienie
Rozdział II
Moderna — migotliwy przeciwbiegun postmoderny
A. Po jakiej modernie?
l. Różne pojęcia moderny; 2. Moderny estetyczne; 3. Zamęt i szansę wyjaśnienia
B. Przeciwstawne diagnozy moderny i ich odzwierciedlenie w koncepcjach postmoderny
l. Wzorzec diagnozy: nędza pluralizmu a nędza całości; 2. Wzorzec terapii; ratowanie całości czy ratowanie różnic; 3. Przykład zastosowania: zwierciadło przyjemności — średniowiecze; 4. Postmodernistyczne przekroczenie przeciwieństwa: całość ratowana tylko przez różnicę
Rozdział III
Epoka nowożytna — nowoczesność ponowoczesność
l. Pojęcie epoki nowożytnej; 2. Epoka nowożytna - nowożytna nowoczesność; 3. Nowoczesność XX wieku; 4. Postmodernizm; 5. Nowożytność nowożytna nowoczesność — nowoczesność XX wieku postmoderna
Rozdział IV
Postmoderna dla wszystkich:
Postmodernistyczna architektura
l. Postmodernizm i moderna: Awangardowy status estetyczności; 2. Postmodernizm kontra moderna: pluralistyczna i nienakazowa funkcja społeczna architektury; 3. Moderna: Zerwanie z tradycją i zwrot w kierunku innowacji; 4. Odwrotna strona: absomoderny; 5. Uniformizacja — paradoksy funkcjonalizmu; 6. Duch techniczny; 7. Modernistyczny stosunek do tradycji: faktycznie istniejący — oficjalnie skrywany; 8. Postmodernistyczny kontur moderny; 9. Stosunek postmoderny do tradycji; 10. Pojęcie postmodernizmu: status moderny w procesie jej transformacji (Wellmer i Klotz a Habermas); 11.Funkcja i fikcja; 12. Różnorodność i jej problemy; 13. Potpourri 14. Wielojęzyczność; 15. Kontekst; 16. Trudna całość; 17. Zaczątki; 18. Otwarta jedność; 19. Typologia wielości: Ungers, Stirling, Hollein; 20. Postmoderna—przeciw której modernie?
Rozdział V
Panorama filozoficznych stanowisk postmodernizmu
l. Gianni Vattimo czyli postmodernistyczne przebolenie nowoczesności; 2. Michel Foucault czyli przełomy wiedzy; 3. Gilles Deleuze Czyli różnica i kłącze; 4. Jacques Derrida czyli różnica i rozproszenie; 5. Jean Baudrillard czyli niezróżnicowanie i hipertelia — posthistoria zamiast postmoderny; 6. Krytyczny wymiar postmodernizmu (Rorty, Benhabib, Huyssen, Foster. Jameson); 7. Habermas i Wellmer — czyżby nowoczesność zwieńczała postmodernistyczny projekt?; 8. Jeszcze raz Habermas czyli: Nagle ta przejrzystość; 9. Robert Spaemann czyli esencjalistyczny postmodernizm o premodernistycznej inspiracji
Rozdział VI
Programowe dzieło Lyotarda czyli filozoficzna perspektywa postmoderny
l. Obiegowy syndrom zarzutu; 2. Zniesienie całości; 3. Hegel i niektóre następstwa; 4. Melancholijna tęsknota za całością i zainteresowanie wielością; 5. Legitymizacja historyczna i filozoficzna; 6. Utopia—inaczej
Rozdział VII
Moderna XX wieku a postmoderna albo od sensacji do oczywistości
l. Postmoderna i moderna naukowa; 2. Postmoderna i moderna społeczna; 3. Postmoderna i artystyczna moderna; 4. Konwergencje w teorii albo modernistyczne kontury postmoderny; 5. Zarzuty przeciwko postmodernizmowi nie doceniają moderny; 6. Postmoderna jako egzoteryczna powszednia postać ezoterycznej niegdyś moderny
I Intermezzo
Heidegger czyli postmetafizyka a postmoderna
l. Heidegger — postać postmoderny?; 2. Heidegger i Lyotard — wyobrażona dyskusja; 3. Kwadratura — zupełnie inne myślenie?
II Intermezzo
Postmoderna albo wiek technologii
l. Związki między postmoderna a epoką technologii — postrzegane kontrowersyjnie; 2. Postmoderna wobec moderny i późnej moderny; 3. Filozofia postmoderny wobec epoki technologii; 4. Nie wrogość wobec technologii, lecz krytyka wyłączności; 5. Model kooperacji postmoderny i technologii
Rozdział VIII
Spór czyli postmodernistyczna koncepcja sprawiedliwości
1. Stosunek gier językowych: rywalizacja i dyssens; 2. Nieunikniona niesprawiedliwość mówienia; 3. Konkretyzacje i modele problemu; 4. Lyotardowskie rozwiązanie problemu: doznanie, artykulacja. świadectwo sporu; 5. Idea polityki filozoficznej; 6. Postmodernistyczna wersja oświecenia; 7. Język i zdarzenie — przeciwko antropocentryzmowi; 8. Krytyka teorematów autonomii i heterogeniczności; 9. Inne ujęcie języka
Rozdział IX
Współczesny spór o rozum
l. Rozum spluralizowany; 2. Niewspółmierność; 3. Punkt sporny: forma jedności
Rozdział X
Wielość typów racjonalności: Jedność rozumu.
Modele tradycji
l. Arystoteles czyli oczywistość wielości; 2. Pascal czyli dramatyzm i sprzeczność różnorodności; 3. Kant albo przejścia bez mostów
Rozdział X
Rozum transwersalny
l. Wokół koncepcji; 2. Przejścia materialne: implicite i explicite; 3. Rozum: zdolność do takich przejść i ich realizacja; 4. Dalsze strukturalne cechy rozumu transwersalnego; 5. Stosunek do koncepcji Lyotarda; 6. Rozum transwersalny i spór modernistów z postmodernistami; 7. Rozum transwersalny i postomodernistyczny sposób życia
Rozdział XI
Perspektywy postmoderny
l. Poza wyrażeniem „postmodernizm"; 2. Wielość intensywna i ekstensywna; 3. Praktyka wielości; 4. Powstawanie napięć, tworzenie się krzyżówek; 5. Filozofia: racjonalność i mądrość; 6. Podstawowy obraz—wielość
Słownik terminologiczny
Indeks osób
Indeks pojęć
Nota biograficzna
Publikacje Wolfganga Weisha