pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Wyprzedaż na koniec roku
Tytuł książki:

Nastolatki 81. Świadomość młodzieży w epoce Solidarności 1980-1981. Seria: W PRL

Autor książki:

Krzysztof Kosiński

Dane szczegółowe:
Wydawca: TRIO
Oprawa: miękka
Ilość stron: 307 s.
Wymiar: 145x205 mm
EAN: 9788388542398
ISBN: 83-88542-39-7
Data: 2005-03-17
Cena wydawcy: 36.00 złpozycja niedostępna

Opis książki:

Kolejny tytuł stanowiący interesujący przyczynek do historii najnowszej. Jest to praca pionierska, w której autor wykorzystując unikalny materiał archiwalny (listy do redakcji) ukazuje wszechstronny obraz świadomości młodego pokolenia. Praca o dużych walorach naukowych, reprezentująca ciekawy warsztat badawczy, zawiera również cz.- b. ilustracje.

Książka "Nastolatki 81. Świadomość młodzieży w epoce Solidarności 1980-1981. Seria: W PRL" - Krzysztof Kosiński - oprawa miękka - Wydawnictwo TRIO.

Spis treści:

Wstęp

Prolog: W stoczni

  • Historyczne wakacje
    Początek: 14 sierpnia
    15 sierpnia
    16 sierpnia
    17 sierpnia
    18 sierpnia
    23 sierpnia
    24 sierpnia
    Porozumienie: 31 sierpnia
    Misterium: odsłonięcie pomnika

CZĘŚĆ l. CIEŃ HISTORII

Rozdział l. Wprowadzenie

Z historii młodzieży w PRL

  • Stalinizm
    W czasach Gomułki
    Pozorna modernizacja
    Krach
    Niedostrzegalne procesy
    Przebudzenie?

Rozdział 2. System w oczach młodzieży

Dysonans

  • Demaskacja sprzeczności

Rozpad systemu
  • Granice krytyki systemu
    Rozkład partii
    Demoralizacja kadr

Oligarchia
  • Obcość władzy
    Strażnicy własnych przywilejów

Kryzys strukturalny
  • Zapaść zadłużonego państwa
    Kryzys systemu oświaty
    Kryzys służby zdrowia

Skutki systemu komunistycznego
  • Marnotrawstwo
    Upadek etyki pracy
    Biurokraci i biurokratyzm
    Chaos na wsi
    Korupcja i układy
    Pijaństwo
    Determinizm społeczny?

Rozdział 3. „Solidarność" w oczach młodzieży

Narodziny ruchu

  • Połowa sukcesu
    Historia jawna i niejawna

Oczekiwania młodzieży
  • Młodzi opozycjoniści
    Znaczek z napisem „S"
    Deklaracje poparcia

Motywy poparcia „Solidarności"
  • Wiara w sprawiedliwość
    • Nadzieja na „porządki"
      Pragnienie prawdy
      W ślad za rodzicami

    Fascynacja ideą
    • Bez nazwisk
      Kult Wałęsy?
      Wątpliwości

    Krytyka „Solidarności"
    • Problem wolnych sobót
      Sporadyczna negacja
      Niepokojące strajki
      „S" jako zjawisko miejskie?

    Rady od młodzieży
    • Lęk przed konfrontacją
      Prośby o spokój

Rozdział 4. Źródła wiedzy o świecie

Granice poznania otaczającego świata

  • Zamęt informacyjny
    Cenzura

Zdobywanie informacji
  • Zmiany pod wpływem „S"
    Wiadomości z Zachodu
    Przełamywanie monopolu 90

Telewizja
  • Oglądanie jako nawyk
    Głos władzy

Rozdział 5. Warunki życia

Sytuacja materialna

  • Symbole luksusu...
    Dochody rodzin
    Tęsknota za przeszłością?

Codzienna dieta
  • Marzenia o słodyczach
    Gorzka herbata
    Wydzielanie racji

Strach przed zimą
  • Trudności z ogrzewaniem
    Kłopoty z oświetleniem
    Dodatkowe zmartwienia

Kolejki
  • Dzień po dniu
    Wpływ kolejek na relacje rodzinne
    Złodziej czasu
    Napięcie nerwowe
    Absurd...

Komunikacja
  • Znów strata czasu
    Walka o miejsce

Rozdział 6. Atmosfera życia

Presja wielkiej polityki

  • Globalizacja?
    Niekończące się rozmowy
    Dyskusje w domach
    Wykrzykniki

Trzy postawy
  • Wyczekiwanie i niepewność
    Smutek i powaga
    Ożywienie i radość

Rozdział 7. Relacje międzyludzkie

Solidarność na co dzień?

  • Bez złudzeń
    „Wieśniacy"

Agresja
  • Wulgarność
    Jak w koszarach
    Marzenia o solidarności

Rozdział 8. Przestrzeń życia

Miasto

  • Życie w bloku
    Niechęć do „mrówkowców"

Wieś
  • Smutny krajobraz

Ikonosfera
  • Przestrzeń zdewastowana
    Brak zieleni
    Barwa epoki: szarość
    Dźwięki
    Zapachy
    Marzenia o innej przestrzeni

CZĘŚĆ 2. SZKOŁA W EPOCE „SOLIDARNOŚCI"

Rozdział 9. Szkoła w oczach uczniów

Przestrzeń życia szkolnego

  • Opisy budynków
    Wnętrza
    Problem wyposażenia
    Brak zaplecza szkolnego
    „Przepełnienie klas"
    Zima jako wróg

Szkoła jako instytucja
  • Wpływ wielkich zdarzeń
    Skutki „reformy"
    Iluzje socjalizmu
    Nauczyciele i uczniowie
    Dyscyplina szkolna
    Inicjatywy uczniów

Rozdział 10. Uroczystości i zabawy szkolne

Święta komunizmu

  • Pamięć o rewolucji
    Święta bohaterów
    Święta branżowe
    Cel świętowania

Kontrświęta
  • Dyskoteka choinkowa
    Powrót do tradycji

Zabawa w szkole
  • Nowe rytmy
    Przemycanie dźwięków
    Fascynacja dyskoteką
    „Andrzejki"

Rozdział 11. Organizacje młodzieżowe

Być zorganizowanym

  • Jak jeden człowiek...
    Eksperyment pierwszy: ZMP
    Eksperyment drugi: ZMS
    Eksperymenty Gierka
    Harcerstwo

Organizacje w oczach młodzieży
  • Przede wszystkim w ZHP
    Rozkład ZHP
    Fiasko ZSMP
    Spółdzielnia, czyli szkolny sklepik
    Samorząd
    Gra pozorów

Awaryjne instrumenty mobilizacji młodzieży
  • „Służba Polsce" i OHP 181 Prace społeczne i czyny 182 Próby sprze- ciwu

CZĘŚĆ 3. CODZIENNOŚĆ CZASÓW WIELKICH ZDARZEŃ

Rozdział 12. Dom

  • Przestrzeń życia prywatnego
    Poszukiwanie schronienia
    Definicje demografów
    Warunki mieszkaniowe
    Codzienne dramaty
    Szczęśliwcy z własnym pokojem
    Przynajmniej własny kąt
    Wyposażenie
    Ewolucja przestrzeni
    Barwy
    Dźwięki
    Przestrzeń jako granica rozwoju
    Aspiracje młodzieży

Życie rodzinne
  • Słabnięcie więzi?
    Mniej czasu dla siebie
    Ojciec
    Matka
    Obserwacje socjologów
    Najstarsze pokolenie
    Miejsce w rodzinnej hierarchii
    Kieszonkowe

Kryzys rodziny
  • Alkoholizm
    Rodzinne tragedie
    Totalna samotność
    Analizy socjologów
    Pijana Polska
    Pragnienie szczęśliwego życia

Rozdział 13. Czas wolny

Ideologia wolnego czasu

  • Bodźce, zakazy...
    Budowanie infrastruktury
    Realne możliwości rządzących

Oferta rządzących w opinii młodzieży
  • Na wsi 220 W mieście 222 Krytycyzm młodzieży

Brak wolnego czasu
  • Kolejki, dojazdy...
    Odrabianie lekcji
    Zajęcia pozaszkolne 228 Katecheza
    Pomoc rodzicom
    Obowiązki domowe na wsi
    Obowiązki domowe w mieście
    Obserwacje socjologów

W poszukiwaniu wolnego czasu
  • Typowe popołudnie
    Przed telewizorem
    Ustalenia socjologów
    Książki
    Zabawy
    Gry
    Zbieractwo
    Zwierzęta w domu

Wakacje
  • Niepokój rządzących
    Fiasko „akcji letniej"
    Wieś: wakacje w domu
    Miasto: na koloniach, obozach, w domu
    Witaj, szkoło...

Rozdział 14. Uciekanie od rzeczywistości

Prywatki

  • Nowe obyczaje
    Prywatki kontrolowane
    Prywatki niezależne
    Prywatki roku 1980

Dyskoteki
  • Motywacja rządzących
    W rytmie disco
    Fascynacja bigbitem

Moda
  • Luz, czyli ubraniowa rewolucja
    Ciuchy 260 Dyktatura mody

Życie własnym życiem
  • Oczekiwanie na dziewczynę
    Oczekiwanie na chłopaka
    Jako para...

Młodzieżowy język
  • „Logokracja"
    Ekspansja młodzieży
    lęzyk „na luzie"
    Patos epoki wielkich zdarzeń

Epilog: Świadomość młodzieży w epoce „Solidarności"

Nastroje

  • Niepokój
    Zniechęcenie
    Strach
    Lęk przed wojną
    Wieś: poczucie pokrzywdzenia

Nieufność wobec dorosłych
  • Rozczarowanie
    Dziwne zachowania dorosłych
    Utrata autorytetu
    Zamiast dorosłych?

Świadkowie historii
  • Historia na gorąco
    Odkrywanie przeszłości
    Poszukiwanie wiadomości
    Marzec, grudzień...
    Mit II Rzeczypospolitej

Nadzieja
  • Jan Paweł II 291 Poszukiwanie symboli 293 Czesław Miłosz 294 Mit Zachodu

Marzenia
  • O świecie ładu i spokoju 298 O łatwiejszym życiu 299 O piękniej- szym życiu 300 O innej Polsce 301 O cudzie 303 Konkluzja

Aneks 308