Narracja i egzystencja. Droga okrężna Paula Ricoeura od hermeneutyki do ontoantropologii
Elżbieta Wolicka
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Katolicki Uniwersytet Lubelski, KUL |
Rok wyd.: | 2010 |
Oprawa: | twarda |
Ilość stron: | 248 s. |
Wymiar: | 145x205 mm |
EAN: | 9788373639577 |
ISBN: | 978-83-7363-957-7 |
Data: | 2010-07-30 |
Opis książki:
Struktura niniejszego studium ujawnia porządkującą intencję wywodów. W rozdziale pierwszym przedstawione są lingwistyczne podstawy Ricoeurowskiej koncepcji hermeneutyki jako dialektyki zapośredniczeń. W rozdziale drugim omówione są bardziej szczegółowo hermeneutyczne procedury Ricoeurowskiej "drogi okrężnej", mające doprowadzić do ufundowania filozofii działania i "małej etyki" na bazie fenomenologii dialogu, interpretowanej w kategoriach poetyki narracji oraz teorii argumentacji. W rozdziale trzecim referowana jest, a także komentowana i sproblematyzowana efektywność hermeneutycznej procedury, której celem, w zamyśle autora, miał być projekt ontoantropologii - filozofii człowieka w jego dynamicznej, "uczasowionej" i dialogicznej tożsamości "bycia-sobą-jako-innym".
Książka "Narracja i egzystencja. Droga okrężna Paula Ricoeura od hermeneutyki do ontoantropologii" - Elżbieta Wolicka - oprawa twarda - Wydawnictwo Katolicki Uniwersytet Lubelski, KUL. Książka posiada 248 stron i została wydana w 2010 r.
Spis treści:
Przedmowa - hermeneutyczna dialektyka zapośredniczeń
I. Język - tekst - opowieść
1. Koncepcja jezyka - mowa i pismo
2. Pojecie tekstu i problem recepcji
3. Opowieść jako medium "uczasowionej" egzystencji
a. Czasowość kosmiczna i czas przezywany
b. Potrójna mimesis - narracja i czas
c. Pytanie o "rzeczywistość" - pytanie o "prawdziwość"
II. Hermeneutyka jako filozofia działania - w drodze do ontoantropologii
1. Fakt wypowiedzi i akt mówienia - paradoksy wskaźników podmiotowych
2. Semantyka i pragmatyka działania
3. Narracja i tożsamość osobowa
4. Projekt etyki dialogicznej
a. Mądrość praktyczna i dylematy działania
b. Nakaz i zobowiazanie woli
c. Aporie sprawiedliwości
III. "Ku jakiej ontologii?"
1. Między wymogiem sprawiedliwości a roszczeniem do autonomii
2. Ontologiczne implikacje filozofii działania - konflikty interpretacji
a. "Bycie-sobą" jako "poświadczenie"
b. "Bycie-sobą" - Arystoteles versus Heidegger
c. "Bycie-sobą-jako-innym"
IV. Próba podsumowania - dialektyka zapośredniczeń a doświadczenie źródłowe
1. Założenia metodologiczne hermeneutyki Ricoeura
2. Pojeciowe wyznaczniki Ricoeurowskiej ontoantropologii
Bibliografia
Indeks osobowy