Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Papieska Akademia Teologiczna |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 278 s. |
Wymiar: | 148x210 mm |
EAN: | 9788374380362 |
ISBN: | 83-7438-036-5 |
Data: | 2006-12-14 |
Cena wydawcy: 20.00 złpozycja niedostępna
×
Opis książki:
Autor przedstawia zarys dziejów ludzkiego myślenia i zmagania się z kwestią prawdy. Zagadnienia dotyczące tej kwestii to: Dlaczego w ogóle pojawia się dla nas coś takiego, jak "kwestia prawdy”?; Jak próbowano uporać się z tą kwestią prawdy na podstawie rozmaitych kryteriów?; Z jakiego powodu podważano pogląd o obiektywnym charakterze osiąganych przez nas prawd?; Jak można by starać się bronić zasadności tego poglądu?
Książka "Najważniejsza sprawa myślenia" - ks. Roman Rożdżeński - oprawa miękka - Wydawnictwo Papieska Akademia Teologiczna.
Spis treści:
PRZEDMOWA
ROZDZIAŁ I
KSZTAŁTOWANIE SIĘ POJĘCIA PRAWDY W STAROŻYTNEJ GRECKIEJ FILOZOFII
1. Wprowadzenie
2. Wyzwanie rzucone filozoficznemu myśleniu przez Heraklita
3. Doktryna Parmenidesa: tożsamość bytu i prawdy oraz myślenia (o bycie)
4. Podsumowanie. Parmenidesowe rozumienie istoty prawdy
5. Późniejsza ewolucja szkoły eleatów w kierunku idealizmu
6. Platon: Byt, który jest prawdziwy w najbardziej podstawowy sposób oraz prawdziwość naszej wiedzy o nim
7. Podsumowanie. Sposoby rozumienia istoty prawdy w filozofii Platona
8. Pojęcie prawdy w filozofii Arystotelesa
9. Dziedzictwo poglądu Arystotelesa: klasyczna definicja prawdy
10. Inne jeszcze dziedzictwo poglądu Arystotelesa: pytanie owłaściwe `siedlisko` prawdy (rozumianej epistemologicznie)
ROZDZIAŁ II
MYŚLENIE WOBEC KWESTII PRAWDZIWOŚCI NASZEGO POZNANIA I WIEDZY
1. Wprowadzenie. Pojawienie się kwestii prawdy wskutek zarzutów wysuniętych przez starożytnych sceptyków
2. Cóż zatem należy sądzić o stanowisku sceptyków?
3. Myślenie wobec kwestii prawdy
4. Na czym polega skończony charakter bytowania każdego z nas?
5. Jedna z konsekwencji naszej skończoności: nasze bycie zdanymi na zjawiskowe przejawianie przez byty ich własnego bycia już oto czymś
6. Inna konsekwencja naszej skończoności: niepokonalnie ograniczony zasięg wszelkich naszych usiłowań i dokonań poznawczych
7. Pierwotna postać kwestii prawdy: kwestia prawdziwości naszego poznania
8. Dlaczego w ogóle potrafimy wyraźnie uprzytomnić sobie tego rodzaju kwestię prawdy?
- 9. Wtórna postać kwestii prawdy: kwestia prawdziwości naszej wiedzy (o czymś rzeczywistym)
1 0. Krótkie podsumowanie. Kwestia prawdy a podstawowe zadanie naszego myślenia
ROZDZIAŁ III
MYŚLENIE USIŁUJĄCE ROZJAŚNIĆ KWESTIĘ PRAWDY POZNANIA I WIEDZY NA PODSTAWIE TZW.KRYTERIÓW
1. Wprowadzenie
t 2. Kryteria prawdy w ujęciu Epikura
3. Stoicka koncepcja dotycząca kryterium prawdy
4. Odrzucenie przez sceptyków stoickiego kryterium prawdy
5. Ograniczony zasięg sceptycznej negacji, dotyczącej kryteriów prawdy
6. Oczywistość jako podstawowe kryterium, służące do oceny , prawdziwości naszego poznania i wiedzy
7. Co stanowi podstawę dla kryterium oczywistości? Probierzem jak rozumianej prawdy jest ostatecznie to kryterium?
8. Pragmatyczna koncepcja prawdy. Jak rozumianej prawdziwości jest faktycznie probierzem kryterium pragmatyczne?
9. Koncepcja prawdy tzw. operacyjnej. Jakie rozumienie prawdziwości zakładają implicite operacyjne kryteria prawdy?
10. Krótkie podsumowanie. Probierzami jak rozumianej prawdy, wydają się być przeto (jej) rozmaite obiektywnie wiarogodne kryteria?
ROZDZIAŁ IV
MYŚLENIE WOBEC KWESTII OBIEKTYWNEGO CHARAKTERU OSIĄGANYCH PRZEZ NAS PRAWD
1. Wprowadzenie
2. Pierwsze wątpliwości co do tego, czy potrafimy dosięgnąć obiektywnej prawdy o naturze świata
3. Abstrakcjajako proces poznawczy, który dostarcza wiedzy obiektywnej o najwyższej doniosłości (Arystoteles, św. Tomasz z Akwinu, Duns Szkot)
4. Zakwestionowanie obiektywnej wartości poznawczej procesu abstrakcji (Durandus, Auriol, Ockham)
5. Nieobiektywny charakter niektórych treści naszego zmysłowego postrzegania według J. Locke`a
6. Zakwestionowanie przez G. Berkeley`a obiektywnego charakteru jakichkolwiek zmysłowych postrzeżeń
. 7. Hume`owskie poparcie dla poglądu Berkeley`a
8. Koncepcja I. Kanta: wytwórczy charakter wszelkich naszych ujęć poznawczych
9. Jakie rozumienie prawdy oraz jej kryteriów zawiera Krytyka czystego rozumu
10. lluzoryczny charakter wszelkiej `prawdy obiektywnej` według Fryderyka Nietzschego
11. Odkrywczy charakter naszych usiłowań i dokonań poznawczych 12. Na czym polega nasze najbardziej pierwotne `wejście` w kontakt z tym, co faktycznie występuje w naszym codziennym otoczeniu?
13. Podsumowanie. Co jest nam faktycznie dane z ukształtowania własnego `bycia już oto czymś` bytów na gruncie ich spostrzeżeniowego napotykania?
ROZDZIAŁ V
MYŚLENIE WOBEC KWESTIl EGZYSTENCJALNEJ DONIOSŁOŚCI PRAWDY
1. Wprowadzenie
2. Egzystencjalna postać `kwestii prawdy`
3. Na czym zatem powinno polegać nasze codzienne `bycie opowiadającymi się` po stronie prawdy?
4. Już uprzednie poznawcze odkrycie określonej prawdy warunkiem możliwości naszego opowiadania się po jej stronie
5. Jak dokonuje się nasze poznawcze odkrywanie prawd, które dotyczą charakteru `bycia już oto czymś` napotykanych przez nas bytów?
6. W jaki sposób nasze własne `bycie wolnymi w stosunku do prawdy` jest ugruntowane w naszej możności dokonywania (wielorakiej) transcendencji?
7. Ugruntowanie możności naszego `bycia w (jakiejkolwiek) relacji do prawdy` w istotowym ukształtowaniu naszego człowieczego bytowania
8. Jakiego rodzaju byty są dla nas najważniejsze z uwagi na prawdę, która dotyczy istotowego ukształtowania ich własnego `bycia już oto czymś`?
9. Powinności co sposobu naszego współbycia z innymi, których źródłem jest prawda o ostatecznej równoważności wszelkiego człowieczego bytowania
10. Co może nam utrudnić (anawet uniemożliwić) uprzytomnienie sobie prawdy o ostatecznej równoważności wszelkiego człowieczego bytowania?
11. Podsumowanie. Związek naszego `bycia w relacji` do prawdy z godnością naszego człowieczego bytowania
12. Właściwa tylko nam możność `bycia zatroskanymi` o ostateczny sens własnego bytowania, oraz potrzeba posiadania odpowiedniej nadziei
13. Co skrywa się dla nas w mroku, który spowija ostateczne `po co?` (`dokąd?`) naszego własnego bytowania?
14. Prawda, która daje nam podstawę do posiadania `ostatecznościowej` nadziei i dlatego ma dla nas najwyższą egzystencjalną doniosłość
BIBLIOGRAFIA
SKOROWIDZ OSÓB
br>
ROZDZIAŁ I
KSZTAŁTOWANIE SIĘ POJĘCIA PRAWDY W STAROŻYTNEJ GRECKIEJ FILOZOFII
1. Wprowadzenie
2. Wyzwanie rzucone filozoficznemu myśleniu przez Heraklita
3. Doktryna Parmenidesa: tożsamość bytu i prawdy oraz myślenia (o bycie)
4. Podsumowanie. Parmenidesowe rozumienie istoty prawdy
5. Późniejsza ewolucja szkoły eleatów w kierunku idealizmu
6. Platon: Byt, który jest prawdziwy w najbardziej podstawowy sposób oraz prawdziwość naszej wiedzy o nim
7. Podsumowanie. Sposoby rozumienia istoty prawdy w filozofii Platona
8. Pojęcie prawdy w filozofii Arystotelesa
9. Dziedzictwo poglądu Arystotelesa: klasyczna definicja prawdy
10. Inne jeszcze dziedzictwo poglądu Arystotelesa: pytanie owłaściwe `siedlisko` prawdy (rozumianej epistemologicznie)
ROZDZIAŁ II
MYŚLENIE WOBEC KWESTII PRAWDZIWOŚCI NASZEGO POZNANIA I WIEDZY
1. Wprowadzenie. Pojawienie się kwestii prawdy wskutek zarzutów wysuniętych przez starożytnych sceptyków
2. Cóż zatem należy sądzić o stanowisku sceptyków?
3. Myślenie wobec kwestii prawdy
4. Na czym polega skończony charakter bytowania każdego z nas?
5. Jedna z konsekwencji naszej skończoności: nasze bycie zdanymi na zjawiskowe przejawianie przez byty ich własnego bycia już oto czymś
6. Inna konsekwencja naszej skończoności: niepokonalnie ograniczony zasięg wszelkich naszych usiłowań i dokonań poznawczych
7. Pierwotna postać kwestii prawdy: kwestia prawdziwości naszego poznania
8. Dlaczego w ogóle potrafimy wyraźnie uprzytomnić sobie tego rodzaju kwestię prawdy?
- 9. Wtórna postać kwestii prawdy: kwestia prawdziwości naszej wiedzy (o czymś rzeczywistym)
1 0. Krótkie podsumowanie. Kwestia prawdy a podstawowe zadanie naszego myślenia
ROZDZIAŁ III
MYŚLENIE USIŁUJĄCE ROZJAŚNIĆ KWESTIĘ PRAWDY POZNANIA I WIEDZY NA PODSTAWIE TZW.KRYTERIÓW
1. Wprowadzenie
t 2. Kryteria prawdy w ujęciu Epikura
3. Stoicka koncepcja dotycząca kryterium prawdy
4. Odrzucenie przez sceptyków stoickiego kryterium prawdy
5. Ograniczony zasięg sceptycznej negacji, dotyczącej kryteriów prawdy
6. Oczywistość jako podstawowe kryterium, służące do oceny , prawdziwości naszego poznania i wiedzy
7. Co stanowi podstawę dla kryterium oczywistości? Probierzem jak rozumianej prawdy jest ostatecznie to kryterium?
8. Pragmatyczna koncepcja prawdy. Jak rozumianej prawdziwości jest faktycznie probierzem kryterium pragmatyczne?
9. Koncepcja prawdy tzw. operacyjnej. Jakie rozumienie prawdziwości zakładają implicite operacyjne kryteria prawdy?
10. Krótkie podsumowanie. Probierzami jak rozumianej prawdy, wydają się być przeto (jej) rozmaite obiektywnie wiarogodne kryteria?
ROZDZIAŁ IV
MYŚLENIE WOBEC KWESTII OBIEKTYWNEGO CHARAKTERU OSIĄGANYCH PRZEZ NAS PRAWD
1. Wprowadzenie
2. Pierwsze wątpliwości co do tego, czy potrafimy dosięgnąć obiektywnej prawdy o naturze świata
3. Abstrakcjajako proces poznawczy, który dostarcza wiedzy obiektywnej o najwyższej doniosłości (Arystoteles, św. Tomasz z Akwinu, Duns Szkot)
4. Zakwestionowanie obiektywnej wartości poznawczej procesu abstrakcji (Durandus, Auriol, Ockham)
5. Nieobiektywny charakter niektórych treści naszego zmysłowego postrzegania według J. Locke`a
6. Zakwestionowanie przez G. Berkeley`a obiektywnego charakteru jakichkolwiek zmysłowych postrzeżeń
. 7. Hume`owskie poparcie dla poglądu Berkeley`a
8. Koncepcja I. Kanta: wytwórczy charakter wszelkich naszych ujęć poznawczych
9. Jakie rozumienie prawdy oraz jej kryteriów zawiera Krytyka czystego rozumu
10. lluzoryczny charakter wszelkiej `prawdy obiektywnej` według Fryderyka Nietzschego
11. Odkrywczy charakter naszych usiłowań i dokonań poznawczych 12. Na czym polega nasze najbardziej pierwotne `wejście` w kontakt z tym, co faktycznie występuje w naszym codziennym otoczeniu?
13. Podsumowanie. Co jest nam faktycznie dane z ukształtowania własnego `bycia już oto czymś` bytów na gruncie ich spostrzeżeniowego napotykania?
ROZDZIAŁ V
MYŚLENIE WOBEC KWESTIl EGZYSTENCJALNEJ DONIOSŁOŚCI PRAWDY
1. Wprowadzenie
2. Egzystencjalna postać `kwestii prawdy`
3. Na czym zatem powinno polegać nasze codzienne `bycie opowiadającymi się` po stronie prawdy?
4. Już uprzednie poznawcze odkrycie określonej prawdy warunkiem możliwości naszego opowiadania się po jej stronie
5. Jak dokonuje się nasze poznawcze odkrywanie prawd, które dotyczą charakteru `bycia już oto czymś` napotykanych przez nas bytów?
6. W jaki sposób nasze własne `bycie wolnymi w stosunku do prawdy` jest ugruntowane w naszej możności dokonywania (wielorakiej) transcendencji?
7. Ugruntowanie możności naszego `bycia w (jakiejkolwiek) relacji do prawdy` w istotowym ukształtowaniu naszego człowieczego bytowania
8. Jakiego rodzaju byty są dla nas najważniejsze z uwagi na prawdę, która dotyczy istotowego ukształtowania ich własnego `bycia już oto czymś`?
9. Powinności co sposobu naszego współbycia z innymi, których źródłem jest prawda o ostatecznej równoważności wszelkiego człowieczego bytowania
10. Co może nam utrudnić (anawet uniemożliwić) uprzytomnienie sobie prawdy o ostatecznej równoważności wszelkiego człowieczego bytowania?
11. Podsumowanie. Związek naszego `bycia w relacji` do prawdy z godnością naszego człowieczego bytowania
12. Właściwa tylko nam możność `bycia zatroskanymi` o ostateczny sens własnego bytowania, oraz potrzeba posiadania odpowiedniej nadziei
13. Co skrywa się dla nas w mroku, który spowija ostateczne `po co?` (`dokąd?`) naszego własnego bytowania?
14. Prawda, która daje nam podstawę do posiadania `ostatecznościowej` nadziei i dlatego ma dla nas najwyższą egzystencjalną doniosłość
BIBLIOGRAFIA
SKOROWIDZ OSÓB
br>