pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Tytuł książki:

Nadzieja przywracana ubogim. Katechezy dorosłych

Autor książki:

ks. Henryk Szmulewicz

Dane szczegółowe:
Wydawca: Biblos
Oprawa: miękka
Ilość stron: 173 s.
Wymiar: 148x210 mm
EAN: 9788373323285
ISBN: 83-7332-328-7
Data:2001-02-03
Cena wydawcy: 16.00 złpozycja niedostępna

Opis książki:

Niniejsza książka wychodzi naprzeciw potrzebie formacji katolików świeckich. Tematyka poszczególnych katechez związana jest z obecnym hasłem i zadaniem roku duszpasterskiego Kościoła w Polsce. Katechezy te mogą być pomocne zarówno duszpasterzom przygotowującym katechezy w parafii, jak i liderom ruchów oraz stowarzyszeń katolickich, odpowiedzialnych za formację członków tych wspólnot.

Książka "Nadzieja przywracana ubogim. Katechezy dorosłych" - ks. Henryk Szmulewicz - oprawa miękka - Wydawnictwo Biblos.

Spis treści:

Słowo wstępne Biskupa Tarnowskiego 9

Wprowadzenie: Ścisła więź teologii i duszpasterstwa 11

I. Ubóstwo – próbą wiary w Boga 21
1. W kontekście prawdy o Bożej miłości 23
a. Miłość nadała ubóstwu Jezusa przymiot zbawczy 23
b. Ubóstwo nie jest sprzeczne z miłością 24
2. W kontekście prawdy o Bożej sprawiedliwości 26
a. Ubóstwo jako skutek ludzkiej niesprawiedliwości 26
b. Ubóstwo jako próba wiary w Bożą sprawiedliwość 27
3. W kontekście prawdy o Bożym miłosierdziu 29
a. Syn marnotrawny doświadczył skrajnego ubóstwa 29
b. Miłosierny Ojciec przywraca bogactwo miłości 30

II. Ubóstwo – tajemnicą związaną z Eucharystią 35
1. Eucharystia jako uobecnienie życia Jezusa ubogiego 37
a. Narodzenie w Betlejem 37
b. Inne wydarzenia 38
2. Eucharystia jako pokarm ubogich 40
a. Eucharystyczna komunia z Jezusem ubogim 40
b. Adoracja Jezusa ubogiego 41
3. Eucharystia jako źródło miłości do ubogich 43
a. Miłość do ubogich – dar i zadanie 43
b. Miłość do ubogich – naśladowaniem Jezusa 44

III. Ubóstwo – synonimem upadku moralnego 49
1. W dziedzinie skromności 51
a. Stopniowe popadanie w nędzę moralną 51
b. Nadzieja pokonania duchowej śmierci 52
2. W dziedzinie trzeźwości 54 a. Nietrzeźwość jako tragiczna nędza moralna 54 b. A jednak zawsze jest nadzieja 56
3. W dziedzinie prawdomówności 57
a. Szatan – osobowe zaprzeczenie prawdy 57
b. Tylko prawda może być źródłem nadziei 58
IV. Ubóstwo – przejawem zależności od Boga i od ludzi 63
1. Gdy przychodzi kryzys w chorobie i cierpieniu 65
a. Stan zależności człowieka od Boga 65
b. Stan zależności człowieka od innych ludzi 66
2. Gdy przychodzi kryzys wierności przykazaniom 68
a. Bóg jest zawsze wierny 68
b. Być ubogim to być wiernym Bożym przykazaniom 69
3. Gdy przychodzi kryzys ufności na modlitwie 71
a. Modlitwa ufna to modlitwa szczera i wytrwała 71
b. Duch Święty – źródłem nadziei w modlitwie 73

V. Ubóstwo – wyzwaniem teologiczno-duszpasterskim 77
1. W nauczaniu Jana Pawła II 79
a. Ubóstwo materialne 79
b. Ubóstwo duchowe 80
2. W nauczaniu Polskiego Synodu Plenarnego 82
a. Ubóstwo materialne 82
b. Ubóstwo jako tzw. nędza moralna 83
3. W nauczaniu Biskupów Diecezjalnych 85
a. Różne oblicza współczesnego ubóstwa 85
b. Obowiązek przywracania nadziei ubogim 86

VI. Ubóstwo – przedmiotem troski duszpasterskiej 91
1. Na skalę ogólnokościelną 93
a. Duszpasterstwo a dobroczynność 93
b. Pomoc ubogim częścią duszpasterstwa 94
2. Na skalę diecezjalną 96
a. Przenikanie się ubóstwa materialnego z moralnym 96
b. Problem ubóstwa przekracza granice jednej parafii 97
3. Na skalę parafialną 99
a. Problem ubogich – troską całej parafii 99
b. Szczególne zadania grup i stowarzyszeń 100

VII. Ubóstwo – obszarem wspólnych działań 105
1. Na płaszczyźnie ekumenicznej 107
a. Zaangażowanie ekumeniczne na rzecz ubogich 107
b. Pomoc ubogim – znakiem dojrzałości ekumenicznej 108
2. Na płaszczyźnie międzyreligijnej 109
a. Jezus ubogi – przedmiot dyskusji międzyreligijnej 110
b. Ubodzy jako adresaci daru zbawienia 111
3. Na płaszczyźnie kulturowej 113
a. Miłość bliźniego – fundamentem kultury 113
b. Odniesienie do ubóstwa – sprawdzianem kultury 114

VIII. Ubóstwo – naśladowaniem Jezusa z Maryją 119
1. Niepokalanie Poczęta 121
a. Wzór doskonałej miłości do Boga 121
b. Wolność od grzechu – znakiem ubóstwa duchowego 122
2. Królowa Różańca świętego 124
a. Chrzest Jezusa w Jordanie i Kana Galilejska 124
b. Królestwo Boże, Góra Tabor i Eucharystia 126
3. Matka Kościoła 127
a. Wzór do naśladowania dla całego Kościoła 127
b. Osobisty charakter naśladowania Maryi 128

IX. Ubóstwo – wyborem miłości do Jezusa 133
3. Na wzór św. Jana Chrzciciela 135
a. Ubogi Prorok 135
b. Świadek Mesjasza ubogiego 136
2. Na wzór św. Jadwigi królowej 138
a. Królowa dostrzegająca ubogich 138
a. Bogactwo serca – bogactwem narodu 139
3. Na wzór św. Teresy od Dzieciątka Jezus 141
a. Największy Skarb: Jezus ubogi 141
b. Mała droga do świętości: droga ubóstwa 142

X. Ubóstwo – drogą do świętości 147
1. Pod okiem Bożej Opatrzności 149
a. Wszyscy i wszystko jest w rękach Boga 149
b. Ubóstwo drogą do świętości 150
2. Na wzór świętości samego Boga 152
a. Indywidualny charakter świętości 152
b. Ubodzy na drodze do świętości 153
3. Na fundamencie nawrócenia i miłości 155
a. Ubodzy wezwani do nawrócenia 155
b. Miłość jako znak pojednania z Bogiem i ludźmi 156

XI. Ubóstwo – zapowiedzią eschatologiczną 161
1. Nagrody zmartwychwstania ciała 163
a. Ubogie ludzkie ciało zmartwychwstanie 163
b. Ubóstwo jako znak nadziei zmartwychwstania 164
2. Nagrody szczęścia w niebie 166
a. Czyściec – w drodze od pełni szczęścia 166
b. Niebo – pełnia nagrody dla ubogich 168
3. Nagrody życia w odnowionym świecie 169
a. Zbawczy sens świata materialnego 169
b. Ubóstwo – zapowiedź odnowy rzeczy materialnych 170