Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Papieska Akademia Teologiczna |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 256 s. |
Wymiar: | 148x210 mm |
EAN: | 9788389017383 |
ISBN: | 83-89017-38-5 |
Data: | 2006-12-27 |
Cena wydawcy: 17.00 złpozycja niedostępna
×
Opis książki:
Jakież przeto wymagania stawia chwila obecna przed myśleniem filozoficznym? Czyż nie żąda ona na przykład tego, ażeby myślenie to podjęło raz jeszcze na nowo próbę rozważenia kwestii poznawczych możliwości naszego rozumu w sposób nie tylko wyważony i ostrożny, lecz przede wszystkim w sposób należycie źródłowo uzasadniony? – (z Przedmowy)
Książka "Na tropach nieznanego" - ks. Roman Rożdżeński - oprawa miękka - Wydawnictwo Papieska Akademia Teologiczna.
Spis treści:
PRZEDMOWA
Rozdział I
ZARYS DZIEJÓW SPORU O CHARAKTER LUDZKIEGO POZNANIA
1.1. Wprowadzenie
I. 2. Charakter ludzkiego poznania według starożytnych greckichatomistów
I. 3. Pogląd Platona
I. 4. Genetyczny empiryzm Arystotelesa
I. 5. Teoria Kartezjusza: natywizm
I. 6. Sprzeciw Locke`a
I. 7. Leibniz: koncepcja wrodzonych potencjalności ludzkiego umysłu
I. 8. Krytyczne przemyślenia Hume`a
I. 9. Próba rozstrzygnięcia owego tradycyjnego sporu przez Kanta
1.10. Koncepcja Husserla
1.11. Krótkie podsumowanie i Wskazanie kierunku dalszych rozważań
Rozdział II
SKOŃCZONOŚĆ JAKO NAJBARDZIEJ PODSTAWOWY CHARAKTER WSZELKICH NASZYCH USIŁOWAŃ POZNAWCZYCH
II. 1. Wprowadzenie
II. 2. Niepokonalne piętno, jakie skończoność wywiera na całokształcie naszego człowieczego bytowania
II. 3. Skończoność kształtuje też od podstaw charakter wszelkich naszych poznawczych usiłowań i dokonań
II. 4. Co sprawia, że to skończone bytowanie, które jest udziałem każdego z nas, posiada (akurat) ksztalt „bycia człowiekiem"?
II. 5. Pierwsza istotawa struktura ontologiczna, jaka jest udziałem naszego skończonego bytowania
II. 6. Możność dokonywania transcendencji a nasze własne skończone „bycie wolnymi"
II. 7. Druga istotawa struktura ontologiczna, jaka jest udzialem naszego skończonego bytowania
II. 8. Wzajemne uwikłanie obu istotawych struktur ontologicznych Jego znaczenie dla możliwości dokonywania przez nas ujęć poznawczych
II.9. Podsumowanie. Niepokonalnie skończony charakter wszelkich naszych usiłowań (i dokonań) poznawczych
Rozdział III
POZNANIA ZMYSŁOWE JAKO TRANSCENDENCJE DOKONYWANE NA GRUNCIE SPOSTRZEŻENIOWEGO NAPOTKANIA CZEGOŚ
III.1. Wprowadzenie
III.2. Pogląd M. Heideggera dotyczący pierwotnego sposobu napotykania przez nas bytów z naszego otoczenia
III.3. W jaki sposób faktycznie napotykamy byty z naszego codziennego otoczenia?
III. 4. Dlaczego nasze codzienne napotykanie bytów posiada charakter spostrzeżeniowy?
III.5. Spostrzeżeniowe napotykanie czegoś jako „punkt wyjścia" dla naszych zmystowych ujęć poznawczych
III.6. Uważne analizujące ujmowanie treściowej zawartości naszego spostrzeżeniowego napotkania
III.7. Poznanie zmysłowe jako obserwacja
III. 8. Poznanie zmysłowe jako doświadczanie
III. 9. Podsumowanie rozważań dotyczących skończonego charakteru oraz istoty naszych zmysłowych ujęć
Rozdział IV
POZNANIAINTELEKTUALNE JAKO TRANSCENDENCJE DOKONYWANE NA GRUNCIE ODPOWIEDNICH UJĘĆ ZMYSŁOWYCH
IV.l. Wprowadzenie
IV.2. Spór o charakter tego, co jest nam faktycznie dane w treści naszego spostrzeżeniowego napotkania czegokolwiek
IV. 3. Poznania intelektualne, jakich możemy dokonywać na gruncie treściowej zawartości naszego spostrzeżeniowego napotkania określonych bytów
IV. 4. Konsekwencje, jakie wypfywają z rozważań przeprowadzonych w poprzednim punkcie
IV.5. Poznania intelektualne, jakie są dla nas możliwe na podłożu odpowiednich zmysłowych obserwacji
IV. 6. Poznania intelektualne, jakich możemy dokonywać na gruncie odpowiednich doświadczeń
IV. 7. Podsumowanie.
Jak zatem konstytuują się te nasze poznania intelektualne, które były tematem dotychczasowych rozważań?
IV. 8. Dwa przykłady poznań intelektualnych innego typu, aniżeli te, które dotychczas były przez nas omawiane
PIERWSZY PRZYKŁAD (A):
DRUGIPRZYKŁAD (B):
Rozdział V
NATURA NASZYCH SKOŃCZONYCH USIŁOWAŃ I DOKONAŃ POZNAWCZYCH
V.l. Wprowadzenie. Podsumowanie całości dotychczasowych rozważań
V.2. Odkrywcza natura naszych ujęć poznawczyćh jako konsekwencja ich skończonego charakteru
V.3. W jakim wypadku nasze skończone poznawcze usiłowania w żaden sposób nie mogłyby posiadać odkrywczej natury?
V. 4. Skończenie „odtwórcza" natura wszelkich naszych poznawczych dokonań (tj. uzyskiwanej przez nas wiedzy)
V. 5. Podstawowe rozróżnienie pomiędzy istotą oraz naturą naszych skończonych ujęć poznawczych
Rozdział VI
SKOŃCZONY CHARAKTER TYCH WSZELKICH PRAWD, JAKIE MOGĄ BYĆ PRZEZ NAS OSIĄGANE POZNAWCZO
VI.l. Wprowadzenie
VL2. Pierwotna postać „kwestiiprawdy"
V1.3. Wtórna postać „kwestii prawdy"
V1.4. Prawdziwość poszczególnych twierdzeń a prawdziwość teorii (tj. systemu twierdzeń)
V1.5. Jedna z konsekwencji naszej skończoności: niepokonalna ograniczoność wszelkich naszych osiągnięć w odkrywaniu prawdy o rzeczywistości
VI. 6. Inna konsekwencja naszej skończoności: nieosiągalność dla nas prawdy tzw. absolutnej
V1.7. Prawdy bezwzględnie pewne nie są prawdami absolutnymi
V1.8. Jakiego rodzaju stanów rzeczy dotyczą omawiane w tej książce poznawcze ujęcia intelektualne? Jakiego rodzaju prawdy mogą być formułowane na ich podstawie?
SKOROWIDZOSÓB
AUF DER SPUR DES UNBEKANNTEN
Rozdział I
ZARYS DZIEJÓW SPORU O CHARAKTER LUDZKIEGO POZNANIA
1.1. Wprowadzenie
I. 2. Charakter ludzkiego poznania według starożytnych greckichatomistów
I. 3. Pogląd Platona
I. 4. Genetyczny empiryzm Arystotelesa
I. 5. Teoria Kartezjusza: natywizm
I. 6. Sprzeciw Locke`a
I. 7. Leibniz: koncepcja wrodzonych potencjalności ludzkiego umysłu
I. 8. Krytyczne przemyślenia Hume`a
I. 9. Próba rozstrzygnięcia owego tradycyjnego sporu przez Kanta
1.10. Koncepcja Husserla
1.11. Krótkie podsumowanie i Wskazanie kierunku dalszych rozważań
Rozdział II
SKOŃCZONOŚĆ JAKO NAJBARDZIEJ PODSTAWOWY CHARAKTER WSZELKICH NASZYCH USIŁOWAŃ POZNAWCZYCH
II. 1. Wprowadzenie
II. 2. Niepokonalne piętno, jakie skończoność wywiera na całokształcie naszego człowieczego bytowania
II. 3. Skończoność kształtuje też od podstaw charakter wszelkich naszych poznawczych usiłowań i dokonań
II. 4. Co sprawia, że to skończone bytowanie, które jest udziałem każdego z nas, posiada (akurat) ksztalt „bycia człowiekiem"?
II. 5. Pierwsza istotawa struktura ontologiczna, jaka jest udziałem naszego skończonego bytowania
II. 6. Możność dokonywania transcendencji a nasze własne skończone „bycie wolnymi"
II. 7. Druga istotawa struktura ontologiczna, jaka jest udzialem naszego skończonego bytowania
II. 8. Wzajemne uwikłanie obu istotawych struktur ontologicznych Jego znaczenie dla możliwości dokonywania przez nas ujęć poznawczych
II.9. Podsumowanie. Niepokonalnie skończony charakter wszelkich naszych usiłowań (i dokonań) poznawczych
Rozdział III
POZNANIA ZMYSŁOWE JAKO TRANSCENDENCJE DOKONYWANE NA GRUNCIE SPOSTRZEŻENIOWEGO NAPOTKANIA CZEGOŚ
III.1. Wprowadzenie
III.2. Pogląd M. Heideggera dotyczący pierwotnego sposobu napotykania przez nas bytów z naszego otoczenia
III.3. W jaki sposób faktycznie napotykamy byty z naszego codziennego otoczenia?
III. 4. Dlaczego nasze codzienne napotykanie bytów posiada charakter spostrzeżeniowy?
III.5. Spostrzeżeniowe napotykanie czegoś jako „punkt wyjścia" dla naszych zmystowych ujęć poznawczych
III.6. Uważne analizujące ujmowanie treściowej zawartości naszego spostrzeżeniowego napotkania
III.7. Poznanie zmysłowe jako obserwacja
III. 8. Poznanie zmysłowe jako doświadczanie
III. 9. Podsumowanie rozważań dotyczących skończonego charakteru oraz istoty naszych zmysłowych ujęć
Rozdział IV
POZNANIAINTELEKTUALNE JAKO TRANSCENDENCJE DOKONYWANE NA GRUNCIE ODPOWIEDNICH UJĘĆ ZMYSŁOWYCH
IV.l. Wprowadzenie
IV.2. Spór o charakter tego, co jest nam faktycznie dane w treści naszego spostrzeżeniowego napotkania czegokolwiek
IV. 3. Poznania intelektualne, jakich możemy dokonywać na gruncie treściowej zawartości naszego spostrzeżeniowego napotkania określonych bytów
IV. 4. Konsekwencje, jakie wypfywają z rozważań przeprowadzonych w poprzednim punkcie
IV.5. Poznania intelektualne, jakie są dla nas możliwe na podłożu odpowiednich zmysłowych obserwacji
IV. 6. Poznania intelektualne, jakich możemy dokonywać na gruncie odpowiednich doświadczeń
IV. 7. Podsumowanie.
Jak zatem konstytuują się te nasze poznania intelektualne, które były tematem dotychczasowych rozważań?
IV. 8. Dwa przykłady poznań intelektualnych innego typu, aniżeli te, które dotychczas były przez nas omawiane
PIERWSZY PRZYKŁAD (A):
DRUGIPRZYKŁAD (B):
Rozdział V
NATURA NASZYCH SKOŃCZONYCH USIŁOWAŃ I DOKONAŃ POZNAWCZYCH
V.l. Wprowadzenie. Podsumowanie całości dotychczasowych rozważań
V.2. Odkrywcza natura naszych ujęć poznawczyćh jako konsekwencja ich skończonego charakteru
V.3. W jakim wypadku nasze skończone poznawcze usiłowania w żaden sposób nie mogłyby posiadać odkrywczej natury?
V. 4. Skończenie „odtwórcza" natura wszelkich naszych poznawczych dokonań (tj. uzyskiwanej przez nas wiedzy)
V. 5. Podstawowe rozróżnienie pomiędzy istotą oraz naturą naszych skończonych ujęć poznawczych
Rozdział VI
SKOŃCZONY CHARAKTER TYCH WSZELKICH PRAWD, JAKIE MOGĄ BYĆ PRZEZ NAS OSIĄGANE POZNAWCZO
VI.l. Wprowadzenie
VL2. Pierwotna postać „kwestiiprawdy"
V1.3. Wtórna postać „kwestii prawdy"
V1.4. Prawdziwość poszczególnych twierdzeń a prawdziwość teorii (tj. systemu twierdzeń)
V1.5. Jedna z konsekwencji naszej skończoności: niepokonalna ograniczoność wszelkich naszych osiągnięć w odkrywaniu prawdy o rzeczywistości
VI. 6. Inna konsekwencja naszej skończoności: nieosiągalność dla nas prawdy tzw. absolutnej
V1.7. Prawdy bezwzględnie pewne nie są prawdami absolutnymi
V1.8. Jakiego rodzaju stanów rzeczy dotyczą omawiane w tej książce poznawcze ujęcia intelektualne? Jakiego rodzaju prawdy mogą być formułowane na ich podstawie?
SKOROWIDZOSÓB
AUF DER SPUR DES UNBEKANNTEN