Muzyka i słowa. Rola piosenki w procesie przyswajania języka obcego
Teresa Siek-Piskozub, Aleksandra Wach
(red.)Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Wydawnictwo Naukowe UAM |
Rok wyd.: | 2006 |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 229 s. |
Wymiar: | 170x240 mm |
EAN: | 9788323216551 |
ISBN: | 83-232-1655-X |
Data: | 2006-10-19 |
Opis książki:
Podręcznik zawiera opracowania problemu umuzykalnienia procesu nauczania języków obcych. Teoretyczne rozdziały książki są owocem wieloletnich prac nad projektem dotyczącym roli muzyki i piosenki w procesie przyswajania języka, prowadzonym w Instytucie Filologii Angielskiej UAM. Doświadczenie nauczycieli-badaczy zaowocowało zebraniem pomysłów na praktyczne wykorzystanie muzyki i piosenki na lekcjach języka obcego i stanowi bogate kompendium w glottodydaktyce. Książka adresowana jest do studentów filologii i kolegiów językowych, jak również do nauczycieli i lektorów.
Książka "Muzyka i słowa. Rola piosenki w procesie przyswajania języka obcego" - Teresa Siek-Piskozub, Aleksandra Wach (red.) - oprawa miękka - Wydawnictwo Naukowe UAM. Książka posiada 229 stron i została wydana w 2006 r.
Spis treści:
Część pierwsza
ARGUMENTY TEORETYCZNE NA RZECZ WYKORZYSTANIA MUZYKI I PIOSENKI W NAUCZANIU JĘZYKÓW OBCYCH
Rozdział I - Muzyka i piosenka w historii nauczania języków obcych Zadania
Rozdział II - Znaczenie muzyki i pieśni w rozwoju człowieka
2.1. Kultura muzyczna w filogenezie człowieka
2.2. Umiejętności muzyczne w ontogenezie człowieka
Podsumowanie
Zadania
Rozdział III - Teoretyczne podstawy wykorzystania muzyki i piosenki w nauczaniu języków obcych
3.1. Argument lingwistyczny. Uwarunkowania procesu przyswajania języka
3.2. Argument strukturalny. Podobieństwo w organizacji systemu językowego i muzycznego
3.3. Argument psychologiczny. Osobowościowe uwarunkowania procesu uczenia się języka
Zadania
Część druga
KONCEPCJE WYKORZYSTANIA MUZYKI I PIOSENKI W NAUCZANIU JĘZYKÓW OBCYCH
Rozdział IV - Umuzykalnienie a strategie glottodydaktyczne
4.1. Receptywna strategia nauczania
4.2. Komunikacyjna strategia nauczania
4.3. Rekonstrukcyjna strategia nauczania
4.4. Eklektyczna strategia nauczania
Podsumowanie
Zadania
Rozdział V - Muzyka i piosenka w badaniach nad procesem uczenia się
5.1. Pozytywny wpływ muzyki i piosenki na proces dydaktyczny
5.1.1. Wpływ muzyki na ogólny rozwój ucznia
5.1.2. Wpływ muzyki i piosenki na rozwój sprawności czytania w języku ojczystym
5.1.3. Wpływ muzyki i piosenki na przyswajanie języka drugiego
5.1.3.1. Piosenka jako wyzwalacz wrodzonych mechanizmów akwizycji języka
5.1.3.2. Pozytywny wpływ piosenki na proces uczenia się języka obcego
Wnioski
5.2. Problemy z zastosowaniem piosenek na lekcji języka obcego
5.2.1. Problemy natury pedagogicznej
5.2.2. Problemy natury glottodydaktycznej
Wnioski
Zadania
Rozdział VI - Charakterystyka pieśni o potencjalnych wartościach glottodydaktycznych
6.1. Glottodydaktyczna typologia piosenek
6.1.1. Kryterium autentyczności
6.1.2. Kryterium tematu
6.1.3. Kryterium celu glottodydaktycznego
6.1.4. Kryterium wieku
6.2. Zasady stosowania muzyki i piosenek dla celów dydaktycznych
Zadania
Część trzecia
PRAKTYCZNE WYKORZYSTANIE MUZYKI I PIOSENEK NA LEKCJI JĘZYKA OBCEGO
Rozdział VII - Zastosowanie muzyki i piosenki na lekcji języka obcego
7.1. Funkcje muzyki i piosenek w szkolnym procesie nauczania języka obcego
7.2. Kiedy stosować piosenki?
7.3. Przykładowe lekcje
Podsumowanie
Zadania i problemy do dyskusji
Rozdział VIII - Techniki rozwijające znajomość systemu językowego
Ćwiczenia
Rozdział IX - Techniki rozwijające sprawności językowe
Ćwiczenia
Zakończenie Bibliografia