Muzeum jako przedsiębiorstwo. Łatwo i przystępnie o zarządzaniu instytucją kultury
Gerald Matt
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Unus |
Rok wyd.: | 2006 |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 228 s. |
Wymiar: | 140x200 mm |
EAN: | 9788387372248 |
ISBN: | 978-83-8737-224-8 |
Data: | 2006-01-02 |
Opis książki:
"Muzeum jest nie tylko miejscem gromadzenia i ochrony dzieł sztuki, lecz również obszarem, w którym dochodzi do podstawowego dla kultury konfliktu między nostalgią czasu zapamiętanego a dynamiką popychającą nas ku przyszłości. Muzeum jest kwintesencją czasu przyszłego - tu rozgrywa się zasadnicze pytanie o kształt publicznego zarządzania kulturą. Europejskie instytucje kultury niechętnie rozstają się z przywiązaniem do dominowania na rynku sztuki. W wielu narodowych galeriach i muzeach element podsycania populistycznych, nastawionych na konserwację raczej niż na rewolucję gustów publiczności, jest wciąż bardzo żywy i skuteczny. Podnoszone niekiedy w polskiej prasie żądanie "urynkowienia" kultury nie ma wystarczającego uzasadnienia w tradycji europejskiej. Stoi za nim inny postulat - by pieniądze podatnika łożone na kulturę poddać szczególnej "społecznej" kontroli. Mamy tu do czynienia z postulatem niebezpiecznym - łączącym liberalny dogmat o tzw. rynku z populizmem, wynikającym w znacznej mierze z niechęci do współczesnej sztuki. Efekty tego typu myślenia owocowały w ostatnich latach atakami na publiczne galerie sztuki. Liberalizm w sferze upowszechnienia sztuki nie jest bowiem możliwy do pogodzenia z aspiracjami współczesnej sztuki, która z trudnością przebija się do szerszej publiczności, l właśnie dlatego instytucjonalna i finansowa ochrona tej sztuki jest nieodzowna." (Hanna Wróblewska).
Książka "Muzeum jako przedsiębiorstwo. Łatwo i przystępnie o zarządzaniu instytucją kultury" - Gerald Matt - oprawa miękka - Wydawnictwo Unus. Książka posiada 228 stron i została wydana w 2006 r.