pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Tytuł książki:

Mowa i moc obrazów. Prace dedykowane Profesor Marii Poprzęckiej

Dane szczegółowe:
Wydawca: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego
Rok wyd.: 2005
Oprawa: miękka
Ilość stron: 480 s.
Wymiar: 210x297 mm
EAN: 9788323501749
ISBN: 83-235-0174-2
Data:2001-02-02
Cena wydawcy: 90.00 złpozycja niedostępna

Opis książki:

Tom prac dedykowanych prof. Marii Poprzęckiej, dyrektorowi Instytutu Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego, zawiera 82 artykuły historyków, teoretyków i krytyków sztuki, a także naukowców z innych dziedzin blisko związanych z Panią Profesor, pochodzących z różnych polskich środowisk naukowych i artystycznych.
Siedem rozdziałów składających się na tę obszerną książkę (Czytanie obrazów, Polityka i obrazy, Kobiety i obrazy, Teksty i obrazy, Inne pisanie o sztuce, Kolekcje, instytucje, Pomniki, budowle), ilustrowanych licznymi reprodukcjami dzieł sztuki, nawiązuje do głównych kierunków zainteresowań badawczych i upodobań artystycznych prof. Marii Poprzęckiej.

Bardzo interesująca szata graficzna tomu jest dziełem znanego artysty Marka Sobczyka.

Książka "Mowa i moc obrazów. Prace dedykowane Profesor Marii Poprzęckiej" - oprawa miękka - Wydawnictwo Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. Książka posiada 480 stron i została wydana w 2005 r.

Spis treści:

Rozdział 1. Czytanie obrazów
Mariusz Bryl
Momentalność albo procesualność. Przyczynek do problemu „czasu przedstawionego
Agnieszka Ciska
Rozpłatany wół – lekcja Rembrandta
Ryszard de Latour
O dziewiętnastowiecznym „portrecie” karabeli
Dorota Folga-Januszewska
W stronę sensu

Krystyna Frącz
Izaak czy święty Jan Chrzciciel? Pytania do dwóch obrazów Caravaggia


Jola Gola
Czy istnieje czwarty wymiar w sztuce?

Grażyna Jurkowlaniec
Dawność wizerunków jako kryterium ich oceny w późnym Średniowieczu


Maria Kałamajska-Saeed
Litewska Pietaa Michała Anioła

Mariusz Karpowicz
Freskant Giuseppe Visconti w Polsce

Joanna Kilian
Cztery etapy życia ludzkiego. Próba nowej interpretacji Gry w szachy w Muzeum Narodowym w Poznaniu

Małgorzata Kitowska-Łysiak
Galicyjskie Caprichos?

Łukasz Kossowski Czy można przesadzać kwiaty rzepaku?

Grzegorz Kowalski
Notatki o Wieku brązu

Aleksandra Melbechowska-Luty
Poloneza czas zacząć

Agnieszka Morawińska Vita somnium breve

Zofia Ostrowska-Kębłowska
Spory na temat Overbecka

Andrzej Pieńkos
Malarz za oknem – pochwała malarstwa?

Paulina Ratkowska
Fundendo lacrimas. O jednej z postaci na kolumnach strzelneƒskich

Marta Romanowska
Rozważania nad odczytaniem projektu witraża przy szafie z Bogiem Ojcem

Anda Rottenberg
Skazanie na dobrodziejstwo (Epistemologia zapominania)

Joanna Sikorska
Gry z widzem w miedziorytach końca XV wieku. Motyw głowy-skały w rycinie Monogramisty AG

Jakub Sito
Johanna Georga Plerscha rzeźba Flory z Saskiego Ogrodu

Mariusz Smoliński
Rzeźby Jana Henryka Meissnera we Fromborku i ich oddziaływanie

Małgorzata Sobieraj
Mitologiczne autoportrety Malczewskiego

Joanna Sosnowska
Od rzeczywistości do nierzeczywistości

Bożena Steinborn
Raz jeszcze o Portrecie agi Dedesza ze Êwità, dziele Daniela Schultza

Renata Sulewska
Cytując Memlinga. Oddziaływanie Sądu Ostatecznego Hansa Memlinga na malarstwo pomorskie XVII wieku

Joanna Szczepińska-Tramer
O zmianie i o zachowaniu sensu. Uwagi na marginesie kilku artykułów Marii Poprzęckiej

Agnieszka Taborska
„Bezwartościowe skarby” surrealistów

Wanda Wyganowska
Sława, Historia i Poezja. Zapomniana kompozycja Stanisława Wyspiańskiego z 1891 roku

Andrzej Wyrobisz
Apollo chrześcijański – renesansowa metamorfoza Świętego Sebastiana

Rozdział 2. Polityka i obrazy

Barbara Arciszewska
The Taste of the Town – The Taste of the Nation: Hogarth, Burlington and the Politics of National Taste in Early Georgian Britain

Waldemar Baraniewski
„Obiekt z realnego życia”. O gobelinie życie Warszawy Magdaleny Abakanowicz

Anna Baranowa
Przełom lat osiemdziesiątych

Nawojka Cieślińska-Lobkowicz
Obopólna głuchota. Zwrot dóbr kultury w stosunkach polsko-niemieckich ostatniego dziesięciolecia

Barbara Dąb-Kalinowska
Antyikonoklastyczne miniatury Psałterza Chludowa

Gabriela Świtek
Władcy pierścienia, czyli kilka uwag o pompierskim obrazie miasta

Rozdzia 3. Kobiety i obrazy

Agata Jakubowska
Nan Goldin: ballady o intymności

Izabela Kowalczyk
Dziewica Orleaƒska Jana Matejki jako alegoria? (w dialogu z tekstami Marii Poprz´ckiej)

Ewa Lajer-Burcharth
Duchess of Nothing

Anna Lewicka-Morawska
Polskie dzieła Elżbiety Baumann-Jerichau

Urszula Makowska
Zaczarowana dzieweczka

Anna Sieradzka
Duchowa córka Grottgera – Maryla Wolska

Katarzyna Zalewska
Terra mulierum illustrium, czyli o społeczności kobiet samodzielnych

Rozdział 4. Teksty i obrazy

Mirosław Borusiewicz
Tekst w muzeum. Znaczenie języka w działalności muzealnej

Iwona Danielewicz
W stronę Elstira. Proust i malarstwo

Wiesław Juszczak
Verklärung

Piotr Juszkiewicz
Mniej druku. O słowie i obrazie w tekstach o sztuce Jerzego Stajudy

Lech Kalinowski
Verbum i Imago. Uwagi o człowieku jako pierwszym dziele sztuki

Ryszard Kasperowicz
Utrata powagi. O pewnym aspekcie krytyki kultury Johana Huizingi

Iwona Luba
„Pierwsze akordy rzeźby”. Guillaume Apollinaire o paryskiej twórczości Aleksandra Archipenki

Katarzyna Murawska-Muthesius
Motto, pictorial turn i karykatura

Luiza Nader
Sztuka Pojęciowa

Katarzyna Nowakowska-Sito
L’Inconnue de la Seine i jej wizerunki w sztuce polskiej około 1900 roku

Waldemar Okoń
Sfinks nad Skamandrem

Jan K. Ostrowski
Izaak Babel w Beresteczku

Andrzej Turowski
Trzy kwadraty

Elżbieta Wolicka
Sztuka w czasoprzestrzeni semiosfery. Notatki na marginesie spóênionej lektury

Rozdział 5. Inne pisanie o sztuce

Bogusław Deptuła
Smak Sycylii

Edward Dwurnik
Siedem razy Maria Poprzęcka; Ważne daty; Wykład

Maciej Gołąb
Imaginatio crucis w ostatniej pieśni Chopina

Piotr Gruszczyński
Sofa w drzwiach

Sztuka
Pojęciowa

Alina Kowalczykowa
Na krańcach autoportretu.

Krzysztof Lipka
Malarz w muzycznej bibliotece

Mieczysław Porębski
Horoskop

Jacek Sempoliński
Wyklęcie i przepołowienie

Małgorzata Szafrańska
Odpowiedzi profesora Maria Astunto na listy Małgorzaty Szafrańskiej

Rozdział 6. Kolekcje, instytucje

Violetta Damięcka, Czesława Frejlich, Anna Maga O wzornictwie

Violetta Damięcka, Żaneta Govenlock Wystawa „Przeraźliwe echo trąby żałosnej…”

Marcin Giżycki
Mit plakatu

Dariusz Konstantynów
Sztuka i „geniusz merkantylizmu”. O warszawskim Salonie Sztuk Pięknych Józefa Ungra (1879–1882)

Jakub Lewicki
Doskonała edukacja, czyli nowoczesność, higiena i sztuka. Budynki zakładów naukowych Zofii Strzałkowskiej we Lwowie

Wojciech Lipowicz
Z historii zbiorów mebli w poznaƒskim Muzeum Narodowym

Ewa Manikowska
Stanisław August i Mengs

Piotr Piotrowski
O koƒcu Europy Środkowej i praktykach kuratorskich

Jacek Antoni Zieliński
Galeria Stowarzyszenia Historyków Sztuki 1984–1989

Anna Ziemba
O sztuce dobrej i złej. Obecność sztuki w szkole

Rozdział 7. Pomniki, budowle

Andrzej J. Baranowski
Austriae est imperare orbis universo. Polityka dynastyczna i sztuka w Europie Środkowej w okresie nowożytnym

Juliusz A. Chrościcki
Intrygi w Palais du Luxembourg i Palais-Cardinal. Maria Medycejska i kardynał Richelieu

Marek Czapelski
Architekt i „matołów kupa”. O Pniewskim, doktrynie i urzędnikach u progu lat pięćdziesiątych

Karol Guttmejer
Rezydencja ordynacka w Taczanowie

Irena Kossowska
„Wielki styl” epoki Piłsudskiego. Konkurs na pomnik i sarkofag Marszałka

Lechosław Lameƒski
Tadeusz Stryjeƒski – publicysta i kreator ludzkiej wyobraźni

Sergiusz Michalski
„Ty jak Bóg litewski z ciemnego sosen wstałeś uroczyska”.
Zbigniewa Pronaszki makieta pomnika Mickiewicza nad Wilią

Andrzej Rottermund
Osiedle na esplanadzie

Agnieszka Putowska-Tomaszewska
Pejzaż Kazimierski

Bibliografia publikacji Marii
Poprz´ckiej