Mowa i moc obrazów. Prace dedykowane Profesor Marii Poprzęckiej
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego |
Rok wyd.: | 2005 |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 480 s. |
Wymiar: | 210x297 mm |
EAN: | 9788323501749 |
ISBN: | 83-235-0174-2 |
Data: | 2001-02-02 |
Opis książki:
Tom prac dedykowanych prof. Marii Poprzęckiej, dyrektorowi Instytutu Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego, zawiera 82 artykuły historyków, teoretyków i krytyków sztuki, a także naukowców z innych dziedzin blisko związanych z Panią Profesor, pochodzących z różnych polskich środowisk naukowych i artystycznych.
Siedem rozdziałów składających się na tę obszerną książkę (Czytanie obrazów, Polityka i obrazy, Kobiety i obrazy, Teksty i obrazy, Inne pisanie o sztuce, Kolekcje, instytucje, Pomniki, budowle), ilustrowanych licznymi reprodukcjami dzieł sztuki, nawiązuje do głównych kierunków zainteresowań badawczych i upodobań artystycznych prof. Marii Poprzęckiej.
Bardzo interesująca szata graficzna tomu jest dziełem znanego artysty Marka Sobczyka.
Książka "Mowa i moc obrazów. Prace dedykowane Profesor Marii Poprzęckiej" - oprawa miękka - Wydawnictwo Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. Książka posiada 480 stron i została wydana w 2005 r.
Spis treści:
Mariusz Bryl
Momentalność albo procesualność. Przyczynek do problemu „czasu przedstawionego
Agnieszka Ciska
Rozpłatany wół – lekcja Rembrandta
Ryszard de Latour
O dziewiętnastowiecznym „portrecie” karabeli
Dorota Folga-Januszewska
W stronę sensu
Krystyna Frącz
Izaak czy święty Jan Chrzciciel? Pytania do dwóch obrazów Caravaggia
Jola Gola
Czy istnieje czwarty wymiar w sztuce?
Grażyna Jurkowlaniec
Dawność wizerunków jako kryterium ich oceny w późnym Średniowieczu
Maria Kałamajska-Saeed
Litewska Pietaa Michała Anioła
Mariusz Karpowicz
Freskant Giuseppe Visconti w Polsce
Joanna Kilian
Cztery etapy życia ludzkiego. Próba nowej interpretacji Gry w szachy w Muzeum Narodowym w Poznaniu
Małgorzata Kitowska-Łysiak
Galicyjskie Caprichos?
Łukasz Kossowski Czy można przesadzać kwiaty rzepaku?
Grzegorz Kowalski
Notatki o Wieku brązu
Aleksandra Melbechowska-Luty
Poloneza czas zacząć
Agnieszka Morawińska Vita somnium breve
Zofia Ostrowska-Kębłowska
Spory na temat Overbecka
Andrzej Pieńkos
Malarz za oknem – pochwała malarstwa?
Paulina Ratkowska
Fundendo lacrimas. O jednej z postaci na kolumnach strzelneƒskich
Marta Romanowska
Rozważania nad odczytaniem projektu witraża przy szafie z Bogiem Ojcem
Anda Rottenberg
Skazanie na dobrodziejstwo (Epistemologia zapominania)
Joanna Sikorska
Gry z widzem w miedziorytach końca XV wieku. Motyw głowy-skały w rycinie Monogramisty AG
Jakub Sito
Johanna Georga Plerscha rzeźba Flory z Saskiego Ogrodu
Mariusz Smoliński
Rzeźby Jana Henryka Meissnera we Fromborku i ich oddziaływanie
Małgorzata Sobieraj
Mitologiczne autoportrety Malczewskiego
Joanna Sosnowska
Od rzeczywistości do nierzeczywistości
Bożena Steinborn
Raz jeszcze o Portrecie agi Dedesza ze Êwità, dziele Daniela Schultza
Renata Sulewska
Cytując Memlinga. Oddziaływanie Sądu Ostatecznego Hansa Memlinga na malarstwo pomorskie XVII wieku
Joanna Szczepińska-Tramer
O zmianie i o zachowaniu sensu. Uwagi na marginesie kilku artykułów Marii Poprzęckiej
Agnieszka Taborska
„Bezwartościowe skarby” surrealistów
Wanda Wyganowska
Sława, Historia i Poezja. Zapomniana kompozycja Stanisława Wyspiańskiego z 1891 roku
Andrzej Wyrobisz
Apollo chrześcijański – renesansowa metamorfoza Świętego Sebastiana
Rozdział 2. Polityka i obrazy
Barbara Arciszewska
The Taste of the Town – The Taste of the Nation: Hogarth, Burlington and the Politics of National Taste in Early Georgian Britain
Waldemar Baraniewski
„Obiekt z realnego życia”. O gobelinie życie Warszawy Magdaleny Abakanowicz
Anna Baranowa
Przełom lat osiemdziesiątych
Nawojka Cieślińska-Lobkowicz
Obopólna głuchota. Zwrot dóbr kultury w stosunkach polsko-niemieckich ostatniego dziesięciolecia
Barbara Dąb-Kalinowska
Antyikonoklastyczne miniatury Psałterza Chludowa
Gabriela Świtek
Władcy pierścienia, czyli kilka uwag o pompierskim obrazie miasta
Rozdzia 3. Kobiety i obrazy
Agata Jakubowska
Nan Goldin: ballady o intymności
Izabela Kowalczyk
Dziewica Orleaƒska Jana Matejki jako alegoria? (w dialogu z tekstami Marii Poprz´ckiej)
Ewa Lajer-Burcharth
Duchess of Nothing
Anna Lewicka-Morawska
Polskie dzieła Elżbiety Baumann-Jerichau
Urszula Makowska
Zaczarowana dzieweczka
Anna Sieradzka
Duchowa córka Grottgera – Maryla Wolska
Katarzyna Zalewska
Terra mulierum illustrium, czyli o społeczności kobiet samodzielnych
Rozdział 4. Teksty i obrazy
Mirosław Borusiewicz
Tekst w muzeum. Znaczenie języka w działalności muzealnej
Iwona Danielewicz
W stronę Elstira. Proust i malarstwo
Wiesław Juszczak
Verklärung
Piotr Juszkiewicz
Mniej druku. O słowie i obrazie w tekstach o sztuce Jerzego Stajudy
Lech Kalinowski
Verbum i Imago. Uwagi o człowieku jako pierwszym dziele sztuki
Ryszard Kasperowicz
Utrata powagi. O pewnym aspekcie krytyki kultury Johana Huizingi
Iwona Luba
„Pierwsze akordy rzeźby”. Guillaume Apollinaire o paryskiej twórczości Aleksandra Archipenki
Katarzyna Murawska-Muthesius
Motto, pictorial turn i karykatura
Luiza Nader
Sztuka Pojęciowa
Katarzyna Nowakowska-Sito
L’Inconnue de la Seine i jej wizerunki w sztuce polskiej około 1900 roku
Waldemar Okoń
Sfinks nad Skamandrem
Jan K. Ostrowski
Izaak Babel w Beresteczku
Andrzej Turowski
Trzy kwadraty
Elżbieta Wolicka
Sztuka w czasoprzestrzeni semiosfery. Notatki na marginesie spóênionej lektury
Rozdział 5. Inne pisanie o sztuce
Bogusław Deptuła
Smak Sycylii
Edward Dwurnik
Siedem razy Maria Poprzęcka; Ważne daty; Wykład
Maciej Gołąb
Imaginatio crucis w ostatniej pieśni Chopina
Piotr Gruszczyński
Sofa w drzwiach
Sztuka
Pojęciowa
Alina Kowalczykowa
Na krańcach autoportretu.
Krzysztof Lipka
Malarz w muzycznej bibliotece
Mieczysław Porębski
Horoskop
Jacek Sempoliński
Wyklęcie i przepołowienie
Małgorzata Szafrańska
Odpowiedzi profesora Maria Astunto na listy Małgorzaty Szafrańskiej
Rozdział 6. Kolekcje, instytucje
Violetta Damięcka, Czesława Frejlich, Anna Maga O wzornictwie
Violetta Damięcka, Żaneta Govenlock Wystawa „Przeraźliwe echo trąby żałosnej…”
Marcin Giżycki
Mit plakatu
Dariusz Konstantynów
Sztuka i „geniusz merkantylizmu”. O warszawskim Salonie Sztuk Pięknych Józefa Ungra (1879–1882)
Jakub Lewicki
Doskonała edukacja, czyli nowoczesność, higiena i sztuka. Budynki zakładów naukowych Zofii Strzałkowskiej we Lwowie
Wojciech Lipowicz
Z historii zbiorów mebli w poznaƒskim Muzeum Narodowym
Ewa Manikowska
Stanisław August i Mengs
Piotr Piotrowski
O koƒcu Europy Środkowej i praktykach kuratorskich
Jacek Antoni Zieliński
Galeria Stowarzyszenia Historyków Sztuki 1984–1989
Anna Ziemba
O sztuce dobrej i złej. Obecność sztuki w szkole
Rozdział 7. Pomniki, budowle
Andrzej J. Baranowski
Austriae est imperare orbis universo. Polityka dynastyczna i sztuka w Europie Środkowej w okresie nowożytnym
Juliusz A. Chrościcki
Intrygi w Palais du Luxembourg i Palais-Cardinal. Maria Medycejska i kardynał Richelieu
Marek Czapelski
Architekt i „matołów kupa”. O Pniewskim, doktrynie i urzędnikach u progu lat pięćdziesiątych
Karol Guttmejer
Rezydencja ordynacka w Taczanowie
Irena Kossowska
„Wielki styl” epoki Piłsudskiego. Konkurs na pomnik i sarkofag Marszałka
Lechosław Lameƒski
Tadeusz Stryjeƒski – publicysta i kreator ludzkiej wyobraźni
Sergiusz Michalski
„Ty jak Bóg litewski z ciemnego sosen wstałeś uroczyska”.
Zbigniewa Pronaszki makieta pomnika Mickiewicza nad Wilią
Andrzej Rottermund
Osiedle na esplanadzie
Agnieszka Putowska-Tomaszewska
Pejzaż Kazimierski
Bibliografia publikacji Marii
Poprz´ckiej