Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | UNIVERSITAS |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 288 s. |
Wymiar: | 176x250 mm |
EAN: | 9788324203642 |
ISBN: | 83-242-0364-8 |
Data: | 2001-01-09 |
Cena wydawcy: 50.60 złpozycja niedostępna
×
Opis książki:
Książka jest monograficznym opracowaniem wczesnego okresu twórczości wybitnego młodopolskiego artysty. Autorka analizuje drogę formowania się dojrzałego malarstwa Mehoffera, wykorzystując wieloraki materiał źródłowy (obrazy, studia, szkice, a także obfity zbiór dokumentów, na czele z Dziennikiem i listami młodego artysty). Tok przemian twórczości malarza został opisany chronologicznie, rok po roku (cezura "dojrzałości" przypada na rok 1898). Autorka dokonuje wnikliwych analiz wybranych dzieł.
Książka "Młody Mehoffer" - Marta Smolińska-Byczuk - oprawa miękka - Wydawnictwo UNIVERSITAS.
Spis treści:
Wprowadzenie
Rozdział I. 1889-1891. Edukacja w Krakowie i Wiedniu. Leon I przed Attylą, wodzem Hunów - "dzieło pierwsze" Wyjazd do Paryża
Rozdział II. 1892-1893. Projekt kurtyny krakowskiej - deklaracja poglądów na sztukę. Pierwsze (auto)portrety - podobieństwo i dobre malowanie. Witraże do Balic i Lwowa - problem dekoracyjności. Pierwszy tekst teoretyczny
Rozdział III. 1894. Pejzaże z Grybowa i Niepołomic - dwa pomysły na obrazowanie granicy między ziemią a niebem. Portret Konstantego Laszczki - autotematyczna opowieść o losie artysty. Plac Pigalle - czyli o nieudanym flircie z nowoczesnością. Autoportrety jako świadectwa autorefleksji
Rozdział IV. 1895. Autoportret przy sztaludze - znowu o rudymentach malarstwa. Apostołowie - dialog z mistrzami. Drobiazgi na kominku, czyli o stusounku sztuki do natury i problemie iluzji
Rozdział V. 1896. Śpiewaczka - portret nastroju chwili. Uwagi o sztuce i jej stosunku do natury, czyli o powinowactwach tekstu Mehoffera z pismami Stanisława Witkiewicza
Rozdział VI. 1897. Muza - portret utajony, koncesja na rzecz smaku epoki. Rozmowa - oswajanie dekoracyjności. Portret Aleksandra Dejeana - opowieść o przemijaniu; ugruntowanie formuły portretowej, zapoczątkowanej w wizerunku K. Laszczki. Niepokój i Wąwóz - o nastrojach dramatycznie. Autoportret - ponownie o napięciu przestrzeń - płaszczyzna
Rozdział VII. 1898. Taniec - Naiwne - czyli dynamika "zamrożona". Wróżki triumf dekoracyjności. Ostatni młodzieńczy Autoportret - konstatacja dwoistości losu artysty.
Rozdział VIII. Młody Mehoffer
Rozdział IX. Męczennicy (1898-99) - a jednak "poddanie się" Wyspisńskiemu. Na letnim mieszkaniu (1904) - zapanowanie nad rzeczywistością obrazową. Cechy dojrzałego stylu Mehoffera
Podsumowanie
Bibliografia
Spis ilustracji
Indeks osób
Rozdział I. 1889-1891. Edukacja w Krakowie i Wiedniu. Leon I przed Attylą, wodzem Hunów - "dzieło pierwsze" Wyjazd do Paryża
Rozdział II. 1892-1893. Projekt kurtyny krakowskiej - deklaracja poglądów na sztukę. Pierwsze (auto)portrety - podobieństwo i dobre malowanie. Witraże do Balic i Lwowa - problem dekoracyjności. Pierwszy tekst teoretyczny
Rozdział III. 1894. Pejzaże z Grybowa i Niepołomic - dwa pomysły na obrazowanie granicy między ziemią a niebem. Portret Konstantego Laszczki - autotematyczna opowieść o losie artysty. Plac Pigalle - czyli o nieudanym flircie z nowoczesnością. Autoportrety jako świadectwa autorefleksji
Rozdział IV. 1895. Autoportret przy sztaludze - znowu o rudymentach malarstwa. Apostołowie - dialog z mistrzami. Drobiazgi na kominku, czyli o stusounku sztuki do natury i problemie iluzji
Rozdział V. 1896. Śpiewaczka - portret nastroju chwili. Uwagi o sztuce i jej stosunku do natury, czyli o powinowactwach tekstu Mehoffera z pismami Stanisława Witkiewicza
Rozdział VI. 1897. Muza - portret utajony, koncesja na rzecz smaku epoki. Rozmowa - oswajanie dekoracyjności. Portret Aleksandra Dejeana - opowieść o przemijaniu; ugruntowanie formuły portretowej, zapoczątkowanej w wizerunku K. Laszczki. Niepokój i Wąwóz - o nastrojach dramatycznie. Autoportret - ponownie o napięciu przestrzeń - płaszczyzna
Rozdział VII. 1898. Taniec - Naiwne - czyli dynamika "zamrożona". Wróżki triumf dekoracyjności. Ostatni młodzieńczy Autoportret - konstatacja dwoistości losu artysty.
Rozdział VIII. Młody Mehoffer
Rozdział IX. Męczennicy (1898-99) - a jednak "poddanie się" Wyspisńskiemu. Na letnim mieszkaniu (1904) - zapanowanie nad rzeczywistością obrazową. Cechy dojrzałego stylu Mehoffera
Podsumowanie
Bibliografia
Spis ilustracji
Indeks osób