Mit i historia. Mitotwórcze funkcje podręczników szkolnych
Jerzy Ronikier
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 176 s. |
Wymiar: | 176x250 mm |
EAN: | 9788323315636 |
ISBN: | 83-233-1563-9 |
Data: | 2001-01-13 |
Opis książki:
Mit i historia to książka, w której autor podejmuje próbę przedstawienia mitu przekazywanego przez szkolne podręczniki historii. Tytułowy mit rozumiany jest tutaj zgodnie z antropologiczną definicją tego pojęcia, jako "wiedza zsakralizowana, unieruchomiona i jako taka, nie poddawana krytyce". Podstawą źródłową były tu podręczniki historii obowiązujące w klasach licealnych polskiej szkoły w latach 1920-1990. Książka została podzielona na dwie zasadnicze części. W pierwszej, autor zajmuje się szkolnym podręcznikiem historii i zmianami jego konstrukcji, jakie zachodziły w całym 70-letnim okresie ich funkcjonowania. Druga zawiera analizę samego mitu przekazywanego przez te podręczniki. Mit ten tworzony jest na bazie dwóch podstawowych kryteriów: Narodu i Państwa. W rezultacie tworzą one mit fundamentalny, który autor nazywa "państwo-naród". Budowie tego mitu podporządkowany został zarówno dobór treści merytorycznych, jak i kolejne mity szczegółowe, takie jak np. "mit prapoczątku", "mit ciągłości", "mit koronacyjny" i inne. Dokonana analiza prowadzi autora do konkluzji, że w obecnej rzeczywistości cywilizacyjnej prezentowany przez podręczniki mit historyczny stracił swoje znaczenie. Tu tez leży przyczyna wyraźnego kryzysu, jaki przeżywa obecnie historia szkolna, konieczne więc jest tworzenie nowego mitu, którego głównym tworzywem będzie historia: lokalna, regionalna i globalna.
Książka "Mit i historia. Mitotwórcze funkcje podręczników szkolnych" - Jerzy Ronikier - oprawa miękka - Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.