Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | UNIVERSITAS |
Rok wyd.: | 2015 |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 300 s. |
Wymiar: | 150x235 mm |
EAN: | 9788324226801 |
ISBN: | 978-83-2422-680-1 |
Data: | 2015-06-26 |
Opis książki:
Książka Krzysztofa Loski została pomyślana jako swoiste wprowadzenie do historii kina japońskiego, autor wybrał bowiem ośmiu reżyserów, których dzieła spotkały się z uznaniem widzów i krytyków światowych. Wśród bohaterów znaleźli się zarówno ci najwybitniejsi - Akira Kurosawa, Kenji Mizoguchi i Yasujiro Ozu - jak i nieco mniej znani w naszym kraju: Heinosuke Gosho - prekursor dramatów rodzinnych, Mikio Naruse - mistrz kina kobiecego, Keisuke Kinoshita - wszechstronny rzemieślnik, ceniony przez japońską publiczność, Masaki Kobayashi - twórca walczący z pozostałościami feudalizmu oraz Nagisa Oshima - pionier Nowej Fali. Analizując filmy wymienionych reżyserów, Krzysztof Loska zwraca uwagę na kontekst historyczny i społeczny, pozwalający spojrzeć na dzieła artystyczne jako teksty kultury, dostrzec ich uwikłanie w dyskurs ideologiczny oraz związek z innymi sztukami, przede wszystkim z literaturą piękną i teatrem.
Książka "Mistrzowie kina japońskiego. Seria: Horyzonty kina" - Krzysztof Loska - oprawa miękka - Wydawnictwo UNIVERSITAS. Książka posiada 300 stron i została wydana w 2015 r.
Spis treści:
Wstęp
1. Kenji Mizoguchi - wyobraźnia melodramatyczna
Pierwsze kroki
Przełom dźwiękowy
Miłość i poświęcenie
W stronę realizmu
Oblicza kina narodowego
Sztuka i miłość
Kobiety w powojennej rzeczywistości
Gejsze i kurtyzany
W poszukiwaniu utraconych wartości
Ucieczka w iluzję
Opowieści z dawnych czasów
2. Heinosuke Gosho - poezja codzienności
Kłopoty z nowoczesnością
Kino i literatura
Shomingeki, czyli historie z życia prostych ludzi
Skutki wojny
W poszukiwaniu własnego stylu
Dramaty psychologiczne
Powrót do Shōchiku
3. Yasujirō Ozu - tradycja i nowoczesność
Komedia jako narzędzie krytyczne
Opowieści z życia pracowników biurowych
Amerykańskie inspiracje
Piękno ubóstwa
Kino w czasach wojny
Nowy porządek
Przeszłość i teraźniejszość
Dramaty rodzinne
Śluby i pogrzeby
Styl i tematy
4. Mikio Naruse - kino kobiece
Blaski i cienie nowoczesności
Kobiety niezależne
Przezwyciężenie modernizmu i zwrot nacjonalistyczny
Budowanie nowego ładu
W kręgu literatury kobiecej
Dramaty małżeńskie
Pożegnanie z kinem kobiecym
5. Akira Kurosawa - współczucie i moralność
Sztuka i propaganda
Krytyczny obraz powojennej Japonii
W historycznym kostiumie
W kręgu literatury rosyjskiej (i nie tylko)
Okres przejściowy
Kurosawa, Shakespeare i teatr japoński
Koniec drogi - przeszłość i przyszłość
6. Keisuke Kinoshita - sentymentalny idealizm
Film w służbie ideologii
Rozliczenie z dziedzictwem wojny
Kino gatunków
Lekkość i swoboda
Krytyczne oblicze sentymentalnego idealisty
Nostalgiczne historie miłosne
Opowieści o młodzieży
Zabawy z formą
Okres schyłkowy
7. Masaki Kobayashi - strategie oporu
W cieniu mistrza
Mroczna strona współczesności
Protest przeciw wojnie
W obronie człowieczeństwa
Dziedzictwo feudalnej przeszłości
Opowieści niesamowite
Wina i odpowiedzialność
Rozstanie z humanizmem
8. Nagisa Ōshima - eros i polityka
Buntownicy bez powodu
Kino zaangażowane
Obrazy dyskryminacji
Droga do niezależności
Rasa i tożsamość
Eksperymenty z formą
Kino transgresji
Nota bibliograficzna
Bibliografia
Indeks nazwisk