Mishima Yukio. Estetyka klasyczna w twórczości prozatorskiej i dramaturgicznej w latach 1941-1960
Beata Kubiak Ho-Chi
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | UNIVERSITAS |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 232 s. |
Wymiar: | 148x210 mm |
EAN: | 9788324201594 |
ISBN: | 83-242-0159-9 |
Data: | 2001-01-09 |
Opis książki:
Dzieło z zakresu komparatystyki literackiej, której bohaterem jest "współczesny klasyk" literatury japońskiej, wieloletni kandydat do literackiej nagrody Nobla, światowej sławy pisarz Yukio Mishima. Autorka analizuje stopniowe kształtowanie się u Mishimy "ideału klasycyzmu" jako generalnej formuły twórczej, ukazuje jego spotkanie z klasycznym dziedzictwem własnej cywilizacji oraz stopniowe przełamywanie i wyjście poza dziedzictwo rodzime - najpierw inspiracje francuskie ("opętanie" twórczością Raymonda Radigueta), a następnie tzw. okres grecki w życiu i dziełach pisarza. W pracy poruszono także temat pojawiających się w dorobku Mishimy inspiracji klasyczną japońską formą teatralną n, a wreszcie ostateczne utrwalenie się klasycznych wzorów za sprawą intelektualnego wpływu Arystotelesa z jednej strony, a Jeana Racinea z drugiej.
Książka "Mishima Yukio. Estetyka klasyczna w twórczości prozatorskiej i dramaturgicznej w latach 1941-1960" - Beata Kubiak Ho-Chi - oprawa miękka - Wydawnictwo UNIVERSITAS.
Spis treści:
Wprowadzenie
ROZDZIAŁ I. KSZTAŁTOWANIE SIĘ IDEAŁU KLASYCYZMU JAKO WZORU PISARSKIEGO (1941-1948)
1. Młody Mishima Yukio a klasyka japońska
· Wpływ domu rodzinnego na rozbudzenie zainteresowania klasyką japońską
· W kręgu Japońskiej Szkoły Romantycznej (okresu) Shōwa
· Hanazakari no mori (Las w pełni kwiecia) — debiut literacki młodego Mishimy
2. W kierunku klasycyzmu europejskiego
· Opętany Radiguetem
· Pierwsza powieść Mishimy — Tōzoku (Złodzieje
) · Praca nad techniką powieściową w Kamen no kokuhaku (Wyznanie maski)
ROZDZIAŁ II. SZCZYTOWY OKRES FASCYNACJI ESTETYKĄ KLASYCZNĄ (1948-1955
) l. Rola tragedii greckiej w procesie kształtowania się estetyki klasycznej Mishimy
· Spotkanie z tragedią grecką
· Shishi (Lwica), czyli japońska Medea Mishimy
2. Klasycyzm jako antidotum na nadwrażliwość romantyczną
· Podróż inicjacyjna
· Od zmiany stylu do zmiany osobowości
· Shiosai (Szum fal) - ideał harmonii człowieka i natury
3. Inspiracja japońskim teatrem nō
. Adaptacja klasycznych japońskich sztuk nō w Kindai nōgakushū (Zbiór współczesnych sztuk nō)
· Pomiędzy teatrem nō a tragedią grecką
ROZDZIAŁ III. UTRWALENIE SIĘ KLASYCZNYCH WZORÓW W TWÓRCZOŚCI MISHIMY (1955-1960)
1.Tragedia jako archetyp sztuki
· Koncepcja struktury i języka Mishimy w świetle Poetyki i Retoryki Arystotelesa
· Tragedia Racine`a jako model systemu dramatycznego Mishimy - Fuyō no tsuyu Ōuchi jikki (Rosa na kwiecie chińskiej róży. Kronika rodu Ōuchi) Mishimy a Fedra Racine`a
2. Klasyczny świat Mishimy w Drzewie tropików (Nettaiju)
· Tropikalne drzewo symbolem tragicznych pasji
· Drzewo tropików a tragedia grecka
· Elementy tragedii racinowskiej w Drzewie tropików
· Drzewo tropików a klasyczny japoński teatr nō i jōruri