Dane szczegółowe: | |
Producent: | UNIVERSITAS |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 280 s. |
Data: | 2003-09-09 |
Cena wydawcy: 23.20 złpozycja niedostępna
×
Opis książki:
W jaki sposób Miłosz "upoetycznia" swoje doświadczenie życiowe Autorka śledzi "odsłanianie" i "zasłanianie" doświadczeń życiowych przez poetę i prezentuje własną interpretację techniki pisarskiej nestora współczesnej poezji polskiej. Napięcie pomiędzy poetyką dystansu i wyznania prezentowane jest na przykładzie analizy konkretnych utworów Miłosza.
Książka "Miłosz i poetyka wyznania" - Joanna Zach - oprawa miękka - Wydawnictwo UNIVERSITAS.
Spis treści:
WSTĘP
Jawne i zakryte: o nie-wyznaniach Czesława Miłosza
I. MIĘDZY AWANGARDĄ A ROMANTYZMEM
"Kłamstwo dzisiejszej poezji"
"Wyrzekamy się pokrewieństwa z lirycznym plemieniem"
Wizja i proroctwo
"Romantyzm nowych czasów"
"Sposoby noszenia maski"
Pd poezji profetycznej do poezji dydaktycznej
II. SZCZEROŚĆ - ARTYZM - PRAWDA
Od romantycznej rewolucji do modernistycznego kryzysu: rekonesans
Szczerość uczuć i szczerość myśli
Kompozycja: od "prawdy sztalugowej" do prawdy teatru
Maska - twarz. KOncepcja autoprezentacji negatywnej
III. JA LIRYKI I JADYTYRAMBU
"Jak liryk może być artystą"
Iwaszkiewicz: inna muzyczność
Miłosz i dytyramb
IV. DIALOGOWOŚĆ I POLIFONIA
Wstępne rozróżnienia
Juwenilia: dekonstrukcja monologu lirycznego
Ja i ty w Trzech zimach: dramatyzacja monologu lirycznego
V. POETYKA DYSTANSU. KU ŚWIADOMOŚCI JĘZYKOWEJ POETY
Lata trzydzieste: "a zasłona pozostaje jak była nierozdarta"
Poetyka dystansu i naśladowanie
Mickiewicz-klasyk i nowoczesność
"Phi, publicystyka. Niech mówi prozą"
Rzeczy i teksty
VI. POMIĘDZY TYM, CO WIEM, I TYM, CO WYJAWIAM
"Dlaczego chcę udawać, kiedy wiem tak dużo?"
Wiedza - język - poetyka
"Prawdziwie dostojeństwo mowy"
VII. "TAK ZWANE ŻYCIE", CZYLI MIT OPOWIEŚCI
Przeciw powieści
Powieść i epopeja
"Biografia, czyli zmyślenie albo wielki sen"
Dopowiedzenia
Jawne i zakryte: o nie-wyznaniach Czesława Miłosza
I. MIĘDZY AWANGARDĄ A ROMANTYZMEM
"Kłamstwo dzisiejszej poezji"
"Wyrzekamy się pokrewieństwa z lirycznym plemieniem"
Wizja i proroctwo
"Romantyzm nowych czasów"
"Sposoby noszenia maski"
Pd poezji profetycznej do poezji dydaktycznej
II. SZCZEROŚĆ - ARTYZM - PRAWDA
Od romantycznej rewolucji do modernistycznego kryzysu: rekonesans
Szczerość uczuć i szczerość myśli
Kompozycja: od "prawdy sztalugowej" do prawdy teatru
Maska - twarz. KOncepcja autoprezentacji negatywnej
III. JA LIRYKI I JADYTYRAMBU
"Jak liryk może być artystą"
Iwaszkiewicz: inna muzyczność
Miłosz i dytyramb
IV. DIALOGOWOŚĆ I POLIFONIA
Wstępne rozróżnienia
Juwenilia: dekonstrukcja monologu lirycznego
Ja i ty w Trzech zimach: dramatyzacja monologu lirycznego
V. POETYKA DYSTANSU. KU ŚWIADOMOŚCI JĘZYKOWEJ POETY
Lata trzydzieste: "a zasłona pozostaje jak była nierozdarta"
Poetyka dystansu i naśladowanie
Mickiewicz-klasyk i nowoczesność
"Phi, publicystyka. Niech mówi prozą"
Rzeczy i teksty
VI. POMIĘDZY TYM, CO WIEM, I TYM, CO WYJAWIAM
"Dlaczego chcę udawać, kiedy wiem tak dużo?"
Wiedza - język - poetyka
"Prawdziwie dostojeństwo mowy"
VII. "TAK ZWANE ŻYCIE", CZYLI MIT OPOWIEŚCI
Przeciw powieści
Powieść i epopeja
"Biografia, czyli zmyślenie albo wielki sen"
Dopowiedzenia