Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | UNIVERSITAS |
Rok wyd.: | 2001 |
Oprawa: | twarda |
Ilość stron: | 272 s. |
Wymiar: | 148x210 mm |
EAN: | 9788370525422 |
ISBN: | 83-7052-542-3 |
Data: | 2001-01-04 |
Opis książki:
Monografia jest nie tylko ważnym przyczynkiem do badań na twórczością Sępa-Szarzyńskiego, ale i do dziejów polskiego baroku. Szeroki kontekst badawczy - uwzględniający przemiany w kulturze europejskiej - oraz wnikliwa i odkrywcza lektura utworów Sępa-Szarzyńskiego połączone z erudycją autora sprawiają, że niniejsza praca należy do kanonu klasycznych dzieł traktujących o literaturze staropolskiej.
wyd. II, poprawione
BŁOŃSKI JAN (ur. 1931), krytyk i historyk literatury, eseista; współzałożyciel i 1972-74 red. dwumies. "Teksty"; od 1981 prof. UJ; od 1990 przewodn. Kom. Pol. Fundacji Kultury Eur.; od 1991 czł. PAU; szkice i eseje o współcz. literaturze pol. i życiu lit., m.in. Poeci i inni (1956), Zmiana warty (1961) - głośna polemika z modelem literatury tzw. pokolenia "Współczesności", Odmarsz (1978), Romans z tekstem (1981); refleksja nad wartościotwórczą rolą krytyki lit. i literatury, zwł. jako świadectwa doświadczeń metafizycznych (zbiór szkiców i esejów Kilka myśli co nie nowe 1985); esej o twórczości M. Prousta Widzieć jasno w zachwyceniu (1965), monografia Mikołaj Sęp Szarzyński a początki polskiego baroku (1967).
Zbiory szkiców: Poeci i inni (1956), Zmiana warty (1961, wywołała żywą dyskusję wokół twórczości tzw. pokolenia Współczesności), Odmarsz (1978), Romans z tekstem (1981), Kilka myśli co nie nowe (1985), Mieszaniny (2001). Studia o twórczości m.in. S.I. Witkiewicza i W. Gombrowicza. Monografia Mikołaj Sęp Szarzyński a początki polskiego baroku (1967), esej o twórczości M. Prousta Widzieć jasno w zachwyceniu (1965). Liczne prace edytorskie i przekładowe.
Książka "Mikołaj Sęp Szarzyński a poczatki polskiego baroku" - Jan Błoński - oprawa twarda - Wydawnictwo UNIVERSITAS. Książka posiada 272 stron i została wydana w 2001 r.
Spis treści:
"Podan niebacznej smierci an progu żywota"
Liryka Sępa
I. Gość kosmosie
II. Poezja wnętrza
III. Świat poruszony
IV. Retoryka paradoksu
V. Niepokój i napięcie
VI. Budowanie poematu
VII. Od Kalwina do Loyoli: historia nawrócenia
VIII Sęp a początki baroku
Potomni o Szarzyńskim
Spuścizna i spór o autorstwo