pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Tytuł książki:

Metody i teorie historii sztuki

Autor książki:

Anne D. Alleva

Dane szczegółowe:
Wydawca: UNIVERSITAS
Rok wyd.: 2013
Oprawa: miękka
Ilość stron: 240 s.
Wymiar: 135x210 mm
EAN: 9788324217755
ISBN: 97883-242-1775-5
Data: 2008-06-26
Cena wydawcy: 38.00 złpozycja niedostępna

Opis książki:

Książka ta - z założenie - jest jedynie punktem wyjścia do poznania teorii stosowanych we współczesnej historii sztuki. Prezentując wybrane, najczęściej stosowane dziś teoretyczne podejścia, książka ta ma na celu wskazywać różnorodne kierunki współczesnej historii sztuki. Nie jest to również tylko synteza różnorakich metod, ale możliwie jak najpełniejsze przedstawienie polemik, kontrowersji i wykluczających się niekiedy punktów widzenia. Historyczno-artystyczne teorie są przedmiotem ciągłych, intensywnych, często żarliwych dyskusji. Raz sformułowane nie są na zawsze ustalonymi twierdzeniami, lecz podlegają nieustannym modyfikacjom.

Książka "Metody i teorie historii sztuki" - Anne D. Alleva - oprawa miękka - Wydawnictwo UNIVERSITAS. Książka posiada 240 stron i została wydana w 2013 r.

Spis treści:

Wprowadzenie. Jak korzystać z tej książki?
ROZDZIAŁ 1
MYŚLENIE O TEORII
1. Co tworzy teorię „teorii"?
2. Czy teoria jest czysta, uniwersalna, obiektywna?
3. Pozytywizm albo teoria podstaw antyteoretycznych
4. Myślenie przez teorię
5. Konkluzje
Żargon
Co różni teorię od metodologii?
Konkluzje
ROZDZIAŁ 2
ANALIZA FORMY, SYMBOLU I ZNAKU
1. Formalizm w historii sztuki
2. Ikonografia i ikonologia
2.1 Ikonografia i ikonologia Panofsky ego
2.2 Ikonografia i ikonologia od czasu Panofsky ego
2.3 Zastosowanie metody ikonograficznej i ikonologicznej
3. Semiotyka
3.1 Twórcy semiotyki: de Saussure i Peirce
3.2 Systemy i kody
3.3 Interpretacja kodów i symboli
3.4 Semiotyka i historia sztuki
3.5 Wykorzystanie semiotyki
4. Słowo i obraz
Konkluzje
Czy dzieło sztuki to zagadka? Czy historyk sztuki jest detektywem?
Czy dzieła sztuki mogą być „odczytywane"?
ROZDZIAŁ 3
Konteksty sztuki
1. Historia idei
2. Sztuka z perspektywy marksizmu i materializmu
2.1 Krytyka kapitalizmu i materializm historyczny
2.2 Ideologia i kulturowa hegemonia
2.3 Marksizm i sztuka
2.4 Materialistyczna i marksistowska historia sztuki
2.5 Wykorzystanie teorii marksistowskiej w badaniach nad sztuką
3. Feminizm
3.1 Krótka historia ruchu kobiecego
3.2 Początki feministycznej historii sztuki
3.3 Tendencje w feministycznej historii sztuki
3.4 Esencjalizm i feministyczna historia sztuki
3.5 Wykorzystanie teorii feministycznej w badaniach nad sztuką
4. Seksualność, LGBTI Studies i Teoria Queer
4.1 LGBTI Studies
4.2 Teoria Queer
4.3 Performatywność gender, klucz do idei queer
4.4 LGBTI/Queer i historia sztuki w badaniach nad sztuką
5. Studia nad kulturą. Teoria postkolonialna
5.1 Rasa i teoria postkolonialna
5.2 Subaltern Studies
5.3 Historia sztuki, studia nad kulturą i studia nad kulturą wizualną
5.4 Wykorzystanie studiów nad kulturą i teorii postkolonialnej w historii sztuki
Konkluzje
Co jest normalne a co normatywne?
ROZDZIAŁ 4
PSYCHOLOGIA I PERCEPCJA W SZTUCE
1. Historia sztuki i psychoanaliza
1.1 Podstawy teorii Freuda
1.2 Freud o sztuce
1.3 Podstawy teorii Lacana
1.4 Lacan o sztuce
1.5 Psychoanaliza i współczesna historia sztuki
1.6 Spojrzenia
2. Teoria recepcji I: psychologia sztuki
3. Teoria recepcji II: teoria reader-response i estetyka recepcji
3.1 Wykorzystanie teorii recepcji/teorii psychoanalitycznej w historii sztuki
Konkluzje
Archetypy Junga
Teoria obiektów przejściowych i natura kreatywności
Lęk przed wpływem
ROZDZIAŁ 5
W STRONĘ WIEDZY
1. Hermeneutyka
1.1 Trio hermeneutyczne
1.2 Krąg hermeneutyczny
1.3 Hermeneutyka w badaniach nad historią sztuki
1.4 Wykorzystanie hermeneutyki w historii sztuki
2. Strukturalizm i poststrukturalizm
2.1 Kultura jako struktura
2.2 Opozycje binarne
2.3 Intertekstualność i śmierć autora
2.4 Poststrukturalizm
2.5 Historia według Michela Foucaulta: wiedza jest władzą
2.6 Strukturalizm, poststrukturalizm i historia sztuki
3. Dekonstrukcja
3.1 Historia sztuki i dekonstrukcja
3.2 Wykorzystanie teorii dekonstrukcjonistycznej w historii sztuki
4. Postmodernizm jako stan i praktyka
4.1 Zdefiniować modernizm(y)
4.2 Dodanie „post" do modernizmu
4.3 Przeciwstawianie się „wielkim narracjom"
4.4 Fragmentaryzacja, pastisz, symulakrum
4.5 Modernizm, postmodernizm i historia sztuki
4.6 Wykorzystanie teorii postmodernistycznej w historii sztuki
Konkluzje
ROZDZIAŁ 6
KORZYSTANIE Z TEORII
1. Prace najczęściej pisane przez studentów
2. Jak nauczyć się korzystania z teorii?
3. Miejsce teorii w badaniach
3.1 Co jest pierwsze?
3.2 Którą teorię (teorie) wykorzystać?
4. Pisanie referatów
4.1 Konstruowanie teoretycznego toku argumentacji
4.2 Włączanie teorii
4.3 Popieranie naszej argumentacji
4.4 Przywoływanie przykładów
5. Kreatywność, wyobraźnia, prawda
Przypisy
Podziękowania
Wybrana literatura w języku polskim
Źródła ilustracji
Indeks