Masculinity and femininity in everyday life

Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Uniwersytetu Śląskiego |
Format: | |
Ilość stron: | 170 s. |
Zabezpieczenie: | plik z zabezpieczeniem watermark |
EAN: | 9788380125575 |
Data: | 2025-04-15 |
Opis e-booka:
Książka pod naukową redakcją Eugenii Mandal złożona jest z ośmiu rozdziałów dotyczących różnych kontekstów kobiecości i męskości. W rozdziale 1. autorstwa Eugenii Mandal, Agnieszki Gawor i Jacka Bucznego na podstawie autorskich badań przedstawione zostały treść i struktura czynnikowa stereotypów mężczyzny i kobiety w Polsce. Małgorzata E. Szarzyńska i Paul A. Toro opisują z kolei w rozdziale 2. męski proces socjalizacji oraz jego negatywne skutki dla zdrowia fizycznego i psychicznego mężczyzn (depresja, nadużywanie substancji psychoaktywnych, wyższy poziom lęku oraz niższy poziom satysfakcji życiowej). Rozdział 3. Eugenii Mandal poświęcony jest natomiast strategiom wywierania wpływu w kontekście różnych rodzajów władzy posiadanej przez osoby pozostające w związkach małżeńskich. Danuta Rode, Autorka rozdziału 4., prezentuje charakterystykę sprawców przemocy domowej, wyróżniając cztery grupy sprawców: reaktywnie agresywnych, posiadających niskie kompetencje zaradcze, psychopatyczno-odwetowych oraz sprawców z dużym potencjałem przystosowawczym. W rozdziale 5. Eugenia Mandal i Karolina Zalewska przedstawiły badania własne, dotyczące związku podejmowania prób samobójczych przez kobiety ze stereotypem kobiecej bezradności. Rozdziały 6. i 7. autorstwa Anny Brytek-Matery zawierają odpowiednio: badania własne Autorki dotyczące wyobrażeń kobiet z zaburzeniami odżywiania (anoreksja i bulimia) na temat własnego ciała oraz (rozdział 7.) męskie dążenie do muskularności i społeczno-kulturowe czynniki wpływające na męskie wyobrażenie o ciele. W zamykającym monografię rozdziale 8. autorstwa Elżbiety Turskiej zanalizowano związek między percepcją postaw rodzicielskich a określonymi predyspozycjami kobiet i mężczyzn kształtowanymi w środowisku rodzinnym.
E-book „Masculinity and femininity in everyday life” - Wydawca: Uniwersytetu Śląskiego. Cena 14.70 zł. Zapraszamy na zakupy! Zapewniamy szybką realizację zamówienia.
Spis treści:
Masculinity and femininity as categories and constructs present in everyday life. An introduction (Eugenia Mandal) / 7
Chapter One
The stereotypes of man and woman in Poland — content and factor structures / 11
Eugenia Mandal, Agnieszka Gawor, Jacek Buczny
Chapter Two
The masculine socialization process: male sex role strain and conflict and psychological implications for men’s health and well-being / 33
Małgorzata E. Szarzyńska, Paul A. Toro
Chapter Three
Power based on physical attractiveness and power based on financial resources — the influence tactics used by partners in marriage / 45
Eugenia Mandal
Chapter Four
Characteristics of domestic violence offenders / 71
Danuta Rode
Chapter Five
The stereotype of femininity and the risk of suicide attempts / 89
Eugenia Mandal, Karolina Zalewska
Chapter Six
Effects of feminine body image: body attitudes, body image self-discrepancy, and body dissatisfaction. A comparison study between women with anorexia and bulimia nervosa / 107
Anna Brytek-Matera
Chapter Seven
Drive for muscularity as men’s body image determinant / 121
Anna Brytek-Matera
Chapter Eight
Competencies important for careers of young women and men related to attitudes of their mothers and fathers / 139
Elżbieta Turska
About the Authors / 159
Streszczenie (Eugenia Mandal) / 163
Resume (trans. by Karolina Kapołka) /165