Marks czy Maryja? Komuniści i Jasna Góra w apogeum stalinizmu (1950-1956). Seria: W PRL
Damien Thiret
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | TRIO |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 342 s. |
Wymiar: | 145x205 mm |
EAN: | 9788388542404 |
ISBN: | 83-88542-40-0 |
Data: | 2003-03-25 |
Opis książki:
Analiza historyczno-socjologiczna wykorzystująca materiał archiwalny udostępniony przez o.o. Paulinów na Jasnej Górze ukazuje na przykładzie Częstochowy funkcjonowanie religii w kraju, gdzie łączy się ona z silnymi nurtami społecznymi. Autor jest Francuzem, miejsce Częstochowy w życiu religijnym kraju przedstawia niejako z zewnątrz. Lektura książki pozwala dostrzec, jak polskie sprawy odbiera cudzoziemiec, a zarazem badacz wywodzący się z innej szkoły historycznej.
Książka "Marks czy Maryja? Komuniści i Jasna Góra w apogeum stalinizmu (1950-1956). Seria: W PRL" - Damien Thiret - oprawa miękka - Wydawnictwo TRIO.
Spis treści:
Od tłumacza
Wprowadzenie
Wstęp
CZĘŚĆ PIERWSZA. CZĘSTOCHOWA: KŁOPOTLIWE MIASTO
Rozdział l. Co zrobić z miastem podzielonym na dwoje?
- Jasna Góra: centmm katolickiej Polski
Dlaczego Jasna Góra?
Popularność Czarnej Madonny
Jasna Góra, miejsce spotkań katolików
Częstochowa: kłopotliwe miasto
- Królewski klasztor
Jasna Góra ostatnim szańcem Polski: narodziny mitu (1655-1656)
Jasna Góra ostatnim bastionem kultury polskiej
Częstochowa to Jasna Góra
Częstochowa: wielki ośrodek gospodarczy
- Częstochowa - miasto przemysłowe
Dynamizm ekonomiczny
Częstochowa 1950-1956; cierń w stopie komunistycznego niedźwiedzia
- Teatr jednego aktora. PZPR: Państwo to my Kontrwiadza: Kościół katolicki
Wyzwanie dla władz: społeczeństwo
Rozdział 2. Stworzyć nową Częstochowę
Niezaprzeczalna dwoistość Częstochowy
- Dwie przeciwstawne drogi rozwoju
Dwoistość przestrzeni
Kościół jako czynnik integracji
- Przewodnik turystyczny jako narzędzie poznawcze
Katolicki punkt widzenia: Jasna Góra w sercu Częstochowy
Jak zintegrować Częstochowę przemysłową z Częstochową jasnogórską
PZPR: „nowa" Częstochowa przeciw „starej" Częstochowie
- Manichejska wizja Częstochowy
Konkurencja dla Jasnej Góry: Huta im. Bieruta
Okna wystawowe „nowej" Częstochowy
Narzucić wizję „nowej" Częstochowy
CZĘŚĆ DRUGA. KOMUNIŚCI KONTRA KATOLICY:
OBRAZ „INNYCH" I STRATEGIA RYWALIZACJI
Rozdział 3. Komunistyczna machina wojenna
Komunistyczny aparat wyznaniowy
- Aparat administracyjny: Urząd do Spraw Wyznań
Aparat terroru: tajne służby
Komitet Centralny i polityka wyznaniowa
Władze wobec katolików
- Katolik widziany przez stalinizm
Jak walczyć z katolikami?
Ograniczenia oficjalnej retoryki
Ograniczenia komunistycznej polityki wyznaniowej: ograniczenia administracyjne
- Koordynacja administracji
Przewrotne skutki ideologii: raporty często odległe od rzeczywistości
Wentyl bezpieczeństwa: procedura odwoławcza
Rozdział 4. Katolicy wobec komunizmu
Społeczność katolicka: system trydencki
- Parafia podporządkowana proboszczowi
Centralizacja duszpasterstwa
System akceptowany i skuteczny
- Wierni chcą być podporządkowani Kościołowi
Monolityczna struktura Kościoła poważnym atutem w politycznej rozgrywce
Progresizm i konserwatyzm: fałszywy spór
Jasna Góra: miejsce niezwykłe
- Jedyne schronienie przed PRL-em
Czas szczególny: pielgrzymka
Katolicki model społeczeństwa
- Nie ma sprawiedliwego Państwa bez Boga
Jasna Góra: serce kraju prawdziwego
Rozdział 5. Komuniści i katolicy: ramy współżycia
Aparat wyznaniowy Partii
- Nieunikniony rozmówca: Urząd do Spraw Wyznań
Niezbywalny element: spotkanie
Konflikty: atuty i taktyka komunistów
- Niesymetryczna gra
Ofensywa Partii
Kościół: jak zminimalizować straty?
- Broń Kościoła
Dylemat Kościoła: jak narzucić argumenty, których nie chcą słuchać?
CZĘŚĆ TRZECIA. OFENSYWA I PORAŻKA KOMUNISTÓW (1950-1956)
Rozdział 6. 1950-1953: dokręcanie śruby Częstochowa: bastion katolicyzmu
- Wprowadzanie komunizmu w Częstochowie
Potęga katolicyzmu
„Szczególnie wrogi" kler
Częstochowa: biała plama
Zamknąć usta Jasnej Górze 191
- Aresztowania i przesłuchania: próba sterroryzowania Jasnej Góry?
„Nie ma cudów na Jasnej Górze"
Władze wobec Kościoła częstochowskiego: natarcie na wszystkich frontach
- Problem szkolnictwa
Zamknięcie niższych seminańów
Zakaz sztandarów papieskich
Atak na nieruchomości kościelne
Zamykanie ust katolickiej prasie
Nacisk fiskalny
Rozdział 7. Luty 1953-maj 1955: bój to jest ich ostatni?
Rok 1953: Kler do nogi
- Dekret 9 lutego i jego pierwsze zastosowanie: sprawa księży Jatowtta i Godziszewskiego
Koniec prasy katolickiej
Episkopat niepodporządkowany
Nieznośny nacisk fiskalny
Listopad 1953-luty 1955: „mała stabilizacja" i ofensywa Partii
- Urząd do Spraw Wyznań: konsolidacja zdobyczy czy ofensywa?
Ciąg dalszy ataku na nieruchomości kościelne
Ostateczne natarcie na szkoły kościelne
Akcja antypielgrzymkowa
Kościół jeszcze niezależny
- Częstochowskie duchowieństwo odporne na Partię
Biskup Goliński wobec władz: próba podsumowania
Jasna Góra narodowym ośrodkiem katolickiego oporu
Rozdział 8. Maj 1955-grudzień 1956: Jubileusz Jasnej Góry i klęska Partii
Pierwszy etap Jubileuszu: maj 1955-maj 1956
- Wokół oblężenia Jasnej Góry w 1655: nieliczne polemiki
Ostatnie ataki stalinowskiej władzy
Sprawa portretu prymasa Wyszyńskiego: ciężka porażka władz
Decydujące starcie: 26 sierpnia 1956
- Przygotowania Kościoła
Przygotowania władz
26 sierpnia 1956: jubileusz religijny
„Nowe oblężenie"
Koniec systemu
- Uwolnienie kardynała Wyszyńskiego. Koniec stalinizmu religijnego
Stradom, Ostatni Grosz, Raków: ewolucja praktyk religijnych w latach 1950-1956
Zakończenie
Aneksy
A. Chronologia wydarzeń
B. Rozmieszczenie niektórych sklepów w poszczególnych dzielnicach miasta
C. Księża „zaangażowani" i władza w 1950 r.
D. Pielgrzymka jasnogórska widziana przez Partię
E. Udział księży-patriotów w ogólnej liczbie duchowieństwa diecezji częstochowskiej w 1954 r.
F. Przykład protestu katolickiego
G. Ceremonia 26 sierpnia 1956
Bibliografia