pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Tytuł książki:

Marks czy Maryja? Komuniści i Jasna Góra w apogeum stalinizmu (1950-1956). Seria: W PRL

Autor książki:

Damien Thiret

Dane szczegółowe:
Wydawca: TRIO
Oprawa: miękka
Ilość stron: 342 s.
Wymiar: 145x205 mm
EAN: 9788388542404
ISBN: 83-88542-40-0
Data: 2003-03-25
Cena wydawcy: 36.00 złpozycja niedostępna

Opis książki:

Analiza historyczno-socjologiczna wykorzystująca materiał archiwalny udostępniony przez o.o. Paulinów na Jasnej Górze ukazuje na przykładzie Częstochowy funkcjonowanie religii w kraju, gdzie łączy się ona z silnymi nurtami społecznymi. Autor jest Francuzem, miejsce Częstochowy w życiu religijnym kraju przedstawia niejako z zewnątrz. Lektura książki pozwala dostrzec, jak polskie sprawy odbiera cudzoziemiec, a zarazem badacz wywodzący się z innej szkoły historycznej.

Książka "Marks czy Maryja? Komuniści i Jasna Góra w apogeum stalinizmu (1950-1956). Seria: W PRL" - Damien Thiret - oprawa miękka - Wydawnictwo TRIO.

Spis treści:

Podziękowania
Od tłumacza
Wprowadzenie
Wstęp

CZĘŚĆ PIERWSZA. CZĘSTOCHOWA: KŁOPOTLIWE MIASTO

Rozdział l. Co zrobić z miastem podzielonym na dwoje?

  • Jasna Góra: centmm katolickiej Polski
    Dlaczego Jasna Góra?
    Popularność Czarnej Madonny
    Jasna Góra, miejsce spotkań katolików

Częstochowa: kłopotliwe miasto
  • Królewski klasztor
    Jasna Góra ostatnim szańcem Polski: narodziny mitu (1655-1656)
    Jasna Góra ostatnim bastionem kultury polskiej
    Częstochowa to Jasna Góra

Częstochowa: wielki ośrodek gospodarczy
  • Częstochowa - miasto przemysłowe
    Dynamizm ekonomiczny

Częstochowa 1950-1956; cierń w stopie komunistycznego niedźwiedzia
  • Teatr jednego aktora. PZPR: Państwo to my Kontrwiadza: Kościół katolicki
    Wyzwanie dla władz: społeczeństwo

Rozdział 2. Stworzyć nową Częstochowę
Niezaprzeczalna dwoistość Częstochowy

  • Dwie przeciwstawne drogi rozwoju
    Dwoistość przestrzeni

Kościół jako czynnik integracji
  • Przewodnik turystyczny jako narzędzie poznawcze
    Katolicki punkt widzenia: Jasna Góra w sercu Częstochowy
    Jak zintegrować Częstochowę przemysłową z Częstochową jasnogórską

PZPR: „nowa" Częstochowa przeciw „starej" Częstochowie
  • Manichejska wizja Częstochowy
    Konkurencja dla Jasnej Góry: Huta im. Bieruta
    Okna wystawowe „nowej" Częstochowy
    Narzucić wizję „nowej" Częstochowy

CZĘŚĆ DRUGA. KOMUNIŚCI KONTRA KATOLICY:
OBRAZ „INNYCH" I STRATEGIA RYWALIZACJI

Rozdział 3. Komunistyczna machina wojenna
Komunistyczny aparat wyznaniowy

  • Aparat administracyjny: Urząd do Spraw Wyznań
    Aparat terroru: tajne służby
    Komitet Centralny i polityka wyznaniowa

Władze wobec katolików
  • Katolik widziany przez stalinizm
    Jak walczyć z katolikami?
    Ograniczenia oficjalnej retoryki

Ograniczenia komunistycznej polityki wyznaniowej: ograniczenia administracyjne
  • Koordynacja administracji
    Przewrotne skutki ideologii: raporty często odległe od rzeczywistości
    Wentyl bezpieczeństwa: procedura odwoławcza

Rozdział 4. Katolicy wobec komunizmu
Społeczność katolicka: system trydencki

  • Parafia podporządkowana proboszczowi
    Centralizacja duszpasterstwa

System akceptowany i skuteczny
  • Wierni chcą być podporządkowani Kościołowi
    Monolityczna struktura Kościoła poważnym atutem w politycznej rozgrywce
    Progresizm i konserwatyzm: fałszywy spór

Jasna Góra: miejsce niezwykłe
  • Jedyne schronienie przed PRL-em
    Czas szczególny: pielgrzymka

Katolicki model społeczeństwa
  • Nie ma sprawiedliwego Państwa bez Boga
    Jasna Góra: serce kraju prawdziwego

Rozdział 5. Komuniści i katolicy: ramy współżycia
Aparat wyznaniowy Partii
  • Nieunikniony rozmówca: Urząd do Spraw Wyznań
    Niezbywalny element: spotkanie

Konflikty: atuty i taktyka komunistów
  • Niesymetryczna gra
    Ofensywa Partii

Kościół: jak zminimalizować straty?
  • Broń Kościoła
    Dylemat Kościoła: jak narzucić argumenty, których nie chcą słuchać?

CZĘŚĆ TRZECIA. OFENSYWA I PORAŻKA KOMUNISTÓW (1950-1956)

Rozdział 6. 1950-1953: dokręcanie śruby Częstochowa: bastion katolicyzmu

  • Wprowadzanie komunizmu w Częstochowie
    Potęga katolicyzmu
    „Szczególnie wrogi" kler
    Częstochowa: biała plama

Zamknąć usta Jasnej Górze 191
  • Aresztowania i przesłuchania: próba sterroryzowania Jasnej Góry?
    „Nie ma cudów na Jasnej Górze"

Władze wobec Kościoła częstochowskiego: natarcie na wszystkich frontach
  • Problem szkolnictwa
    Zamknięcie niższych seminańów
    Zakaz sztandarów papieskich
    Atak na nieruchomości kościelne
    Zamykanie ust katolickiej prasie
    Nacisk fiskalny

Rozdział 7. Luty 1953-maj 1955: bój to jest ich ostatni?
Rok 1953: Kler do nogi

  • Dekret 9 lutego i jego pierwsze zastosowanie: sprawa księży Jatowtta i Godziszewskiego
    Koniec prasy katolickiej
    Episkopat niepodporządkowany
    Nieznośny nacisk fiskalny

Listopad 1953-luty 1955: „mała stabilizacja" i ofensywa Partii
  • Urząd do Spraw Wyznań: konsolidacja zdobyczy czy ofensywa?
    Ciąg dalszy ataku na nieruchomości kościelne
    Ostateczne natarcie na szkoły kościelne
    Akcja antypielgrzymkowa

Kościół jeszcze niezależny
  • Częstochowskie duchowieństwo odporne na Partię
    Biskup Goliński wobec władz: próba podsumowania
    Jasna Góra narodowym ośrodkiem katolickiego oporu

Rozdział 8. Maj 1955-grudzień 1956: Jubileusz Jasnej Góry i klęska Partii
Pierwszy etap Jubileuszu: maj 1955-maj 1956

  • Wokół oblężenia Jasnej Góry w 1655: nieliczne polemiki
    Ostatnie ataki stalinowskiej władzy
    Sprawa portretu prymasa Wyszyńskiego: ciężka porażka władz

Decydujące starcie: 26 sierpnia 1956
  • Przygotowania Kościoła
    Przygotowania władz
    26 sierpnia 1956: jubileusz religijny
    „Nowe oblężenie"

Koniec systemu
  • Uwolnienie kardynała Wyszyńskiego. Koniec stalinizmu religijnego
    Stradom, Ostatni Grosz, Raków: ewolucja praktyk religijnych w latach 1950-1956

Zakończenie

Aneksy
A. Chronologia wydarzeń
B. Rozmieszczenie niektórych sklepów w poszczególnych dzielnicach miasta
C. Księża „zaangażowani" i władza w 1950 r.
D. Pielgrzymka jasnogórska widziana przez Partię
E. Udział księży-patriotów w ogólnej liczbie duchowieństwa diecezji częstochowskiej w 1954 r.
F. Przykład protestu katolickiego
G. Ceremonia 26 sierpnia 1956

Bibliografia