Marketing w działalności bibliotecznej. Seria: Nauka - Dydaktyka - Praktyka
Maja Wojciechowska
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | SBP |
Rok wyd.: | 2023 |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 1072 s. |
Wymiar: | 167x240 mm |
EAN: | 9788367723046 |
ISBN: | 978-83-67723-04-6 |
Data: | 2024-05-28 |
Opis książki:
Monografia jest wyczerpującym studium problematyki marketingu bibliotecznego. Stanowi bardzo cenną pozycję na polskim rynku wydawniczym dla wszystkich osób zajmujących się lub interesujących się badaniami nad zależnościami między zarządzaniem i marketingiem a działalnością bibliotek i instytucji kultury. Poruszana w książce tematyka dotyczy bieżących i kluczowych zjawisk zachodzących w obszarze funkcjonowania współczesnych bibliotek. Nowe inspiracje zasługują na szeroką popularyzację ze względu na walory naukowe, poznawcze oraz dydaktyczne. Umiejętnie łączą wątek teoretyczny z wynikami badań empirycznych. Uzupełniają wiedzę o ważny komponent współczesności bibliotek i zachodzących w ich obszarze zmian.
Treść książki powinna zainteresować zarówno badaczy problematyki marketingu bibliotecznego, jak i praktyków funkcjonujących głównie w bibliotekach oraz w instytucjach kultury. Dla wielu, w tym – dla studentów informacji naukowej i bibliotekoznawstwa, ważne są zarówno analizowane zagadnienia i wyniki tych analiz, jak i obszerna literatura przedmiotu ułatwiająca pogłębione studia w obszarze marketingu bibliotecznego.
Książka "Marketing w działalności bibliotecznej. Seria: Nauka - Dydaktyka - Praktyka" - Maja Wojciechowska - oprawa miękka - Wydawnictwo SBP. Książka posiada 1072 stron i została wydana w 2023 r.
Spis treści:
CZĘŚĆ I. Wprowadzenie do zagadnień marketingu
1. Geneza i znaczenie marketingu
2. Marketing organizacji non profit
3. Istota marketingu w sektorze kultury
4. Współczesna rola bibliotek a potrzeba ich promocji w społeczeństwie
CZĘŚĆ II. Zakres i funkcje marketingu bibliotecznego
5. Marketing usług jako specyficzna forma działalności marketingowej biblioteki
6. Związki marketingu z innymi koncepcjami zarządzania
7. Struktura i elementy zarządzania marketingiem w bibliotece
8. Badania marketingowe w bibliotekach i ich otoczeniu
9. Badania ilościowe w procesie monitorowania aktywności użytkowników jako element działań marketingowych biblioteki
10. Strategie marketingowe bibliotek
11. Zasady tworzenia planu marketingowego biblioteki
12. Marketing mix a działalność usługowa biblioteki
13. Marketing usług profesjonalnych a oferta usługowa bibliotek
CZĘŚĆ III. Komunikacja z klientem biblioteki
14. Klient biblioteki
15. Zachowania klientów sektora usług bibliotecznych
16. Zróżnicowanie potrzeb odbiorców działań marketingowych bibliotek
17. Komunikacja marketingowa z klientem biblioteki
18. Marketing relacji
19. Marketing partnerski i więzi partnerskie
20. Marketing bezpośredni
21. Budowanie marki biblioteki
22. Kształtowanie wizerunku i ochrona reputacji biblioteki
23. Crowdsourcing jako metoda angażowania klientów biblioteki
24. Psychologia marketingu
CZĘŚĆ IV. Elementy marketingu w wewnętrznych procesach zarządzania biblioteką
25. Marketing stanowisk pracy
26. Marketing wewnętrzny w procesach zarządzania biblioteką
CZĘŚĆ V. Znaczenie marketingu bibliotecznego w relacjach z otoczeniem zewnętrznym
27. Public relations jako forma nawiązywania przez bibliotekę relacji z otoczeniem zewnętrznym
28. Lobbing a działalność marketingowa bibliotek
29. Marketing społeczny oraz rola bibliotek w kampaniach społecznych
30. Biblioteka jako podmiot uczestniczący w procesach marketingu terytorialnego
31. Fundraising i sponsoring
32. Event marketing
33. Marketing wartości – rola biblioteki w promowaniu wartości i zaangażowania społecznego
34. Biblioteki a marketing doświadczeń
35. Konkurencja na rynku usług biblioteczno-informacyjnych
36. Jakość informacji marketingowej w świetle ekologii informacji
CZĘŚĆ VI. Elektroniczne i wizualne formy marketingu bibliotecznego
37. Marketing wizualny, wystawiennictwo i opowiadanie historii
38. Internet w działalności marketingowej biblioteki
39. Internet jako źródło informacji w procesie decyzyjnym klienta
40. E-mail marketing biblioteki
41. Social media marketing w bibliotece
42. Wideo marketing i podcasting jako formy komunikacji w marketingu treści
CZĘŚĆ VII. Wybrane zagadnienia zarządzania marketingiem w środowisku bibliotek
43. Komórki organizacyjne w bibliotekach odpowiedzialne za zarządzanie marketingowe
44. Projektowanie i zarządzanie usługą
45. Marketing małych bibliotek i punktów bibliotecznych
46. Rola rzecznika prasowego biblioteki
47. Komunikacja i marketing biblioteki w sytuacji kryzysowej
48. Kontrowersje i błędy związane z działalnością marketingową bibliotek
CZĘŚĆ VIII. Doświadczenia bibliotek w obszarze działalności marketingowe
49. Elementy działań marketingowych w instytucjach kultury
50. Budowanie marki na przykładzie Centrum Informacji Naukowej i Biblioteki Akademickiej w Katowicach
51. „Jesteśmy otwarci” – kampania informacyjna Biblioteki Raczyńskich w Poznaniu
52. Wizualne formy promocji na przykładzie Biblioteki Publicznej w Dzielnicy Wola m.st. Warszawy
53. Promocja w bibliotece – przykład Biblioteki Publicznej w Piasecznie
54. Budowanie społeczności wokół marki biblioteki w social mediach. Studium przypadku Biblioteki Publicznej w Dzielnicy Bemowo m.st. Warszawy
55. Poczytasz Mordo? Relacja z przygotowania projektu
Wykaz publikacji w języku polskim poświęconych marketingowi w bibliotece (w wyborze)
Noty biograficzne autorów
Indeks osobowy
Indeks przedmiotowy