Los, miłość, sacrum. Studia o dramacie romantycznym i jego dwudziestowiecznej recepcji
Maria Kalinowska
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Uniwersytet Mikołaja Kopernika |
Rok wyd.: | 2003 |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 336 s. |
Wymiar: | 120x190 mm |
EAN: | 9788323115779 |
ISBN: | 83-231-1577-X |
Data: | 2001-01-27 |
Opis książki:
Książka, którą oddaję w ręce czytelnika, jest próbą uważnej lektury polskich dramatów romantycznych, w szczególnym jednak ukierunkowaniu: w perspektywie określonej przez dramaturgię Słowackiego oraz w optyce Mickiewiczowskich Dziadów.
Są dwa główne ośrodki problemowe moich analiz: Los i Opatrzność jako kategorie wyznaczające bieguny świata poetyckiego dramatów Słowackiego, zwłaszcza zaś przestrzeń egzystencji jego bohaterów, zamkniętych w tragicznej pułapce losu, ale i to zamknięcie przekraczających - poszukujących kontaktu z transcendencją; drugi krąg problemowy prezentowanych studiów określony jest przez kategorię misteryjności (zwłaszcza tej stworzonej przez Dziady) oraz pojęcie polskiego teatru misteryjnego.
Oba wątki w książce przenikają się i łączą, tak jak przenikają się i łączą w polskim dramacie romantycznym i w jego dwudziestowiecznej, zwłaszcza teatralnej recepcji, wskazując dwa punkty odniesienia lektury dramatów romantycznych: świat tragedii antycznej oraz misteryjność tak pogańską, jak i świata chrystianizmu.
Książka "Los, miłość, sacrum. Studia o dramacie romantycznym i jego dwudziestowiecznej recepcji" - Maria Kalinowska - oprawa miękka - Wydawnictwo Uniwersytet Mikołaja Kopernika. Książka posiada 336 stron i została wydana w 2003 r.
Spis treści:
Część I. Między Losem a Opatrznością - świat dramatów Juliusza Słowackiego
Antymisteryjność Kordiana (w kręgu romantycznej ironiczności) O losie w Horsztyńskim
Miłość i sacrum w Mazepie Juliusza Słowackiego i Zygmunta Krasińskiego dwugłos o formach: "ariostycznej", "homerycznej" i "eschylowskiej"
Wokół listów dedykacyjnych do Balladyny i Lilii Wenedy
O ostatniej pieśni chóru Lilii Wenedy
Słowackiego greckie sny o Polsce w Grobie Agamemnona
Agezylausz - obszary świata poetyckiego. Wprowadzenie do lektury
Agezylausz: między tragedią a misterium
Część II. Dziady i teatr misteryjny Reduty
Dziady Mieczysława Limanowskiego
Trzy misteria. Dramaty romantyczne w interpretacjach Mieczysława Limanowskiego
Mickiewicz go na tej drodze prowadził
Reduta jako laboratorium teatralne: między psychologią a metafizyką
Hamlet w kręgu Reduty
Hamlet, Szczęsny i polski teatr misteryjny
Część III. Wobec romantycznych form i narodowych stereotypów
Zwolon Cypriana Norwida wobec stereotypów polskiego romantyzmu
Dwie interpretacje Dziadów. Czesława Miłosza i Jarosława Marka Rymkiewicza
Nota informacyjna
Summary
Indeks nazwisk