Literatura a poznanie moralne. Epistemologiczne podstawy etycznej krytyki literackiej
Anna Głąb
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Katolicki Uniwersytet Lubelski, KUL |
Rok wyd.: | 2016 |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 410 s. |
Wymiar: | 170x240 mm |
EAN: | 9788380611726 |
ISBN: | 978-83-8061-172-6 |
Data: | 2016-06-06 |
Opis książki:
Literatura a poznanie moralne. Epistemologiczne podstawy etycznej krytyki literackiej.
Książka "Literatura a poznanie moralne. Epistemologiczne podstawy etycznej krytyki literackiej" - Anna Głąb - oprawa miękka - Wydawnictwo Katolicki Uniwersytet Lubelski, KUL. Książka posiada 410 stron i została wydana w 2016 r. Cena 56.70 zł. Zapraszamy na zakupy! Zapewniamy szybką realizację zamówienia.
Spis treści:
Wstęp
Rozdział I
Poznawcza koncepcja literatury i etyczna krytyka literacka
1. Literatura i poznanie
1.1. Argument z banalności
1.2. Argument z braku świadectwa
1.3. Argument z braku argumentu
1.4. Argument z braku wyjątkowości metod literackich
2. Główne problemy i stanowiska w dyskusji
2.1. Moralizm
2.2. Estetyzm (autonomizm)
2.3. Amoralizm
Rozdział II
Literatura jako laboratorium sądu moralnego
1. Literatura i wiedza propozycjonalna o świecie rzeczywistym
1.1. Przesłanie "poprzez" literaturę czy "w" literaturze?
1.2. Literatura - dyskurs informacyjny czy metaforyczny?
1.3. Literatura - mimesis życia czy gra w udawanie?
1.4. Sposób docierania do przesłania
1.4.1. Sugerowanie
1.4.2. Abdukcja
1.4.3. Interpretacja
2. Literatura i poznanie o możliwości
2.1. Świat możliwy w literaturze
2.2. Literatura jako eksperyment myślowy
2.2.1. Eksperyment interrogatywny
2.2.2. Eksperyment dydaktyczny
2.2.3. Eksperyment dyrektywny
2.3. Literatura jako kontrprzykład
3. Literatura i poznanie konceptualne
3.1. Klaryfikacja pojęć
3.2. Modyfikacja pojęć
3.3. Kontekstualizacja pojęć
4. Literatura i poznanie fenomenalne
4.1. "Poznanie, jak"
4.2. Artystyczne sposoby wyrażania doświadczenia świata
4.2.1. Antropomorficzne predykaty i obiektywne korelaty
4.2.2. Kongruencja
4.2.3. Metafora
4.2.4. Technika strumienia świadomości
4.3. Percepcja i percepcyjna równowaga
4.4. Uzasadnienie na podstawie doświadczenia
4.4.1. Entymemat
4.4.2. Kodukcja
Rozdział III
Literatura jako szkoła uczuć moralnych
1. Wyobraźnia i moralność
1.1. Wyobraźnia a fantazja
1.2. Empatia
1.2.1. Ujęcie replikacyjne i partycypacyjne
1.2.2. Identyfikacja przez wyobraźnię
1.2.3. Empatia bez użycia wyobraźni
1.2.4. Empatia a zło
1.3. Symulacja
1.3.1. Wyobrażenia pierwotne i wtórne
1.3.2. System lustrzanych neuronów
1.3.3. Manipulacja czy środek rozumienia innych?
1.4. Zdyscyplinowana wyobraźnia
2. Emocje i moralność
2.1. Emocje w kontekście realizmu i irrealizmu
2.2. Paradoks fikcji
2.2.1. Irracjonalizm
2.2.2. Faktualizm
2.2.2.1. "Ludzie tacy jak Anna Karenina"
2.2.2.2. "Prawdy o naszym życiu"
2.2.3. Teoria udawania
2.2.4. Teoria myśli
2.2.4.1. Teoria zawieszenia przekonania o nieistnieniu
2.2.4.2. Teoria treści myśli
2.2.4.3. Teoria myśli T
2.3. Racjonalność emocjonalnych reakcji na fikcję literacką
Rozdział IV
Etyka i estetyka: kryteria oceny moralnej dzieła literackiego
1. Argument z autora domyślnego
2. Argument z intencjonalności i autora postulowanego
3. Argument z zasłużonej odpowiedzi
4. Argumenty z jednoznaczności i złożoności moralnej dzieła
Zakończenie
Bibliografia
Summary
Indeks osób