Tytuł książki:
Lektury polonistyczne. Seria IV. Tom 2. Literatura dwudziestolecia i II wojny światowej
Autor książki:
Ryszard Nycz
(red.)Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | UNIVERSITAS |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 496 s. |
Wymiar: | 148x210 mm |
EAN: | 9788370527983 |
ISBN: | 83-7052-798-1 |
Data: | 2001-01-05 |
Cena wydawcy: 16.00 złpozycja niedostępna
×
Opis książki:
Tom zawiera opracowania poezji Bruna Jasieńskiego, Kaziemierza Wierzyńskiego, Antoniego Słonimskiego, Józefa Czechowicza, Juliana Tuwima, Czesława Miłosza; prozy Jarosława Iwaszkiewicza, Ignacego Witkiewicza, Anieli Gruszewskiej, Witolda Gombrowicza, Emila Zegadłowicza, Adolfa Rudnickiego, Teodora Parnickiego, Marii Dąbrowskiej; esejów i pamiętników - Bolesława Micińskiego, Kazimierza Wyki, Stanisława Vincenza.
Książka "Lektury polonistyczne. Seria IV. Tom 2. Literatura dwudziestolecia i II wojny światowej" - Ryszard Nycz (red.) - oprawa miękka - Wydawnictwo UNIVERSITAS.
Spis treści:
EDWARD BALCERZAN: Bruno Jasieński i futurystyczne tradycje
MAŁGORZATA BARANOWSKA: Odkrycie miasta (O pwoeiści "hilary, syn buchaltera Jarosława Iwaszkiewicza)
JACEK POPIEL: "Żeglarz" Jerzego Szaniawskiego
JAN BŁOŃSKI: Witkacy i rewolucja ("O pożegnaniu jesieni)
EWA KRASKOWSKA: Sens "Przygody w nieznanym kraju" Anieli Gruszeckiej
MICHAŁ GŁOWIŃSKI: Strszny piatek w domu hrabiny (O "Biesiadzie u hrabiny Kotłubaj" Witolda Gombrowicza)
WŁODZIMIERZ MACIĄG: "Noce i dnie" Marii Dąbrowskiej
ALEKSANDER FIUT: Słonimskiego gra w utopię (Na marginesie "Kronik tygodniowych" z lat trzydziestych)
MICHAŁ GŁOWIŃSKI: Kunszt wieloznaczności (O poezji Józefa Czechowicza)
EWA KRASKOWSKA: Świat według Boguszewskiej i po kobiecemu: "Całe życie Sabiny"
EWA WIEGANDT: "Sól ziemi" Józefa Wittlina
KRZYSZTOF KŁOSIŃSKI: Od "Zmór" do "Motorów" Emila Zegadłowicza. Czy jest możliwa literatatura erotyczna?
LEONARD NEUGER: Juliana Tuwima "De Revolutionibus" (propozycje interpretacyjne "Balu w operze")
ROMA KWIECIEŃ: Wolność o ograniczenia (O podróżach do piekieł Bolesława Micińskiego)
EUGENIA PROKOP-JANIEC: Trzy poetyki "Niekochanej" Adolfa Rudnickiego
WŁODZIMIERZ PRÓCHNICKI: "Na wysokiej połoninie" Stanisława Vincenza - problemy gatunkowe
MARIA JANION: Być w klęsce (O "Życiu na niby" i "Pamiętniku po klęsce" Kazimierza Wyki)
SEWRYNA WYSŁOUCH: "Bitwa na równinie Sedgemoor" Jarosława Iwaszkiewicza, czyli o klęsce fundamentalizmu
MARTA WYKA: "Legendy nowoczesności" Czesława Miłosza
PIOTR MICHAŁOWSKI: Labirynt w oranżerii. "Kwiaty polskie" Juliana Tuwima
ALEKSANDRA OKOPIEŃ-SŁAWIŃSKA: "Przedmieście" jako inna "Piosenka o końcu świata". Przyczynek do opisu sztuki poetyckiej Czesława Miłosza.
STEFAN SZYMUTKO: Historia i ciało. "Srebrne orły" Teodora Parnickiego
MAŁGORZATA BARANOWSKA: Odkrycie miasta (O pwoeiści "hilary, syn buchaltera Jarosława Iwaszkiewicza)
JACEK POPIEL: "Żeglarz" Jerzego Szaniawskiego
JAN BŁOŃSKI: Witkacy i rewolucja ("O pożegnaniu jesieni)
EWA KRASKOWSKA: Sens "Przygody w nieznanym kraju" Anieli Gruszeckiej
MICHAŁ GŁOWIŃSKI: Strszny piatek w domu hrabiny (O "Biesiadzie u hrabiny Kotłubaj" Witolda Gombrowicza)
WŁODZIMIERZ MACIĄG: "Noce i dnie" Marii Dąbrowskiej
ALEKSANDER FIUT: Słonimskiego gra w utopię (Na marginesie "Kronik tygodniowych" z lat trzydziestych)
MICHAŁ GŁOWIŃSKI: Kunszt wieloznaczności (O poezji Józefa Czechowicza)
EWA KRASKOWSKA: Świat według Boguszewskiej i po kobiecemu: "Całe życie Sabiny"
EWA WIEGANDT: "Sól ziemi" Józefa Wittlina
KRZYSZTOF KŁOSIŃSKI: Od "Zmór" do "Motorów" Emila Zegadłowicza. Czy jest możliwa literatatura erotyczna?
LEONARD NEUGER: Juliana Tuwima "De Revolutionibus" (propozycje interpretacyjne "Balu w operze")
ROMA KWIECIEŃ: Wolność o ograniczenia (O podróżach do piekieł Bolesława Micińskiego)
EUGENIA PROKOP-JANIEC: Trzy poetyki "Niekochanej" Adolfa Rudnickiego
WŁODZIMIERZ PRÓCHNICKI: "Na wysokiej połoninie" Stanisława Vincenza - problemy gatunkowe
MARIA JANION: Być w klęsce (O "Życiu na niby" i "Pamiętniku po klęsce" Kazimierza Wyki)
SEWRYNA WYSŁOUCH: "Bitwa na równinie Sedgemoor" Jarosława Iwaszkiewicza, czyli o klęsce fundamentalizmu
MARTA WYKA: "Legendy nowoczesności" Czesława Miłosza
PIOTR MICHAŁOWSKI: Labirynt w oranżerii. "Kwiaty polskie" Juliana Tuwima
ALEKSANDRA OKOPIEŃ-SŁAWIŃSKA: "Przedmieście" jako inna "Piosenka o końcu świata". Przyczynek do opisu sztuki poetyckiej Czesława Miłosza.
STEFAN SZYMUTKO: Historia i ciało. "Srebrne orły" Teodora Parnickiego