Lekcje języka polskiego w gimnazjum. Klasa 2. Scenariusze Rozkład materiału
Barbara Matusiak
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Stentor |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 214 s. |
Wymiar: | 165x240 mm |
EAN: | 9788386018758 |
ISBN: | 83-86018-75-5 |
Data: | 2001-01-19 |
Opis podręcznika:
Książka zawiera 30 scenariuszy (rozpisanych na jedną lub więcej jednostek lekcyjnych) opartych na podręcznikach Wydawnictwa STENTOR do II klasy gimnazjum: "Kto czyta, nie błądzi i Mowa polska". Scenariusze zostały ułożone w cykle problemowe, co stwarza możliwość integracji nauczania językowego i literackiego oraz wprowadzania zagadnień z historii sztuki, z teorii filmu i teatru, a także z historii i filozofii. Autorka - podobnie jak w scenariuszach do I klasy - łączy tradycyjne metody nauczania z technikami aktywizującymi, takimi jak rzeźba, kostium, dziennik, film, debata korespondencyjna. Wiele z nich jest przewidzianych do realizacji w grupach. Jest to, zdaniem Barbary Matusiak, "szansa na zrealizowanie się dla uczniów lepszych i słabszych, inspiracja dla ich całkowicie samodzielnych poczynań stylistycznych". Druga część książki to propozycja rozkładu materiału nauczania.
Podręcznik „Lekcje języka polskiego w gimnazjum. Klasa 2. Scenariusze Rozkład materiału” - oprawa miękka - Wydawca: Stentor.
Spis treści:
Scenariusze
"Język na sprzedaż", czyli porozmawiajmy o reklamie
Czym jest szczęście? - prowadzimy debatę
Uczymy się pisać rozprawkę!
"Orszulo moja wdzięczna, gdzieś mi się podziała!" - doświadczenie śmierci i cierpienia w Trenach Jana Kochanowskiego
"Ciężką służbę ma człowiek na ziemi" - cierpienie jako sprawdzian wiary w Księdze Hioba
"Gdy po śmierci w niebiosów przybyłam pustkowie" - Urszula Kochanowska Bolesława Leśmiana
Czy sposób wypowiadania się bohatera literackiego informuje o cechach jego osobowości? - Balladyna Juliusza Słowackiego
Jak czytać dramat? - Balladyna Juliusza Słowackiego
Tworzymy komiks! - Balladyna Juliusza Słowackiego
Przerabiamy prozę na tekst sceniczny
Groza i humor - To lubię Adama Mickiewicza
Czy opis musi być nudny? - Góra Kikineis Adama Mickiewicza
Czy Klucznik potrafi zajmująco opowiadać - Pan Tadeusz Adama Mickiewicza
Jacy jesteśmy? - rozważania o Polakach
Co to jest stereotyp językowy?
"Zdawało się, że prawdziwi, dawni Żydzi wrócili do miasta" - Hanna Krall o historii i teraźniejszości Tykocina
Dlaczego nienawiść wciąż "dobrze się trzyma"? - analiza wiersza Wisławy Szymborskiej
"Oj, jak pięknie żyć" - poezja Cyganki Papuszy
Jaka jest miłość? - wzbogacamy nasz słownik
"Zwąc mnie miłością, ochrzcisz mnie na nowo" - rozmowa zakochanych według Williama Szekspira
Rozważania o gorzkiej miłości - Jestem Julią... Haliny Poświatowskiej
Jak Małgorzata Hillar charakteryzuje ludzi z drugiej połowy XX wieku
Zajrzyjmy razem ze Zbigniewem Herbertem do "pudełka zwanego wyobraźnią"
Czy wolno "wyrzekać się świata" - Fragment wazy greckiej Zbigniewa Herberta
Czy czytelnikowi potrzebny jest "suchy poemat moralisty"? - Kołatka Zbigniewa Herberta
"Cnota nie jest azylem słabych" - Łóżko Spinozy Zbigniewa Herberta
Czy życie muchy może być piękne? - Gucio zaczarowany Czesława Miłosza Co Marta Korotaj nazywa "torem przeszkód"?
"Poznam Cię światełkami palców" - Niewidoma dziewczynka Jana Twardowskiego
"Światła chodzą po łące" - analizujemy wiersz Bolesława Leśmiana
Rozkład materiału