"Lekcje czytania" zostały pomyślane jako książka pomocnicza dla nauczycieli języka polskiego w szkołach średnich. Jednakże nie są oni jedynymi jej adresatami. Zainteresuje ona metodyków nauczania literatury, nauczycieli prowadzących zajęcia literackie w szkołach wyższych - na polonistyce, ale także na innych filologiach - jak również studentów kierunków filologicznych oraz uczniów i maturzystów wybierających się na studia humanistyczne. Książka przedstawia wzorzec pracy z tekstem, który powoli przyjmuje się w szkołach polskich. Wzorzec ten ustalił się we Francji, gdzie jest zwany eksplikacją tekstu lub eksplikacją literacką. Ta ostatnia nazwa znalazła się w podtytule tomu i wskazuje na formę zebranych w nim szkiców interpretacyjnych. Dotyczą one literatury XIX w.
Książka "Lekcje czytania. Eksplikacje literackie cz. 2" - Władysław Dynak, Aleksander W. Labuda - oprawa miękka - Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Spis treści:
A.W. Labuda, Metoda eksplikacji tekstu; M. Cieński, Faust Johanna Wolfganga Goethego (fragment); M. Inglot, Śluby panieńskie Aleksandra Fredry (akt I, sc. 7, w. 306-344); M. Ursel, Bajka Aleksandra Fredry Cygan i baba; B. Bednarek, Oda do młodości Adama Mickiewicza (w. 1-15); M. Cieński, To lubię Adama Mickiewicza (fragment); J. Uszczyńska, „O wieści gminna”. Fragment Konrada Wallenroda Adama Mickiewicza; S. Chwin, Konrad Wallenrod Adama Mickiewicza (w. 596-629); M. Cieński, Do ***. Na Alpach w Splügen. 1829 Adama Mickiewicza; J. Łukasiewicz, Prolog Dziadów części trzeciej Adama Mickiewicza (w. 98-155); Z. Majchrowski, „Któż ten mąż?” Urywek Widzenia Księdza Piotra (Dziady, cz. III); A.W. Labuda, Duchy na grzybobraniu. Pan Tadeusz (ks. III, w. 220-246); W. Dynak, Pojedynek z niedźwiedziem. Pan Tadeusz (ks. IV, w. 626-659); M. Chlasta-Dzięciołowska, Nad wodą wielką i czystą Adama Mickiewicza; E. Skibińska, Księżna de Langeais opowiada o ojcu Goriot; D. Dąbrowska, Naród i literatura w oczach romantyka. Maurycy Mochnacki, O literaturze polskiej w wieku dziewiętnastym; M. Inglot, „Polska Winkelriedem narodów!” Kordian Juliusza Słowackiego (akt II, w. 290-299); M. Ursel, Beniowski Juliusza Słowackiego (fragment Pieśni VIII, w. 105-145); I. Sikora, Uspokojenie Juliusza Słowackiego (fragment); P. Matuszewska, Uroki rzymskiej wiosny i patos historii. Z korespondencji Zygmunta Krasińskiego; M. Paszek, O wierszu Zygmunta Krasińskiego Nim słońce wejdzie, rosa wyżre oczy; U. Weraksa, Bema pamięci żałobny – rapsod Cypriana Kamila Norwida; K. Walc; Larwa Cypriana Kamila Norwida; K. Kasztenna, Przeszłość Cypriana Kamila Norwida; E. Skibińska, Przyjazd do Yonville. Fragment z Pani Bovary Gustawa Flauberta; J. Ługowska, Złoty kubek Teofila Lenartowicza; A. Oszczęda, Kiedyż? Mieczysława Romanowskiego, czyli romantyczna utopia; K. Walc, Karmelkowy wiersz Adama Asnyka; A.W. Labuda, „Chleba!” Germinal Emila Zoli (cz. V, rozdz. V); R. Waksmund, Pozłacany krajobraz. Opis żniw w Nad Niemnem Elizy Orzeszkowej; J. Ługowska, Powstańcy i ich wódz. Fragment opowiadania Gloria victis Elizy Orzeszkowej; J. Sokolski, Potop Henryka Sienkiewicza (fragment rozdziału I); T. Żabski, Metodologia poznania w Lalce Bolesława Prusa; E. Skibińska, Bal. Fragment z Naszyjnika Guy de Maupassanta.