Lekcja (nie)obecności. Dziedzictwo polsko-żydowskie w edukacji polonistycznej
Agnieszka Kania
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | UNIVERSITAS |
Rok wyd.: | 2017 |
Oprawa: | Miękka ze skrzydełka |
Ilość stron: | 212 s. |
Wymiar: | 135x205 mm |
EAN: | 9788324231331 |
ISBN: | 978-83-2423-133-1 |
Data: | 2017-10-12 |
Opis książki:
Jak uczyć patriotyzmu, który jest "oparty na odpowiedzialności za wspólnotę, niewykluczający nikogo, krytyczny wobec historii i zachowujący szacunek dla dziedzictwa przodków" (Jerzy Nikitorowicz)? Gdzie we współczesnej edukacji polonistycznej znaleźć miejsce dla dziedzictwa polsko-żydowskiego jako znaczącego elementu polskości? Czy w trudnej sytuacji społeczno-politycznej Europy i świata w XXI wieku odrabiamy lekcję daną nam przez historię w wieku XX?
Niniejsza książka to swoista kontynuacja rozpoznań poczynionych przez autorkę w poprzedniej rozprawie, odnosząca się do kulturowej teorii narodu jako bardziej inkluzyjnej niż teoria etniczna.
Doświadczenia Agnieszki Kani z realizacji projektów edukacyjnych (także międzynarodowych) i twórcze podejście do osiągnięć dydaktyki zagranicznej (głównie amerykańskiej) zaowocowały szczególnie obficie w tych fragmentach książki, które wprowadzają praktyczną wizję edukacji na wskroś humanistycznej, budującej wizerunek człowieka zdolnego wznieść się ponad identyfikację narodową. Fundamentem takiej edukacji Autorka czyni - dostępne wszak uczniom i afirmowane przez nich - przeświadczenie o naturalnej, przyrodzonej nam wszystkim różnorodności, odmienności ludzi. Kluczowe dla tej filozofii edukacji jest rozpoznanie, że kategoria "inności" dotyczy w pierwszym rzędzie nas samych, a jej świadomość pozwala na otwarcie się na drugiego człowieka i pozbycie się lęku.
Witold Bobiński
SPIS TREŚCI
Wprowadzenie
OD TOŻSAMOŚCI "NARODOWEJ" DO "KULTUROWEJ"
Tożsamość narodowa a tożsamość kulturowa
Tożsamość wielokulturowa w praktyce
"Inni" to przede wszystkim my
Polska - ojczyzna Polaków i Żydów?
Wyzwania wielokulturowości dzisiaj
DZIEDZICTWA POLSKO-ŻYDOWSKIEGO NA LEKCJI OBECNOŚĆ OBOWIĄZKOWA
Palimpsest?
"Zło bierze się z gadania" lub z milczenia. Językowy obraz relacji polsko-żydowskich i jego konsekwencje dla współczesności
Kultura żydowska i relacje z innością w młodszych klasach szkoły podstawowej
W poszukiwaniu inspiracji
Edukacja pozalekcyjna
HOLOKAUST A EDUKACJA NA MIARĘ XXI WIEKU
Jak rzucić wieniec zielony na grób wykopany w powietrzu? O sposobach "zapisywania Zagłady" i nowej "bibliotece Shoah"
Jak uczyć o Holokauście?
Ogniska poglądów. Propozycja amerykańska w polskiej wersji
Casus Sprawiedliwych, czyli praca wychowawcza
Na czym polega i jaką ma wartość "rozmowa w milczeniu". Opowiadania Idy Fink
Film Biegnij, chłopcze, biegnij, czyli łagodne wprowadzenie w temat
W stronę edukacji globalnej
PROBLEMY POLSKIEJ PAMIĘCI ZBIOROWEJ
Co i jak pamiętają Polacy, a o czym pamiętać nie chcą
Na pozornym marginesie. Powojenna wizja historii
Dziedzictwo polsko-żydowskie - więcej pytań niż odpowiedzi
Współcześni Polacy wobec "obcych"
Podsumowanie, czyli lekcja (nie) do odrobienia?
Aneks
Karen Shawn, Ogniska poglądów. O paleniu książek przez nazistów w 1933 roku, przeł. Marianna Szumal, red. i adapt. Agnieszka Kania
Marianna Szumal, "Ogniska poglądów". Przygotowanie uczniów szkoły podstawowej do odbioru tekstów na temat Holokaustu. Eksperyment dydaktyczny
Małgorzata Kulik, Klaudia Mucha, "To wszystko jest antysemicką legendą?". Przełamując stereotyp Żyda
Bibliografia i omawiane pozycje literackie (wybór)
Indeks nazwisk
Książka "Lekcja (nie)obecności. Dziedzictwo polsko-żydowskie w edukacji polonistycznej" - Agnieszka Kania - oprawa Miękka ze skrzydełka - Wydawnictwo UNIVERSITAS. Książka posiada 212 stron i została wydana w 2017 r. Cena 25.77 zł. Zapraszamy na zakupy! Zapewniamy szybką realizację zamówienia.