Ład rzeczypospolitej. Polska myśl polityczna XVI wieku a klasyczna tradycja republikańska
Dorota Pietrzyk-Reeves
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Księgarnia Akademicka |
Rok wyd.: | 2012 |
Oprawa: | twarda |
Ilość stron: | 466 s. |
Wymiar: | 170x245 mm |
EAN: | 9788376382296 |
ISBN: | 978-83-7638-229-6 |
Data: | 2013-01-22 |
Opis książki:
Przedstawiona w tej książce analiza polskich idei politycznych XVI wieku, kształtowanych w ramach dyskursu republikańskiego, jako przynależących do klasycznej tradycji republikańskiej, ukazuje zarazem istotę właściwego dla tej tradycji namysłu politycznego i znaczenie jej najważniejszych kategorii, jak i niezwykle bogaty koncepcyjnie dorobek polskich autorów późnego renesansu. Nie jest to krytyczne studium polskiej szesnastowiecznej myśli politycznej jako takiej, lecz jej głównych pojęć i koncepcji, ze szczególnym uwzględnieniem ich źródeł ideowych oraz kontekstu politycznego i historycznego, w jakim były rozwijane. Najważniejsze wśród nich są pojęcia rzeczypospolitej, wspólnoty, sprawiedliwości i prawa oraz wolności (normatywne podstawy ładu politycznego), cnót obywatelskich, obyczaju, dobra publicznego i obywatelskości (moralne podstawy ładu politycznego) oraz ustroju mieszanego, władzy i zwierzchności (instytucjonalne podstawy ładu rzeczypospolitej). Tłem i punktem odniesienia dla tych dociekań jest przedstawiona w pierwszej części książki analiza antycznej, wywodzonej od Arystotelesa, i wczesnonowożytnej tradycji republikańskiej, rozwijanej najszerzej w Wenecji, Florencji i w Anglii w XV i XVI wieku. Pozwoliła ona ustalić i ukazać republikański wzorzec myślenia o polityce jako pewną spójną teorię ładu politycznego wykorzystywaną i rozwijaną przez polskich autów okresu odrodzenia.
?Pytając o ład rzeczypospolitej w odniesieniu do antycznej i wczesnonowożytnej tradycji republikańskiej, pytamy przede wszystkim o te kategorie, które stanowią o istocie rzeczypospolitej, wolnej wspólnoty politycznej, które przesądzają o tym, że to właśnie rzeczpospolita może być uznana za uosobienie ładu zgodnego z istotą człowieka i naturą jego powinności rozpoznawanych przez rozum. Kategoria ładu politycznego nie odnosi się więc tylko do zasad ustrojowych, do zespołu instytucji i sposobu politycznej organizacji wspólnoty, ale nade wszystko do norm i wartości, w oparciu o które pewne rozwiązania ustrojowe mogą dobrze funkcjonować. Jest to pojęcie szersze, ale i bardziej ukontekstowione, owe normatywne podstawy ustroju są bowiem kształtowane w określonym kontekście historycznym i społecznym i tylko w pewnym sensie mają charakter uniwersalny, w tym, w jakim odnoszone są do uniwersalnego wzorca rzeczypospolitej uchwytywanego przez rozum". (?) Jest to pierwsza monografia, która podejmuje próbę analizy polskich idei politycznych XVI wieku jako przynależących do tej tradycji myśli politycznej, którą określa się mianem klasycznej tradycji republikańskiej, dociekająca zarazem istoty namysłu politycznego formułowanego w ramach tej tradycji, jak i jej zawartości pojęciowej. Fragment Wstępu Dorota Pietrzyk-Reeves - adiunkt w Katedrze Filozofii Polityki w Instytucie Nauk Politycznych i Stosunków Międzynarodowych Uniwersytetu Jagiellońskiego, stypendystka Fundacji na Rzecz Nauki Polskiej, Visiting Scholar w Nuffield College w Oxfordzie. Opublikowała, m.in., monografię Idea społeczeństwa obywatelskiego. Współczesna debata i jej źródła (2004, 2012), kilka prac zbiorowych oraz wielu artykułów z zakresu historii myśli politycznej i współczesnej filozofii polityki, dotyczących teorii społeczeństwa obywatelskiego, demokracji i demokratyzacji, sfery publicznej, wielokulturowości, klasycznej i polskiej tradycji republikańskiej oraz neorepublikanizmu - m.in. w ?Politics", ?Czasopiśmie Prawno-Historycznym", ?Acta Politica", ?Polish Sociological Review" i ?Politei".Książka "Ład rzeczypospolitej. Polska myśl polityczna XVI wieku a klasyczna tradycja republikańska" - Dorota Pietrzyk-Reeves - oprawa twarda - Wydawnictwo Księgarnia Akademicka. Książka posiada 466 stron i została wydana w 2012 r.
Spis treści:
Uwagi wstępne /7
CZĘŚĆ PIERWSZA. Klasyczna tradycja republikańska /27
Rozdział I. Antyczna tradycja republikańska /29 1. Wspólnota polityczna i res publica /34 2. Sprawiedliwość i prawo /43 3. Cnota i dobro wspólne /50 4. Ustrój mieszany, źródła i cele władzy / 60 5. Wolność i obywatelstwo /72
Rozdział II. Wczesnonowożytna tradycja republikańska / 85 1. Humanizm i odrodzenie tradycji republikańskiej /85 2. Republica i commonwealth / 103 3. Civitas libera i vivere civile /116 4. Prawo i cnota /129 5. Ustrój mieszany / 142
CZĘŚĆ DRUGA. Dyskurs republikański w Polsce XVI wieku a klasyczna tradycja republikańska /165
Rozdział III. Polska myśl polityczna XVI wieku /167 1. Początki humanizmu i myśli politycznej w XV wieku /168 2. Tło polityczno -ustrojowe /180 3. Specyfi ka polskiej myśli politycznej XVI wieku /190
Rozdział IV. Rzeczpospolita - wolna wspólnota polityczna /199 1. Rzeczpospolita (res publica) i pojęcie ładu /200 2. Jednostka a wspólnota / 222 3. Sprawiedliwość i prawo / 227 4. Paradygmat wolności / 258
Rozdział V. Cnota i dobro wspólne / 291 1. Moralne podstawy ładu / 291 2. Cnota i dobro publiczne / 302 3. Obywatelskość i powinności wobec rzeczypospolitej / 316 4. Obyczaje, wychowanie, naprawa / 327
Rozdział VI. Ustrój mieszany, źródła i cele władzy / 337 1. Instytucjonalne podstawy ładu rzeczypospolitej / 337 2. Źródła władzy i zasada zwierzchności / 347 3. Ustrój mieszany i „monarchia mixta” / 356 4. Król, senatorowie i posłowie / 380 5. Wolna elekcja / 400
Uwagi końcowe. Jeden czy wiele projektów republikańskich? / 413 Bibliografia / 423 Indeks osobowy / 453 Summary / 463