
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Wydawnictwo Naukowe UAM |
Rok wyd.: | 2018 |
Oprawa: | twarda |
Ilość stron: | 430 s. |
Wymiar: | 170x240 mm |
EAN: | 9788364902581 |
ISBN: | 978-83-6490-258-1 |
Data: | 2025-03-03 |
Opis książki:
1. Twarze terroru. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. . 7
2. Perspektywa. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. . 15
2.1. Sztuka i terroryzm - niebezpieczne sąsiedztwo?. .. .. .. .. .. .. .. . 19
2.2. Podstawowe pojęcia. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. 22
2.2.1. Terroryzm. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. 23
2.2.2. Kultura wizualna. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. . 34
1. ROTE ARMEE FRAKTION W MECHANIZMACH PAMIĘCI KULTUROWEJ. .. .. .. . 47
1.1. Krótko o kontrkulturowych kontekstach i historii Rote Armee Fraktion. . 49
1.2. Twórcy kina wobec RAF. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. . 55
1.3. Sztuka w zwierciadle archiwum. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. . 68
1.4. Sztuki wizualne wobec społecznego kryzysu. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. 86
2. THE TROUBLES. IKONOGRAFIE KONFLIKTU ULSTERSKIEGO. .. .. .. .. .. .. .. 89
2.1. Murale protestanckich lojalistów. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. . 92
2.2. Murale katolickich republikanów. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. . 97
2.3. Konflikt z perspektywy świata sztuki. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. 107
2.3.1. Problemy artystycznych polityk upamiętniania. .. .. .. .. .. .. .. 108
2.3.2. Pokonfliktowe archiwa sztuki i projekty kuratorskie. .. .. .. .. .. 113
2.3.3. Performerski ikonoklazm jako odpowiedź na lokalny kryzys
reprezentacji. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. . 116
2.3.4. Mocne i subtelne idiomy lokalne w sztuce instalacji i obiektów. . 119
2.3.5. Fotograficzne replikacje jako kontrolowane powroty do źródeł traumy 122
2.4. Troubles w dramatach kinowych i telewizyjnych ?????? 135
3. EKONOMIA POLITYCZNA OBRAZU. SZTUKA A SPRAWA PALESTYŃSKA. .. .. . 157
3.1. Siła Magnum. Fotoreporterzy wojenni jako twórcy obrazów
kolektywnej świadomości. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. 163
3.2. Sztuka palestyńska z perspektywy amerykańskiej. .. .. .. .. .. .. .. .. 167
3.3. Sztuka palestyńska z perspektywy europejskiej. .. .. .. .. .. .. .. .. .. 173
3.4. Sztuka palestyńska z perspektywy lokalnej. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. . 187
3.5. Perspektywa hybrydyczna: epizody lokalne o zasięgu globalnym i artystyczny nomadyzm. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. . 191
3.6. Sprawa palestyńska w sztuce izraelskiej. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. . 198
3.7. Kinowa ?wiwisekcja? terrorysty. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. 214
4. CZAS AL-KAIDY. ZAMACHY Z 11 WRZEŚNIA 2001 roku I ICH NASTĘPSTWA
W OPTYCE KULTURY WIZUALNEJ. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. . 225
4.1. Sztuka wokół ground zero. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. . 231
4.2. W stronę nowej ikonografii terroru - kultura wizualna wobec następstw
11 września. Wybrane przykłady. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. . 249
4.2.1. Design i zbrodnia. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. . 249
4.2.2. Terror w sztuce czy terror sztuki? Kultura artystyczna
jako społeczny alergen. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. . 253
4.2.3. Imaginarium okrucieństwa. Wojna, tortury i terroryzm w perspektywie sztuki zachodniej i irackiej. .. .. .. .. .. .. .. .. . 270
4.2.4. Niespektakularne detronizacje - Saddam Husajn ?
Osama bin Laden - Mu?ammar al-Kaddafi. .. .. .. .. .. .. .. .. . 300
4.3. Euro-dżihad Al-Kaidy: Madryt i Londyn vs. karykatury Mahometa. .. .. 331
4.4. Dwa pytania zamiast konkluzji: Terroryzm zmienił świat, czy sztuka
może powiedzieć to samo? Jak robić sztukę po 11 września?. .. .. .. . 343
5. CZAS PAŃSTWA ISLAMSKIEGO I JEGO NIEPAŃSTWOWY TERRORYZM. .. .. .. 347
5.1. ISIS - infekowanie strachem i kulturowe reakcje immunologiczne. .. .. 349
5.1.1. Globalizacja a terroryzm. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. 350
5.1.2. Infekowanie strachem. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. 352
5.1.3. Czym straszy ISIS? ???????????.. 353
5.1.4. Kto boi się ISIS? Racjonalizacja strachu i lęków. .. .. .. .. .. .. . 361
5.1.5. Sztuka. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. . 367
5.1.6. Potraumatyczny dysonans poznawczy i jego redukowanie. .. .. . 372
5.2. Satyra wobec tragedii. Świat obrazów po zamachu na ?Charlie Hebdo?. .. . 374
5.2.1. Atak i jego przyczyny. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. 375
5.2.2. Efekt Je suis Charlie. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. . 377
5.2.3. Toonophilia vs. toonophobia - napięcia wokół satyry obrazkowej. . 380
5.2.4. Militarno-ikoniczna osobowość naszych czasów. .. .. .. .. .. .. . 384
5.2.5. Radykalny zwrot w kulturze - fundamentalizm kontra populizm. . 386
PODSUMOWANIE, czyli z konieczności tymczasowe konkluzje dotyczące doby
terroryzmu, która wciąż trwa. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. . 391
1. Strategie i taktyki komunikacji wizualnej terrorystów w ostatnich dekadach 392
2. Konsekwencje kulturowe tej komunikacji. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. 393
3. Polityki obrazowania terroryzmu w mediach i w kulturze artystycznej. .. 397
4. Rola sztuki we współtworzeniu archiwum terroryzmu. .. .. .. .. .. .. .. 400
BIBLIOGRAFIA. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. 403
Książka "Kultura wizualna w dobie terroryzmu" - Jacek Zydorowicz - oprawa twarda - Wydawnictwo Naukowe UAM. Książka posiada 430 stron i została wydana w 2018 r.