pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Tytuł książki:

Ku jedności świata

Autor książki:

Michał Bardel

(red.)
Dane szczegółowe:
Wydawca: ZNAK
Rok wyd.: 2006
Oprawa: miękka
Ilość stron: 572 s.
Wymiar: 145x205 mm
EAN: 9788324007028
ISBN: 83-240-0702-4
Data: 2006-06-21
Cena wydawcy: 39.00 złpozycja niedostępna

Opis książki:

Ku jedności świata to wybór kilkudziesięciu najważniejszych artykułów, jakie ukazały się w miesięczniku "Znak” od początku jego istnienia, czyli od roku 1946. Obok programowych tekstów założycieli "Znaku” – Hanny Malewskiej, Stanisława Stommy, Jerzego Turowicza czy Stefana Swieżawskiego – w tomie zamieszczono artykuły m.in. Karola Wojtyły, Józefa Tischnera, Jana Józefa Szczepańskiego, Czesława Miłosza, Leszka Kołakowskiego i Ryszarda Kapuścińskiego.
Artykuły zostały uporządkowane chronologicznie. Lekturę książki rozpoczynamy od pierwszych lat istnienia pisma, gdy tworzący je autorzy pozostawali jeszcze pod głębokim wrażeniem dopiero co przeżytej tragedii II wojny światowej. Kolejny etap wiedzie przez teksty miesięcznika redagowane kolejno przez Jacka Woźniakowskiego, Stanisława Stommę i Hannę Malewską, a następnie Bohdana Cywińskiego, Stefana Wilkanowicza i Jarosława Gowina – teksty dotykające spraw z pozoru dalekich, w których jednak niezwykle szybko odkrywa się samego siebie i które po latach okazują się nadal zdumiewająco aktualne.
Trudno o bogatszą lekcję historii. Książka Ku jedności świata niech będzie częścią długu spłacanego tym, którzy zbudowali i przez sześćdziesiąt lat potrafili utrzymać na najwyższym poziomie miesięcznik "Znak” – jedyny w swoim rodzaju przewodnik po problemach polskiej nauki, kultury i polskiego Kościoła drugiej połowy XX wieku.
Fragment: "Ku jedności świata” Wstęp (fragment) Michał Bardel Ku jedności świata nie jest wyborem najważniejszych tekstów pomieszczonych w miesięczniku "Znak” – kryterium ważności zmienia się bowiem wraz z czasem. Dyskusje polityczne czy artystyczne toczone na łamach "Znaku” w latach 50., choć dla ówczesnego czytelnika stanowić mogły główny powód sięgania po pismo, dziś trącą myszką i opublikowanie ich wymagałoby rzetelnej historycznej redakcji. W latach obrad Vaticanum II nie było ważniejszych tekstów jak komentarze i dokumenty soborowe – dziś wystarczy sięgnąć po odpowiednie zbiory książkowe. Nie mówiąc już o fragmentach prozy i dramatów zapowiadających kolejne książki Malewskiej, Gołubiewa, Zawieyskiego i innych, o pierwszych przekładach Mouniera, Heideggera czy Bubera, dziś już powszechnie dostępnych.
Wygodnie byłoby zapewne dodać do tej listy problemów ważnych, ale już w całości lub częściowo przestarzałych, także analizy zagrożeń, przed jakimi stał wówczas polski katolicyzm (klerykalizm, integryzm, kampania antymodernistyczna itp.), diagnozy rozmaitych dolegliwości, z jakimi zmagał się polski Kościół, trudną problematykę odchodzenia od kapłaństwa, poziomu kształcenia seminaryjnego itp. Tego się zrobić niestety nie da. Artykuły dotykające istotnych kwestii dwudziestowiecznego chrześcijaństwa pozostają wciąż aktualne, więcej, nabierają szczególnej wagi w świetle dzisiejszych problemów i dyskusji. To te artykuły, w głównej mierze, składają się na niniejszy wybór.
To w nich także twórcy i pierwsi redaktorzy "Znaku” wskazali kierunki, w jakich powinno rozwijać się pismo: myślę o programowych tekstach fundujących słynne trzy "–izmy”: "tomizm”, "stommizm” i "atomizm” (por. artykuły S. Stommy Maksymalne i minimalne tendencje społeczne katolików oraz H. Malewskiej Ku jedności świata), a także niezwykle osobistych, nierzadko trudnych i bolesnych, deklaracjach własnego rozumienia katolicyzmu i swojego w nim miejsca, jakie pozostawili po sobie Karol L. Koniński, Antoni Gołubiew czy Jerzy Zawieyski. Jeśli więc wybór niniejszy ma jakiś rdzeń, jeśli jest weń wpisany jakiś program, to jest to program "mądrego katolicyzmu”, katolicyzmu, który nie unika trudnych pytań, który nie zamiata pod dywan niewygodnych krytyk, który – najkrócej biorąc – podejmuje wciąż na nowo wysiłek samozrozumienia i samoopisania.
Miesięcznik był i jest miejscem wymiany myśli najwybitniejszych polskich intelektualistów, wielu z nich stawiało w nim swoje pierwsze kroki. Nic zatem dziwnego, że wśród tekstów skoncentrowanych na zagadnieniach filozoficzno-religijnych pojawi się na przykład przepiękna opowieść Anny Morawskiej vel Marii Garnysz o dzieciństwie w przyrodzie, ponura i zarazem pouczająca historia Charlesa Mansona pióra Jana Józefa Szczepańskiego, Lęk Antoniego Kępińskiego czy dwugłos Zygmunta Kubiaka i Jerzego Nowosielskiego o kanonie naszej kultury. Choć artykuły te rozmijają się zwykle z owym "rdzeniem” tematycznym wyboru, wpisane są głęboko w historię miesięcznika: kto je pamięta, nie będzie miał wątpliwości co do tego, czy winny się znaleźć w Ku jedności świata.
Ku jedności świata jest pierwszym wyborem z serii, w miarę możliwości będziemy wydawać (choćby tylko w formie elektronicznej) kolejne takie wybory, tym razem już ściśle tematyczne, poświęcone – na początek – takim zagadnieniom, jak: "»Znak« i religie świata”, "Polskie spory o filozofię tomistyczną” czy "Muzyka, sztuka i literatura w »Znaku«”.
Michał Bardel p. o. redaktora naczelnego miesięcznika "Znak”

Książka "Ku jedności świata" - Michał Bardel (red.) - oprawa miękka - Wydawnictwo ZNAK. Książka posiada 572 stron i została wydana w 2006 r.

Spis treści:

Wstęp

OD REDAKCJI
Słowo wstępne do pierwszego numeru „Znaku”

JERZY TUROWICZ
W stronę uspołecznienia

STANISŁAW STOMMA
Maksymalne i minimalne tendencje społeczne katolików

HANNA MALEWSKA
Ku jedności świata

KAROL LUDWIK KONIŃSKI
Ku pewności. Bardzo pobieżny i niedostateczny szkic mojego światopoglądu

ANTONI GOŁUBIEW
Dlaczego jestem katolikiem

KS. KAROL WOJTYŁA
O humanizmie św. Jana od Krzyża

JERZY ZAWIEYSKI
Droga katechumena

KS. JAN ZIEJA
Ewangelia na nowo odczytana

HALINA BORTNOWSKA
Kryterium postępu

HENRYK ELZENBERG
Brutus czyli przekleństwo cnoty

STEFAN WILKANOWICZ
Refleksje o apostolstwie

STANISŁAW GRYGIEL
Drogę żegnamy wiecznie

KS. JÓZEF TISCHNER
Schyłek chrześcijaństwa tomistycznego

ANNA MORAWSKA
Dzieciństwo w przyrodzie

JAN BŁOŃSKI
Polak jaki jest, każdy widzi

ANTONI KĘPIŃSKI
Lęk

JAN JÓZEF SZCZEPAŃSKI
Piąty Anioł

BOHDAN CYWIŃSKI
Niepokoje i ufność

MACIEJ GAJKA (JACEK KUROŃ)
Chrześcijanie bez Boga

JACEK SALIJ OP
Czy Bóg nas zaprogramował? Przeznaczenie a wolność

WŁADYSŁAW STRÓŻEWSKI
Trzy moralności

JACEK WOŹNIAKOWSKI
Czego świeccy oczekują od księży?

ADAM MICHNIK
Kłopot i błazen

STEFAN SWIEŻAWSKI
Czy klerykalizm jest zagrożeniem?

JAN ANDRZEJ KŁOCZOWSKI OP
Katolicyzm „otwarty” i jego wrogowie

KAROL TARNOWSKI
O możliwości wiary dzisiaj

WACŁAW HRYNIEWICZ OMI
Tożsamość chrześcijańska dzisiaj. Od konfesjonalizmu do tożsamości otwartej

ZYGMUNT KUBIAK
Kilka uwag o kanonie naszej kultury

JERZY NOWOSIELSKI
„Innego końca świata nie będzie”

ELŻBIETA WOLICKA
Chrześcijaństwo po zniżonej cenie, czyli dlaczego ateizm jest nam dziś do zbawienia koniecznie potrzebny

RYSZARD KAPUŚCIŃSKI
Drzemka sytych przed telewizorem

KS. GRZEGORZ RYŚ
Prywatna wiara księdza

LIST OD BYŁEGO KSIĘDZA
Do wszystkich znanych i nieznanych przyjaciół

DYSKUSJA
Wokół listu byłego księdza

JÓZEFA HENNELOWA
Nad listem byłego księdza

JACEK FILEK
Etyka jako wiara w dobro

TADEUSZ GADACZ
Enigma cierpienia

JAROSŁAW GOWIN
Czego uczył nas Jerzy Turowicz?

LESZEK KOŁAKOWSKI
Uwaga o modernizmie

KS. JAN KRACIK
Antymodernistyczna kampania

CZESŁAW MIŁOSZ
Objętość katolicyzmu

KS. MICHAŁ HELLER
Jak być uczonym. Ascetyka pracy naukowej

KS. TOMASZ WĘCŁAWSKI
Powiedzcie prawdę