pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
E-book:

Kryzysy kreatywność i wartości

Dane szczegółowe:
Wydawca: Uniwersytet Marii Curie - Skłodowskiej
Format: pdf
Ilość stron: 224 s.
Zabezpieczenie: plik z zabezpieczeniem watermark
EAN: 9788377847671
Data: 2025-01-23
31.50 
pozycja dostępna Wyślemy w czasie: 24 h

Opis e-booka:

Trzy główne kategorie – kryzys, wartości, kreatywność – tworzą problemową strukturę książki. Po pierwsze, zostają wskazane te modelowe sposoby rozumienia kryzysu, które wyłoniły się w rozwoju filozofii dziejów oraz uzyskały znane reprezentacje we wpływowych teoriach. Po drugie, zostają określone typy teorii, w których mówi się o kryzysie, destrukcji, regresie czy też transformacji „człowieczeństwa”. Po trzecie, pojawia się pytanie o stosunki zachodzące między terminami: kryzys, kultura masowa, człowiek masowy, kreatywność, działanie kreatywne, wartości. Rozumienie wartości pełni w całych rozważaniach rolę kluczową, gdyż w swej różnorodności wartości są elementem zarówno kategorii kryzysu, jak i idei kreatywności. Autor prowadzi swe rozważania w ramach stanowiska definiowanego jako pluralizm aksjologiczny.

E-book „Kryzysy kreatywność i wartości” - Wydawca: Uniwersytet Marii Curie - Skłodowskiej. Cena 31.50 zł. Zapraszamy na zakupy! Zapewniamy szybką realizację zamówienia.

Spis treści:

Wprowadzenie: Dlaczego tytułowa problematyka jest ważna? 7

Rozdział 1: Wielość kryzysów i wielość wartości 31
Uwarunkowania aksjologiczne 31
Kryzys wartości? 37
Formalne i materialne rozumienie kryzysu 45
Kilka przykładów 54

Rozdział 2: Kryzysy a modele filozofii dziejów 57
Dwa główne podziały 57
Wariant optymistyczny (nie tylko mocny progresywizm) 60
Wariant antyoptymistyczny (nie tylko mocny antyprogresywizm) 62
Model teoretyczny, teoretyczno-praktyczny oraz praktyczny 64
Reprezentatywne przykłady 68

Rozdział 3: Kryzys a „dehumanizacja” 89
Dwudziestowieczne i najnowsze konteksty dehumanizacji 90
Dehumanizacja i upadek antropocentryzmu 95
Różne sensy dehumanizacji 98
José Ortega y Gasset: aberracje człowieka masowego 100
Witkacy: zanik prawdziwego człowieczeństwa 104
Mikołaj Bierdiajew: iluzje renesansowego antropocentryzmu 107
Francis Fukuyama: koniec człowieka 115
Peter Singer: co różni zwierzęta od nas? 118
Nick Bostrom: „postludzka” przyszłość człowieka 123
Perspektywa ogólna 130

Rozdział 4: Człowiek masowy, kreatywność i wartości 133
Współczesna fala kreatywności 133
Człowiek masowy? 138
Wartości a działanie kreatywne 147
Nowy cel i wartość nowości 159
Wartości samego działania 165
Wartości podmiotu działania kreatywnego 168
Wartości środowiska kreatywności 171
W jaki sposób człowiek masowy może być kreatywny? 174

Zakończenie: W perspektywie aksjologicznego pluralizmu 181
Aneks: Uwagi o wartościach w globalizacji 189
Bibliografia 197
Indeks terminów 213
Indeks osobowy 219