pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Tytuł książki:

Krytyka jako autokreacja. Wizerunki Marcela Reicha-Ranickiego. Seria: Obszary literatury i sztuki

Autor książki:

Katarzyna Taborska

Dane szczegółowe:
Wydawca: Wydawnictwo Poznańskie
Rok wyd.: 2008
Oprawa: miękka
Ilość stron: 172 s.
Wymiar: 145x210 mm
EAN: 9788371774799
ISBN: 978-83-7177-479-9
Data: 2008-08-27
Cena wydawcy: 25.00 złpozycja niedostępna

Opis książki:

Marcel Reich-Ranicki, jeden z najbardziej znanych i kontro-wersyjnych publicystów literackich XX wieku, nazywany "władcą książek”, "papieżem krytyki niemieckiej”, przez kilkadziesiąt lat wpływał swoimi opiniami na niemiecki rynek wydawniczy. W tej książce analizuję autokreacje publicysty – prekursora i mistrza współczesnej krytyki medialnej, w latach 1988-2001 "gwiazdy” niemieckiej telewizji – cyklicznego, po-pularnego programu "Kwartet Literacki”.
Teksty publicystyczne Reicha-Ranickiego są świadectwem krytyki rozwijającej się w trzech czasoprzestrzeniach: getta lat 1941-1942 (Wiktor Hart), Polski lat pięćdziesiątych (Marceli Ranicki) oraz od 1958 roku – Republiki Federalnej Niemiec (Marcel Reich-Ranicki). Większość prac jego piśmiennictwa dotyczy jednego, najczęściej niemieckiego, etapu twórczości. Siłą rzeczy nie porównywano w niej widocznych w diachronii różnych kreacji Ranickiego.
Analizując polskie teksty i konteksty tej twórczości, starałam się znaleźć klucze do odbioru wizerunków publicznych jej autora. Celem mojej pracy nie jest jednak poszukiwanie "psychologicznej jedności” tychże wizerunków, lecz analiza efektów działania jednostki, w tym wypadku popularnego krytyka – oraz ukazanie sposobu, w jaki oddziaływał on na swoich odbiorców, budząc fascynację, wiodąc do medialnego uwiedzenia.
Ze wstępu

Książka "Krytyka jako autokreacja. Wizerunki Marcela Reicha-Ranickiego. Seria: Obszary literatury i sztuki" - Katarzyna Taborska - oprawa miękka - Wydawnictwo Poznańskie. Książka posiada 172 stron i została wydana w 2008 r.