Krytyka dziewiętnastowiecznego rozumu. Żródła i konteksty Pałuby Karola Irzykowskiego
Marcin Jauksz
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | UNIVERSITAS |
Rok wyd.: | 2015 |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 436 s. |
Wymiar: | 150x235 mm |
EAN: | 9788324226825 |
ISBN: | 978-83-2422-682-5 |
Data: | 2015-03-13 |
Opis książki:
Palimpsest, to słowo-klucz do Pałuby, które pojawiając się w podtytule Snów Marii Dunin Karola Irzykowskiego, metaforycznie wyraża zasadę rządzącą kompozycją jednej z najwybitniejszych polskich powieści XX wieku i zarazem otwiera ją na nowe odczytania. To zachęta do przebicia się przez wierzchnie warstwy dzieła i podróży w głąb, w celu odnalezienia tekstów, do których Pałuba nieustannie wraca, by użyć sformułowania autora powieści, "w kształt linii spiralnej". Podczas tej podróży natknąć się można zarówno na prace własne Irzykowskiego, jak i na ważne lektury, które niby drogowskazy znajdował młody klerk na swej intelektualnej drodze. Rousseau i Kant, Stendhal i Poe, Nietzsche i Mach, Tetmajer i Sienkiewicz - to tylko niektórzy z przewodników Irzykowskiego i o ich realnym znaczeniu dla Pałuby próbuje rozstrzygać ta rozprawa. Rekonstrukcja nawet najbardziej hipotetycznych spotkań lekturowych młodego Irzykowskiego pozwala dookreślić metody wybrane przez niego dla zakamuflowania drukiem własnych doświadczeń i dostrzec w nim zapoznanego acz ważnego prekursora najwybitniejszych dzieł Zachodniego krypto-autobiografizmu.
Książka "Krytyka dziewiętnastowiecznego rozumu. Żródła i konteksty Pałuby Karola Irzykowskiego" - Marcin Jauksz - oprawa miękka - Wydawnictwo UNIVERSITAS. Książka posiada 436 stron i została wydana w 2015 r.
Spis treści:
Podziękowania
Wprowadzenie
Czym była Horla? - rodzaj prologu
I. Wyznanie
II . Świadectwo
III . Nadzieja
Rozdział I. Otwarcie księgi
I. Pałuba jako doświadczenie
II . Doświadczenie jako Pałuba
III . Wejście w sen
Rozdział II . Schematy i dogmaty. Młoda Polska, Sienkiewicz i Pałuba
I. Plotka o Pałubie
II . Pałuba a Próchno… po latach
III . Pałuba… z dogmatem!
IV. Prawdziwe kłamstwa
V. Za kulisami (sztuki i polskiej duszy). Pałuba i Sam wśród ludzi
Rozdział III . Błazen nie do końca nowoczesny. Koncepcja świata i człowieka w Pałubie
I. Zacienione miejsce. Kompozycja Pałuby jako wyraz poznawczej sytuacji podmiotu
II . Błędne ogniki: nietzscheanizm i empiriokrytycyzm
III . Zabawa w mistyka
Rozdział IV. Egotyzm jako metoda. Rousseau, Stendhal, Poe
I. „Rozmowa z własną duszą”
II . Romantyzm z rozsądku
III . Niekończąca się żałoba
Rozdział V. Fałszywa moneta
I. „Dośpiewać pieśń niedośpiewaną”
II . Dotknięcie rzeczywistości
III . Sidła metatekstualności
Ku końcowi. „A oto tylko wicher wokoło się włóczy…”
Wykaz skrótów
Bibliografia