Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | UNIVERSITAS |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 264 s. |
Wymiar: | 176x250 mm |
EAN: | 9788370526085 |
ISBN: | 83-7052-608-X |
Data: | 2001-01-05 |
Opis książki:
Prowokacyjnie "krótka" historia cienia rozpoczyna się od analizy prac Pliniusza Starszego oraz Platona. Pliniuszowy mit o początkach sztuki, zgodnie z którym przedstawienia artystyczne narodziły się w chacie korynckiego garncarza, oraz Platoński mit o wiedzy, wyłożony przez filozofa w postaci sławnej alegorii jaskini - obydwa dotyczą cienia: ciemnej plamy, której obecność świadczy o nieobecności. Cień można jednak również rozpatrywać w kategoriach drugiego ja - fakt ten znajduje potwierdzenie w dominacji światła. Cień może być postrzegany jako forma autoprzedstawienia. Według J.C. Lavatera (żyjącego w osiemnastym wieku), to cień twarzy - a nie sama twarz - stanowił prawdziwe zwierciadło duszy. W wieku XX twórcy niemieckiego kina ekspresyjnego wykorzystywali metaforyczną funkcję cienia, by do natury "przedstawień" wprowadzić dodatkowy - często złowrogi - pierwiastek. Andy Warhol w swoich 66 płótnach z cyklu Cienie i Joseph Beuys podczas szamańskiego happeningu, którego świadectwo przetrwało w postaci zdjęć zatytułowanych Akcja Martwa Mysz, uczynili z cienia najwyższą formę ekspresji ludzkiej pustki i przekształcili go w niezwykle potężnego sobowtóra człowieka.
Książka "Krótka historia cienia" - Victor Stoichita - oprawa miękka - Wydawnictwo UNIVERSITAS.
Spis treści:
2. Cień ciała
3. Cień na obrazie
4. Wokół "niezwykłości"
5. Człowiek i jego drugie ja
6. O cieniu i jego reprodukowalności w erze fotografii
7. W cieniu wiecznego powrotu