Konteksty i metody w badaniach historyczno-pedagogicznych
Tadeusz Jałmużna, Iwonna Michalska, Grzegorz Michalski
(red.)Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Oficyna Wydawnicza Impuls |
Rok wyd.: | 2004 |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 260 s. |
Wymiar: | 167x240 mm |
EAN: | 9788373083615 |
ISBN: | 83-7308-361-8 |
Data: | 2001-02-03 |
Opis książki:
Przygotowana książka ma dopomóc w wyjaśnieniu szeregu kwestii, wokół których w środowisku historyków wychowania toczą się dyskusje i spory. Prezentowany tom podejmuje problematykę z zakresu metodologii historii wychowania. Rozważa kwestie przedmiotu tej dyscypliny, omawia sposoby badania treści historyczno-pedagogicznych, ukazuje zakresy źródeł i ich możliwości, wykazuje powiązania historii, wychowania z naukami historycznymi i pedagogicznymi. Jest to podręcznik do przedmiotu historia wychowania oraz metodologia badań pedagogicznych, ale skorzystać z niego mogą także seminarzyści licencjaccy i magisterscy, a także doktoranci na kierunkach pedagogicznych.
Książka "Konteksty i metody w badaniach historyczno-pedagogicznych" - Tadeusz Jałmużna, Iwonna Michalska, Grzegorz Michalski (red.) - oprawa miękka - Wydawnictwo Oficyna Wydawnicza Impuls. Książka posiada 260 stron i została wydana w 2004 r.
Spis treści:
CZĘŚĆ I
INTERDYSCYPLINARNE ODNIESIENIA BADAŃ NAUKOWYCH HISTORII WYCHOWANIA
Pedagogika teoretycznie i praktycznie zorientowana a badania historii wychowania i myśli pedagogicznej
Metateoretyczne badania teorii wychowania
Paradygmaty badań historycznych i ich znaczenie w rozwoju humanistyki
Utopia i jej rola w tworzeniu teorii pedagogicznych (wprowadzenie do badań)
CZĘŚĆ II
Z DYSKURSÓW METODOLOGICZNYCH HISTORII WYCHOWANIA
· Dzieje historii wychowania i jej metodologii w Polsce
Dyskusje o statusie metodologicznym oraz zadaniach dydaktycznych historii wychowania w okresie II Rzeczypospolitej
Poglądy na przedmiot badań historii wychowania w Polsce w latach 1945–1987. Zbieżność czy kontrowersje?
Z założeń metodologicznych historii wychowania Stanisława Michalskiego
Badania porównawcze nad historią myśli pedagogicznej. Problemy metodologiczne
Metodologiczne aspekty badań nad rozwojem polskiej myśli andragogicznej
Młodzież szkół średnich epoki oświecenia jako przedmiot badań
CZĘŚĆ III
ŹRÓDŁA I METODY BADAŃ HISTORYCZNO-PEDAGOGICZNYCH
Źródła do dziejów nauczania historii w szkolnictwie epoki wczesnonowożytnej
Instrukcje rodzicielskie jako źródło do badania dziejów wychowania XVI i XVII wieku
Źródła do badań biograficznych w historii wychowania
Autobiografia jako źródło do historii wychowania
Prasa jako źródło w badaniach historyczno-edukacyjnych (wybrane problemy)
Możliwości wykorzystania czasopisma dla dzieci jako źródła wiedzy o wychowaniu
Czasopisma uczniowskie jako cenne źródło do badań dziejów wychowania i szkolnictwa w Drugiej Rzeczypospolitej
Twórczość literacka źródłem do historii wychowania
Historia doktryn pedagogicznych – niepokoje interpretacyjne
Wyjaśnianie w badaniach nad ideałami wychowawczymi Drugiej Rzeczypospolitej
Cenzura jako przesłanka stosowalności hermeneutycznej metody interpretacji tekstu
Modele naukometryczne w badaniach nad recepcją metody Marii Montessori w Polsce jako przykład przechodzenia od badań ilościowych do jakościowych