Tytuł książki:
Konkurencja a transformacja w Polsce. Wybrane aspekty polityki gospodarczej
Autor książki:
Jacek Ziemiecki, Katarzyna Żukrowska
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Szkoła Główna Handlowa w Warszawie |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 197 s. |
Wymiar: | 176x250 mm |
EAN: | 9788373780347 |
ISBN: | 83-7378-034-3 |
Data: | 2001-01-12 |
Cena wydawcy: 30.00 złpozycja niedostępna
×
Opis książki:
Książka ukazuje nowe zjawiska w dziedzinie konkurencji i konkurencyjności. Rewolucyjne zmiany będące skutkiem globalizacji, deregulacji i liberalizacji gospodarki, ograniczające lub wręcz eliminujące konkurencyjność stymulowaną - dotacje, ulgi, subwencje - dają efekt załamania cyklu koniunktury ze spadkiem dynamiki wzrostu gospodarczego, wzrostem bezrobocia i ogólnym zwolnieniem dynamiki gospodarki. Tam, gdzie wprowadza się zmiany, jest to zjawisko przejściowe, stanowiące punkt wyjścia dla przyspieszonego wzrostu.
Książka "Konkurencja a transformacja w Polsce. Wybrane aspekty polityki gospodarczej" - Jacek Ziemiecki, Katarzyna Żukrowska - oprawa miękka - Wydawnictwo Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.
Spis treści:
Część I
Konkurencyjność a transformacja i polityka gospodarcza Polski – Katarzyna Żukrowska
1. Założenia opracowania
2. Metodologia
3. Podstawowe pojęcia
4. Metody badania konkurencyjności
5. Oceny konkurencyjności Polski przygotowane w wyspecjalizowanych ośrodkach
6. Zastrzeżenia, jakie budzą oceny i ich ewolucje
7. Transformacja a konkurencyjność
7.1. Różnice między ocenami efektywności strategii transformacji a ocenami konkurencyjności Polski, Czech i Węgier
7.2. Konkurencyjność, konkurencja i obecność państwa w gospodarce
7.3. Konkurencyjność a kryteria konwergencji
7.4. Konkurencyjność a budżet państwa
7.5. Konkurencyjność a polityka otwierania gospodarki
7.5.1. Autonomiczne otwieranie
7.5.2. Integracja z UE
7.5.3. UE a otwarcie polskiej gospodarki
7.5.4. Uczestnictwo w organizacjach powszechnych
7.6. Konkurencyjność a wymienialność i polityka kursowa
7.6.1. Kilka uwag o etapach ewolucji światowego systemu walutowego
7.6.2. Kurs walutowy
7.6.3. Warunki dochodzenia do unii walutowej w UE
7.6.4. Wprowadzenie wymienialności złotego w Polsce
7.6.5. Polityka kształtowania kursu walut
8. Konkurencyjność – cecha krótkookresowa czy zjawisko perspektywiczne
9. Wnioski
Część II
Konkurencyjność w warunkach globalizacji między państwami, branżami, firmami w pomiarach statystycznych w latach 1997-2010 – Jacek Ziemiecki
1. O metodach i celach
2. Wprowadzenie do projekcji pomiaru konkurencyjności w gospodarce globalnej
3. Pojęcie i mechanizmy konkurencji
4. Badania statystyczne pomiarów konkurencyjności między państwami
4.1. Dochód narodowy na jednego mieszkańca jako główny miernik konkurencyjności w porównaniach międzynarodowych
4.2. Inne mierniki konkurencyjności między krajami
4.3. Najważniejsze ograniczenia międzynarodowej porównywalności konkurencyjnej
5. Badania konkurencyjności między produktami lub branżami gospodarki
5.1. Znaczenie teorii życia produktów dla badań konkurencyjności między produktami
5.2. Badania konkurencyjności produktów i branż przez ceny
5.3. Niektóre trendy cenowe w zakresie produktów i ich skutki dla konkurencyjności (synteza)
5.4. Badanie konkurencyjności produktów i branż przez obszary zdobytego rynku
5.5. Narzędzia badawcze z teorii ekonomii, użyteczne do badania konkurencyjności (synteza)
6. Badania konkurencyjności między firmami
6.1. Uwagi ogólne
6.2. Badania obszaru rynku
6.3. Badania uzyskanej wielkości
7. Dotychczasowe badania konkurencyjności a zarysowujące się potrzeby badań
7.1. Rozproszenie dotychczasowych badań i potrzeb jednolitości
7.2. Brak powiązania między makro i mikro
7.3. Badanie zaszłości a nie przyszłości
7.4. Badanie trendów, a nie możliwego potencjału
8. Zwięzły opis metody statystycznego badania konkurencyjności globalnej
8.1. Wkład teorii ekonomicznych wpływających na konkurencyjność do propozycji modelu kompleksowego ujęcia
8.2. Zarys metody kompleksowej i źródła informacji statystycznej
8.3. Metoda
8.4. Szczegółowe informacje o badaniu
8.4.1. Obszar terytorialny badania
8.4.2. Podatek od firm
8.4.3. kilka innych uwag o przyjętej metodzie
8.4.4. Ocena zastosowanej metody
9. Konkurencyjność mierzona wymianą międzynarodową towarów dla 35 krajów w 2010 r. ze szczególnym uwzględnieniem Polski
9.1. Kilka przesłanek wpływających na konkurencyjność w handlu międzynarodowym towarami
9.2. Kilka słów o konkurencyjności w przemyśle
9.3. Rozwarcie między cenami surowców i cenami przetworzonymi towarów
9.4. Kurczenie się popytu na dobra tradycyjne jako immanentna cecha gospodarki początku XXI wieku
9.5. Wpływ nowej ekonomii na konkurencyjność – Internet oraz giełda światowa jako instrumenty globalizacji
9.6. Handel międzynarodowy w 35 krajach w latach 1997–2010
9.7. Konkurowanie firm
10. Postulaty poprawy konkurencyjności gospodarki Polski na podstawie uzyskanej analizy (czynniki widzialne)
11. Postulaty usprawnienia kultury konkurencyjności w polskich mechanizmach gospodarczych (czynniki niewidzialne)
Zakończenie – Katarzyna Żukrowska
Konkurencyjność a transformacja i polityka gospodarcza Polski – Katarzyna Żukrowska
1. Założenia opracowania
2. Metodologia
3. Podstawowe pojęcia
4. Metody badania konkurencyjności
5. Oceny konkurencyjności Polski przygotowane w wyspecjalizowanych ośrodkach
6. Zastrzeżenia, jakie budzą oceny i ich ewolucje
7. Transformacja a konkurencyjność
7.1. Różnice między ocenami efektywności strategii transformacji a ocenami konkurencyjności Polski, Czech i Węgier
7.2. Konkurencyjność, konkurencja i obecność państwa w gospodarce
7.3. Konkurencyjność a kryteria konwergencji
7.4. Konkurencyjność a budżet państwa
7.5. Konkurencyjność a polityka otwierania gospodarki
7.5.1. Autonomiczne otwieranie
7.5.2. Integracja z UE
7.5.3. UE a otwarcie polskiej gospodarki
7.5.4. Uczestnictwo w organizacjach powszechnych
7.6. Konkurencyjność a wymienialność i polityka kursowa
7.6.1. Kilka uwag o etapach ewolucji światowego systemu walutowego
7.6.2. Kurs walutowy
7.6.3. Warunki dochodzenia do unii walutowej w UE
7.6.4. Wprowadzenie wymienialności złotego w Polsce
7.6.5. Polityka kształtowania kursu walut
8. Konkurencyjność – cecha krótkookresowa czy zjawisko perspektywiczne
9. Wnioski
Część II
Konkurencyjność w warunkach globalizacji między państwami, branżami, firmami w pomiarach statystycznych w latach 1997-2010 – Jacek Ziemiecki
1. O metodach i celach
2. Wprowadzenie do projekcji pomiaru konkurencyjności w gospodarce globalnej
3. Pojęcie i mechanizmy konkurencji
4. Badania statystyczne pomiarów konkurencyjności między państwami
4.1. Dochód narodowy na jednego mieszkańca jako główny miernik konkurencyjności w porównaniach międzynarodowych
4.2. Inne mierniki konkurencyjności między krajami
4.3. Najważniejsze ograniczenia międzynarodowej porównywalności konkurencyjnej
5. Badania konkurencyjności między produktami lub branżami gospodarki
5.1. Znaczenie teorii życia produktów dla badań konkurencyjności między produktami
5.2. Badania konkurencyjności produktów i branż przez ceny
5.3. Niektóre trendy cenowe w zakresie produktów i ich skutki dla konkurencyjności (synteza)
5.4. Badanie konkurencyjności produktów i branż przez obszary zdobytego rynku
5.5. Narzędzia badawcze z teorii ekonomii, użyteczne do badania konkurencyjności (synteza)
6. Badania konkurencyjności między firmami
6.1. Uwagi ogólne
6.2. Badania obszaru rynku
6.3. Badania uzyskanej wielkości
7. Dotychczasowe badania konkurencyjności a zarysowujące się potrzeby badań
7.1. Rozproszenie dotychczasowych badań i potrzeb jednolitości
7.2. Brak powiązania między makro i mikro
7.3. Badanie zaszłości a nie przyszłości
7.4. Badanie trendów, a nie możliwego potencjału
8. Zwięzły opis metody statystycznego badania konkurencyjności globalnej
8.1. Wkład teorii ekonomicznych wpływających na konkurencyjność do propozycji modelu kompleksowego ujęcia
8.2. Zarys metody kompleksowej i źródła informacji statystycznej
8.3. Metoda
8.4. Szczegółowe informacje o badaniu
8.4.1. Obszar terytorialny badania
8.4.2. Podatek od firm
8.4.3. kilka innych uwag o przyjętej metodzie
8.4.4. Ocena zastosowanej metody
9. Konkurencyjność mierzona wymianą międzynarodową towarów dla 35 krajów w 2010 r. ze szczególnym uwzględnieniem Polski
9.1. Kilka przesłanek wpływających na konkurencyjność w handlu międzynarodowym towarami
9.2. Kilka słów o konkurencyjności w przemyśle
9.3. Rozwarcie między cenami surowców i cenami przetworzonymi towarów
9.4. Kurczenie się popytu na dobra tradycyjne jako immanentna cecha gospodarki początku XXI wieku
9.5. Wpływ nowej ekonomii na konkurencyjność – Internet oraz giełda światowa jako instrumenty globalizacji
9.6. Handel międzynarodowy w 35 krajach w latach 1997–2010
9.7. Konkurowanie firm
10. Postulaty poprawy konkurencyjności gospodarki Polski na podstawie uzyskanej analizy (czynniki widzialne)
11. Postulaty usprawnienia kultury konkurencyjności w polskich mechanizmach gospodarczych (czynniki niewidzialne)
Zakończenie – Katarzyna Żukrowska