Konfrontacja mitów oświatowych z komparatystyką pedagogiczną
Beata Krawiec
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Oficyna Wydawnicza Impuls |
Rok wyd.: | 2007 |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 180 s. |
Wymiar: | 167x240 mm |
EAN: | 9788373088719 |
ISBN: | 978-83-7308-871-9 |
Data: | 2007-11-30 |
Opis książki:
Książka prezentuje cztery mity oświatowe, które obecne są w większości systemów edukacyjnych na świecie. Uwzględnione mity – dogmaty oświatowe to decentralizacja zarządzania szkolnictwem, prywatyzacja szkolnictwa, egalitaryzm i wielokulturowość edukacji.
Publikacja przedstawia również nową funkcję, jaką przypisać można komparatystyce pedagogicznej – demaskowanie mitów – bezzasadnych wyobrażeń dotyczących oświaty.
Podręcznik może być wykorzystany przez studentów pedagogiki, szczególnie na zajęciach z pedagogiki porównawczej. Adresatami mogą być również decydenci prawni, polityczni oraz przedstawiciele administracji oświatowej.
Książka "Konfrontacja mitów oświatowych z komparatystyką pedagogiczną" - Beata Krawiec - oprawa miękka - Wydawnictwo Oficyna Wydawnicza Impuls. Książka posiada 180 stron i została wydana w 2007 r.
Spis treści:
Rozdział I
Współczesne mity obowiązujące w edukacji
Decentralizacja zarządzania oświatą
Prywatyzacja szkolnictwa
Egalitaryzm kształcenia
Pedagogika wielokulturowości
Rozdział II
Skutki dążenia do zdecentralizowanej administracji oświatowej
Przejście od scentralizowanego do zdecentralizowanego zarządzania w przypadku krajów skandynawskich (Szwecja, Norwegia i Finlandia), Włoch, Hiszpanii i Polski
Pogłębianie decentralizacji oświaty w Anglii
Kazus amerykański
Rozdział III
Prywatyzacja jako sposób rozwiązywania problemów edukacji
Rola sektora prywatnego w systemach szkolnictwa wybranych krajów
Rodzaje placówek prywatnych
Upowszechnianie szkół niezależnych
Rozdział IV
Narzucanie edukacji egalitarnego charakteru
Koedukacja a nauczanie jednoimienne
Zasadność selekcji szkolnej
Rozdział V
Funkcjonowanie szkolnictwa w społeczeństwach wielokulturowych
Problemy wynikające z udziału w oświacie mniejszości w wybranych krajach
Rozdział VI
Zakończenie – mity oświaty a komparatystyka pedagogiczna
Pedagogika porównawcza wobec decentralizacji i prywatyzacji
Postulat edukacji egalitarnej w świetle pedagogiki porównawczej
Bibliografia