pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Tytuł książki:

Koncepcja nauki Philipa Kitchera

Autor książki:

Anna Starościc

Dane szczegółowe:
Wydawca: Katolicki Uniwersytet Lubelski, KUL
Rok wyd.: 2023
Oprawa: miękka
Ilość stron: 211 s.
Wymiar: 167x240 mm
EAN: 9788382881226
ISBN: 978-83-8288-122-6
Data: 2024-02-01
33.08 
pozycja dostępna Wyślemy w czasie: 24 h

Opis książki:

Przedmiotem prezentowanej pracy jest rekonstrukcja koncepcji nauki Philipa Stuarta Kitchera, znanego amerykańskiego filozofa, John Dewey Professor w Columbia University, przed laty prezesa American Philosophical Association. Użyteczność niniejszego studium wynika bodaj najbardziej ze stylu pisarstwa Kitchera, który uprawia ją programowo w sposób „nomadyczny”, nie tylko śledząc dynamikę współczesnej problematyki metanaukowej, ale też sprawnie podążając za jej rozwojem. Krytyczna recepcja zapewnia jego dokonaniu aktualność, dzięki czemu analiza tej twórczości pomaga lepiej zrozumieć to, co we współczesnej kulturze metodologicznej i metafilozoficznej jest nie tylko dyskutowane, ale i trwałe.

Książka "Koncepcja nauki Philipa Kitchera" - Anna Starościc - oprawa miękka - Wydawnictwo Katolicki Uniwersytet Lubelski, KUL. Książka posiada 211 stron i została wydana w 2023 r. Cena 33.08 zł. Zapraszamy na zakupy! Zapewniamy szybką realizację zamówienia.

Spis treści:

Wstęp


Rozdział I. NATURA POZNANIA NAUKOWEGO – MIĘDZY EPISTEMOLOGIĄ
A METODOLOGIĄ NAUK
1. Własności nauki w aspekcie jej genezy, struktury i funkcji – umiejscowienie rozważań
2. Rudymenty epistemologiczne
2.1. Program epistemologii naturalistycznej
2.2. Koncepcja wiedzy naukowej
3. Status metodologiczny nauki
3.1. Przedmiot nauki – realizm naukowy
3.2. Cel nauki
3.3. Metoda naukowa
3.4. Racjonalność nauki
3.5. Nauka a pseudonauka


Rozdział II. DYNAMIKA NAUKI
1. Zmiana naukowa
1.1. Struktura zmiany naukowej
1.2. Procesy poznawcze i ich ograniczenia
1.3. Zróżnicowanie procesów poznawczych i celów poznania
1.4. Praktyka badawcza
1.5. Powszechnie akceptowana praktyka naukowa i jej elementy składowe
2. Postęp nauki
2.1. Postęp pojęciowy
2.2. Postęp eksplanacyjny
2.3. Postęp pragmatyczny

 

 

 

Rozdział III SPOŁECZNY WYMIAR NAUKI
1. Nauka a społeczeństwo
1.1. Epistemiczny podział pracy
1.2. Aksjologiczny wymiar nauki
1.3. Wiedza publiczna w systemie demokratycznym
2. Ideał nauki dobrze urządzonej
2.1. Idealna narada
2.2. Różnorodność w nauce
3. Postęp nauki a postęp społeczny – zwieńczenie rozważań


Zakończenie
Bibliografia podmiotowa (w układzie chronologicznym)
Monografie
Pozostałe publikacje
Redakcja
Bibliografia przedmiotowa (w układzie alfabetycznym)
Indeks osobowy