Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Katolicki Uniwersytet Lubelski, KUL |
Rok wyd.: | 2023 |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 211 s. |
Wymiar: | 167x240 mm |
EAN: | 9788382881226 |
ISBN: | 978-83-8288-122-6 |
Data: | 2024-02-01 |
Opis książki:
Przedmiotem prezentowanej pracy jest rekonstrukcja koncepcji nauki Philipa Stuarta Kitchera, znanego amerykańskiego filozofa, John Dewey Professor w Columbia University, przed laty prezesa American Philosophical Association. Użyteczność niniejszego studium wynika bodaj najbardziej ze stylu pisarstwa Kitchera, który uprawia ją programowo w sposób „nomadyczny”, nie tylko śledząc dynamikę współczesnej problematyki metanaukowej, ale też sprawnie podążając za jej rozwojem. Krytyczna recepcja zapewnia jego dokonaniu aktualność, dzięki czemu analiza tej twórczości pomaga lepiej zrozumieć to, co we współczesnej kulturze metodologicznej i metafilozoficznej jest nie tylko dyskutowane, ale i trwałe.
Książka "Koncepcja nauki Philipa Kitchera" - Anna Starościc - oprawa miękka - Wydawnictwo Katolicki Uniwersytet Lubelski, KUL. Książka posiada 211 stron i została wydana w 2023 r. Cena 33.08 zł. Zapraszamy na zakupy! Zapewniamy szybką realizację zamówienia.
Spis treści:
Wstęp
Rozdział I. NATURA POZNANIA NAUKOWEGO – MIĘDZY EPISTEMOLOGIĄ
A METODOLOGIĄ NAUK
1. Własności nauki w aspekcie jej genezy, struktury i funkcji – umiejscowienie rozważań
2. Rudymenty epistemologiczne
2.1. Program epistemologii naturalistycznej
2.2. Koncepcja wiedzy naukowej
3. Status metodologiczny nauki
3.1. Przedmiot nauki – realizm naukowy
3.2. Cel nauki
3.3. Metoda naukowa
3.4. Racjonalność nauki
3.5. Nauka a pseudonauka
Rozdział II. DYNAMIKA NAUKI
1. Zmiana naukowa
1.1. Struktura zmiany naukowej
1.2. Procesy poznawcze i ich ograniczenia
1.3. Zróżnicowanie procesów poznawczych i celów poznania
1.4. Praktyka badawcza
1.5. Powszechnie akceptowana praktyka naukowa i jej elementy składowe
2. Postęp nauki
2.1. Postęp pojęciowy
2.2. Postęp eksplanacyjny
2.3. Postęp pragmatyczny
Rozdział III SPOŁECZNY WYMIAR NAUKI
1. Nauka a społeczeństwo
1.1. Epistemiczny podział pracy
1.2. Aksjologiczny wymiar nauki
1.3. Wiedza publiczna w systemie demokratycznym
2. Ideał nauki dobrze urządzonej
2.1. Idealna narada
2.2. Różnorodność w nauce
3. Postęp nauki a postęp społeczny – zwieńczenie rozważań
Zakończenie
Bibliografia podmiotowa (w układzie chronologicznym)
Monografie
Pozostałe publikacje
Redakcja
Bibliografia przedmiotowa (w układzie alfabetycznym)
Indeks osobowy