Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Uniwersytetu Jagiellońskiego, WUJ |
Format: | |
Ilość stron: | 128 s. |
Zabezpieczenie: | plik z zabezpieczeniem watermark |
EAN: | 9788323396352 |
Data: | 2025-01-10 |
39.90
pozycja dostępna
Wyślemy w czasie: 24 h
×
Opis e-booka:
Katarzyna Waligóra pokazuje teatr jako zdarzenie, w którym splata się podmiotowość ludzka i pozaludzka. Oddaje głos rekwizytom, które okazują się ukrytymi sprawcami procesu twórczego; czasem partnerami, innym razem antagonistami aktorów. Interesują ją zarówno przedmioty trywialne i codzienne, jak i przedmioty-palimpsesty, zanurzone w sieci nakładających się na siebie znaczeń; przedmioty, które funkcjonują jako miejsca wspólne zbiorowej wyobraźni, jak strój Konrada z Dziadów. Perspektywa, w której widać sprawczość rekwizytów w procesie twórczym, była możliwa dzięki odrzuceniu chłodnej, zdystansowanej pozycji badawczej. Autorka rozumie, że transparentność naukowej narracji jest tak naprawdę strategią wytwarzania obiektywizmu, manifestacyjnie więc zajmuje pozycję odmienną. Przyznaje się do emocjonalnego zaangażowania i kibicowania artystom, podgląda teatralne działania od kulis, od strony pracowni i magazynów.Z recenzji dr Moniki Żółkoś
Bardzo więc kibicuję tej książce: jest ożywczo nowatorska, świetnie skomponowana, stanowi świadectwo nowego typu pracy teatrologicznej (wreszcie! wchodzącej w bliski kontakt z teatrem), a przy pozorach niemal reportażowej (więc wciągającej) narracji twardo trzyma się naukowych standardów.
Z recenzji prof. Ewy Guderian-Czaplińskej
E-book „Koń nie jest nowy. O rekwizytach w teatrze” - Wydawca: Uniwersytetu Jagiellońskiego, WUJ. Cena 39.90 zł. Zapraszamy na zakupy! Zapewniamy szybką realizację zamówienia.
Spis treści:
Wstęp 7
Rozdział 1: Dlaczego rzeczy? 11
Rozdział 2: Produkcja i proces twórczy 27
Rozdział 3: Sieć semiotycznych powiązań 51
Rozdział 4: Magazynowanie pamięci 79
Rozdział 5: Badania nad materialnością a historia teatru 97
Rozdział 6: Dwie materialności 115
Bibliografia 121
Indeks osób 125
Rozdział 1: Dlaczego rzeczy? 11
Rozdział 2: Produkcja i proces twórczy 27
Rozdział 3: Sieć semiotycznych powiązań 51
Rozdział 4: Magazynowanie pamięci 79
Rozdział 5: Badania nad materialnością a historia teatru 97
Rozdział 6: Dwie materialności 115
Bibliografia 121
Indeks osób 125