pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Tytuł książki:

Komunistyczna ideologizacja a szkolna edukacja historyczna w Polsce (1944-1989)

Autor książki:

Józef Brynkus

Dane szczegółowe:
Wydawca: Antykwa
Rok wyd.: 2013
Oprawa: twarda
Ilość stron: 504 s.
Wymiar: 170x245 mm
EAN: 9788360154311
ISBN: 978-83-60154-31-1
Data: 2013-09-18
Cena wydawcy: 40.00 złpozycja niedostępna

Opis książki:

Dr Józef Brynkus, od 1987 asystent w Instytucie Historii Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Krakowie (obecnie Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie), a od 1996 adiunkt, obecnie w Katedrze Edukacji Historycznej IH UP w Krakowie; ekspert ministerialny komisji egzaminacyjnych i kwalifikacyjnych dla nauczycieli ubiegających się o awans zawodowy. Bada uwarunkowania edukacji historycznej, dzieje i teorię świadomości oraz tożsamości historycznej i narodowej; treści kształcenia historycznego w programach i podręcznikach w różnych okresach historycznych ze szczególnym uwzględnieniem w nich wątków biograficznych; modele bohatera narodowego w popularyzacji dziejów i edukacji historycznej oraz wpływ komunizmu na polską edukację historyczną w latach 1944-1989. Autor książki Bohaterowie dziej ów polskich w podręcznikach szkolnych XIX wieku (Kraków 1998) i ponad 50 artykułów naukowych w języku polskim oraz niemieckim, czeskim, francuskim i angielskim. Współautor kilku publikacji o charakterze naukowym i popularyzatorskim, w tym podręcznika Dziedzictwo kulturowe w regionie. Małopolska. Ścieżka edukacyjna (Kraków 2000). Wygłosił ok. 40 referatów na ogólnopolskich i międzynarodowych konferencjach naukowych. Współpracował i współpracuje z wieloma instytucjami naukowymi w kraju i za granicą, w tym z Międzynarodowym Towarzystwem Dydaktyków Historii, Stowarzyszeniem Wspólnota Polska, Stowarzyszeniem Willa Decjusza, Małopolskim Centrum Doskonalenia Nauczycieli, Fundacją Współpracy Polsko-Niemieckiej, Stowarzyszeniem Centrum Polsko-Niemieckie w Krakowie i Stałą Wspólną Polsko-Czeską Komisją Nauk Humanistycznych.

Czytelnik dowie się z książki, jak komuniści w okresie Polski Ludowej, a potem PRL, podporządkowali sobie społeczeństwo, naukę i edukację. Będzie to obraz pełen empatii dla zniewolonych ludzi, traktowanych instrumentalnie przez władze importowane ze Wschodu. Takie autorskie rozwiązanie nie budzi zastrzeżeń, bo ocena dziejów socjalistycznego państwa polskiego jest jednoznaczna we współczesnej historiografii.

Przemiany w programach i organizacji nauczania historii nie były podyktowane potrzebami merytorycznymi lub metodologicznymi, a wyłącznie tytułową tutaj ideologią. Ostatecznie w latach osiemdziesiątych NSZZ „Solidarność" przystąpiła do naprawy programów nauczania, jednak odnowa natrafiła na ostry sprzeciw władz oświatowych i partyjnych. Wkrótce powrócił dawny model edukacji. Polityka historyczna okrzepła i podobnie jak wiele :8 ł innych dziedzin życia społecznego, mogłaby swobodnie rozwijać się dalej, gdyby nie okoliczności zewnętrzne.

Dr hab. Barbara Wagner, prof. UW

Koncepcja dr J. Brynkusa zasadza się na „kluczu” badań odkrywających związki między polityką a nauką i nauczaniem. Autor rozważa relacje, jakie zachodzą między tymi obszarami, skupiając się na stopniu zależności świata naukowego i szkolnego od dyrektyw władzy.

Dr hab. Hanna Wójcik-Łagan, prof. UJK

Książka "Komunistyczna ideologizacja a szkolna edukacja historyczna w Polsce (1944-1989)" - Józef Brynkus - oprawa twarda - Wydawnictwo Antykwa. Książka posiada 504 stron i została wydana w 2013 r.