Komputerowi mordercy. Tendencje konstruktywne i destruktywne u graczy komputerowych
Iwona Ulfik-Jaworska
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Katolicki Uniwersytet Lubelski, KUL |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 276 s. |
Wymiar: | 145x205 mm |
EAN: | 9788373632813 |
ISBN: | 83-7363-281-6 |
Data: | 2006-02-07 |
Opis książki:
Zabawa grami komputerowymi, szczególnie grami zawierającymi przemoc, jest nowym zjawiskiem społeczno-kulturowym i jeszcze wciąż mało poznanym. Brakuje badań nad rozpowszechnieniem tej formy spędzania czasu wśród dzieci i młodzieży, preferencją gier oraz ich wpływem na użytkowników. Pierwsze w Polsce badania psychologiczne dotyczące osobowości i społecznego funkcjonowania graczy komputerowych zostały podjęte w drugiej połowie lat 90. przez prof. M. Braun-Gałkowską oraz jej współpracowników. Badania prowadzone zarówno w Polsce, jak i na świecie dotyczyły przede wszystkim chłopców bawiących się grami zawierającymi przemoc, natomiast stosunkowo rzadko podejmuje się badania nad funkcjonowaniem dziewcząt preferujących taką formę rozrywki. Stąd też empiryczna eksploracja tego zjawiska wśród dziewcząt nabiera szczególnego znaczenia.
W niniejszej pracy podejmuję próbę charakterystyki konstruktywnych i destruktywnych aspektów funkcjonowania dzieci zaangażowanych w "agresywne" gry komputerowe. Badaniami obejmuję zarówno chłopców, jak i dziewczęta w wieku dorastania. Grupę odniesienia będą stanowiły dzieci, które nie grają w żadne gry komputerowe. Można sądzić, że jest to ostatnia szansa na przeprowadzenie tego rodzaju badań, ponieważ gry komputerowe stają się coraz bardziej popularne i w niedługim czasie wszystkie dzieci będą graczami tak, jak obecnie wszystkie dzieci oglądają telewizję.
Pojęciem "agresywne" gry komputerowe określam takie gry, które angażują użytkownika w akty agresji skierowanej wobec postaci lub/i przedmiotów generowanych przez program komputerowy. Są to zatem gry, w których użytkownik kieruje zachowaniem wirtualnego bohatera i stosuje przemoc wobec postaci widocznych na ekranie (np. ludzi, potworów, zombie) oraz niszczy przedmioty i różnego rodzaju mienie.
Książka "Komputerowi mordercy. Tendencje konstruktywne i destruktywne u graczy komputerowych" - Iwona Ulfik-Jaworska - oprawa miękka - Wydawnictwo Katolicki Uniwersytet Lubelski, KUL.
Spis treści:
Rozdział 1
Tendencje destruktywne i konstruktywne w świetle koncepcji E. Fromma ... 15
1.1. Koncepcja człowieka w ujęciu E. Fromma . ... 15
1.2. Tendencje destruktywne - nckrofilia i sadyzm . 20
1.2.1. E. Fromma koncepcja nekrofilii .. 21
1.2.2. E. Fromma koncepcja sadyzmu .. 24
1.3. Tendencje konstruklywne - biofilia i miłość. .. 29
1.3.1. E. Fromma koncepcja biofilii 30
1.3.2. E. Fromma koncepcja miłości. ... 32
1.4. Opozycyjność tcndencji konstruklywnych i destruktywnych. . 35
Ro z d z i ał 2 Gry komputerowe - charakterystyka zjawiska 39
2.1. Gry komputerowe jako nowa forma rozrywki . 39
2.1.1. Definicja i próba klasyfikacji gier komputerowych 40
2.1.2. Historia gier komputerowych 53
2.1.3. Gry komputerowe jako nowc zjawisko społeczne i kulturowe . 59
2.1.4. Atrakcyjność gier komputerowych dla dzieci i młodzieży. 66
2.2. Gry komputerowe zawierające przemoc i deslrukcję. . 68
2.2.1. .„Agresywne" gry komputerowe - definicja zjawiska ... 68
2.2.2. Przejawy przemocy i destrukcji obecne w grach komputerowych .. 72
Rozdział 3 Oddziaływanie gier komputerowych na dzieci i młodzież. . 87
3.1. Pozytywne i negatywne aspekty korzystania z gier komputerowych . 87
3.2. Badania dotyczące użytkowników „agresywnych" gier komputerowych .. 94
3.3. Psychologiczne mechanizmy wpływu gier komputerowych na ich użytkowników ... 101
3.4. Korzystanie z „agresywnych" gier komputerowych a tendencje konstruktywne i destruktywne .. 116
Rozdział 4 Problematyka i program badań własnych .. 121
4.1. Problem badawczy i hipotezy ... 121
4.2. Charakterystyka badanych grup i kryteria ich doboru . 123
4.3. Procedura i przebieg badań 135
4.4. Opis zastosowanych metod badawczych 136
4.4.1. Kwestionariusz tendencji (konstruktywnych/destruktywnych) K/D 137
4.4.2. Opowiadania niedokończone 144
4.4.3. Rysunek projekcyjny „Ja wśród ludzi" .. 146
4.4.4. Tablice Rorschacha. 148
Rozdział 5
Tendencje konstruktywne i destruktywne w świetle zastosowanych metod badawczych ... 151
5.1. Tendencje konstruktywne i destruktywne w świetle kwestionariusza tendencji K/D. ... 151
5.2. Tendencje konstruktywne i destruktywne w świetle opowiadań niedokończonych . 157
5.2.1. Relacje z innymi ludźmi .. 157
5.2.2. Postawa wobec przyrody i wszelkich przejawów życia .. 163
5.3. Tendencje konstruktywne i destruktywne w świetle rysunku projekcyjnego „Ja wśród ludzi" . 171
5.3.1. Sfera emocjonalna . 171
5.3.2. Obraz siebie i innych ludzi. 173
5.3.3. Obraz świata społecznego . 174
5.4. Tendencje konstruktywne i destruktywne w świetle badań tablicami Rorschacha 183
5.4.1. Analiza treści wypowiedzi . 183
5.4.2. Analiza wybranych determinant wypowiedzi ... 193
5.4.2.1. Dojrzałość emocjonalna .. 194
5.4.2.2. Dojrzalość charakterologiczna ... 196
5.4.2.3. Mechanizmy samokontroli zachowania. . 197
Rozdział 6 Podsumowanie wyników, hipotezy interpretacyjne i wnioski 205
6.1. Podsumowanie wyników . 205
6.1.1. Nasilenie tendencji konstruktywnych i destruktywnych . 205
6.1.2. Jakościowe przejawy tendencji konstruktywnych i destruktywnych .. 207
6.2. Hipotezy interpretacyjne . 211
6.3. Wnioski praktyczne 225
Zakończenie .. 235
Literatura 239
Załączniki 261