pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Tytuł książki:

Kompozycja działań związanych z wiedzą a wyniki ekonomiczne przedsiębiorstwa

Dane szczegółowe:
Wydawca: Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Rok wyd.: 2011
Oprawa: miękka
Ilość stron: 209 s.
Wymiar: 176x250 mm
EAN: 9788373785847
ISBN: 978-83-7378-584-7
Data: 2011-10-17
Cena wydawcy: 28.00 złpozycja niedostępna

Opis książki:

Wstęp

Choć zarówno w polskiej, jak i światowej literaturze widać zmniejszenie zainteresowania zarządzaniem wiedzą w organizacjach w porównaniu z okresem przełomu wieków (co zapewne wynika z konieczności zajęcia się problemami związanymi z wciąż dokuczającym przedsiębiorstwom kryzysem), to przecież wiedza i wynikające z niej umiejętności wciąż traktowane są jako czynnik decydujący współcześnie o innowacyjności i tym samym o konkurencyjności organizacji. Warto zatem podejmować temat włączania działań związanych z wiedzą do praktyki przedsiębiorstw.

Wydaje się nawet, że w czasach gorszej koniunktury wiedza jest bardziej w cenie niż w czasach prosperity. Pozwala ona skuteczniej unikać zagrożeń i wygrywać z konkurentami. Rezultatem wzrostu konkurencyjności są na ogół dobre (poprawiające się i lepsze od konkurentów) wyniki ekonomiczne.

Przekonanie o decydującym dla konkurencyjności organizacji znaczeniu wiedzy skłoniło nas do kontynuowania badań orientacji na wiedzę średnich przedsiębiorstw funkcjonujących w Polsce. Pierwszy etap tych badań opisany został w książce autorstwa J. Mazur, M. Rószkiewicz, M. Strzyżewskej pod tytułem Orientacja na wiedzę a wyniki ekonomiczne przedsiębiorstwa. Wyniki badań średnich przedsiębiorstw funkcjonujących w Polsce. Głównym przedmiotem badania opisanego w tamtej publikacji były poziomy dwu kategorii, tj. orientacji menedżerów przedsiębiorstw na wiedzę i orientacji samych przedsiębiorstw na wiedzę oraz ich wpływ na osiągane wyniki ekonomiczne. Hipotezy wskazujące na związki orientacji na wiedzę i wyników ekonomicznych zweryfikowano na dużej próbie przedsiębiorstw działających w Polsce dzięki grantowi Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Obszerny materiał, który zgromadzono, ankietując 852 przedsiębiorstwa, stwarzał możliwości przeprowadzenia dalszych analiz procesów związanych z wiedzą. W szczególności interesujące wydawały się zagadnienia konfiguracji działań związanych z wiedzą składających się na całokształt orientacji na wiedzę. Co prawda, już w pierwszym opracowaniu identyfikowano strukturę orientacji przedsiębiorstw na wiedzę, analizując poziomy intensywności trzech zakresów procesu tego zorientowania, to jest zakresu pozyskiwania danych i informacji, ich aktualizowania i upowszechniania, zakresu tworzenia nowej wiedzy i jej upowszechniania, zakresu wykorzystywania wiedzy i transferu wiedzy poza przedsiębiorstwo, ale nie dokonano w nim oceny znaczenia różnych szczegółowych przejawów orientacji na wiedzę. Zadanie zbadania kompozycji działań związanych z wiedzą i wpływu różnych jej wariantów na wyniki średnich przedsiębiorstw stało się przedmiotem kolejnych badań.

Uznałyśmy, że zaprezentowanie wyników tych ostatnich badań wymaga wcześniejszego omówienia zawartości pierwszej wspomnianej powyżej publikacji na temat orientacji przedsiębiorstw na wiedzę. W pierwszej części tego opracowania w kolejnych rozdziałach przedstawiono zatem problem badawczy, sposoby gromadzenia i analizy danych, a także wybrane rezultaty badania, ich interpretację i wnioski. Ta część zawiera skróconą wersję pierwszej naszej książki na temat orientacji przedsiębiorstw na wiedzę uzupełnioną nowymi rozważaniami na temat przejawów tej orientacji, które posłużyły do sformułowania instrumentu badawczego w postaci kwestionariusza ankietowego.

Druga część tej publikacji poświęcona jest badaniu różnych wariantów kompozycji działań związanych z wiedzą i jej wpływowi na wyniki ekonomiczne. Na wstępie omawiamy problem = struktury orientacji przedsiębiorstw na wiedzę w układzie trzech zakresów działań. Punkt ten stanowi pierwsze ujęcie problematyki kompozycji działań związanych z wiedzą.

Bardziej szczegółowe podejście do problematyki konfiguracji działań związanych z wiedzą i ich wpływu na ekonomiczne wyniki przedsiębiorstw zastosowano w dalszej części książki traktującej o wynikach badań przejawów zarówno orientacji menedżerów, jak i orientacji przedsiębiorstw na wiedzę. Oba rozdziały opracowania w jego drugiej części również kończą rozważania interpretujące otrzymane wyniki, jak i formułujące na ich podstawie wnioski.

Do podstawowego tekstu dołączono trzy aneksy. W pierwszym z nich zamieszczono treść kwestionariusza ankietowego. Aneks drugi zawiera analizę rzetelności i trafności zaproponowanych skal pomiaru orientacji na wiedzę. Z kolei w trzecim aneksie znajduje się szczegółowa analiza wyników badania kompozycji działań związanych z wiedzą w podziale na jej przejawy.

Książka "Kompozycja działań związanych z wiedzą a wyniki ekonomiczne przedsiębiorstwa" - Jolanta Mazur, Małgorzata Rószkiewicz, Marianna Strzyżewska - oprawa miękka - Wydawnictwo Szkoła Główna Handlowa w Warszawie. Książka posiada 209 stron i została wydana w 2011 r.