Komparatystyczne orientacje tekstu artystycznego. Próby interpretacji dzieł kultury rosyjskiej
Halina Chałacińska-Wiertelak
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Wydawnictwo Naukowe UAM |
Oprawa: | twarda |
Ilość stron: | 206 s. |
Wymiar: | 155x215 mm |
EAN: | 9788323217381 |
ISBN: | 83-232-1738-6 |
Data: | 2009-09-24 |
Opis książki:
Książka sytuuje się w kontekstach metodologiczno-poznawczej świadomości współczesnej humanistyki - w których dzieło literackie określa się jako pars pro toto kultury.
Prezentowane w monografii ujęcia analizy fenomenologicznej odsyłają do istotnych pojęć "energetycznej teorii", w której intertekst rozpatrywany jest jako "obiektywnie istniejąca realność".
Konsekwentnie prowadzony dyskurs w sieci kulturowych kontekstów ujawnia za każdym razem inny aspekt ogólnej, modelowej zasady kulturowej teorii literatury.
Comparative orientations of artistic text. Attempts at interpretation of texts of Russian culture
The monograph Comparative orientations of artistic text. Attempts at interpretation of texts of Russian culture is located in the contexts of the methodological-cognitive awareness of the modern humanities; in its intellectual space a work of art, and the literary one in particular, is defined as pars pro toto of culture. The experiences of phenomenological analysis, presented in this study, refer to essential concepts of the energetic theory, in which sphere the intertext appears as an "objectively existing reality", being the result of the creative activity of man; the reality capable of "limitless self-regeneration" being fulfilled according to the rhythm of time metamorphoses. The value of the processual being of the artistic text (and of the recognising object) consistently discussed in the monograph, leads to the possibility of developing the analyses and research postulates contained in this book.
Książka "Komparatystyczne orientacje tekstu artystycznego. Próby interpretacji dzieł kultury rosyjskiej" - Halina Chałacińska-Wiertelak - oprawa twarda - Wydawnictwo Naukowe UAM.
Spis treści:
Uwagi o funkcji komparatystycznych metodologii we współczesnej humanistyce
I. DRAMATURGICZNO-TEATRALNY METAKONTEKST PRZEŁOMU XIX I XX WIEKU
ROZDZIAŁ l
Turgieniewowsko-tołstojowski model epickich odniesień w formie gatunkowej dramatu
ROZDZIAŁ 2
Nadrzędność tematu w romantyczno-ekspresjonistycznej poetyce przedstawień (Róża Stefana Żeromskiego i Car-Głód Leonida Andrejewa)
ROZDZIAŁ 3
Próba typologizacji teatralnej potencjalności w odmianach rosyjskiego dramatu modernistycznego (w tekstach Błoka, Andrejewa, Majakowskiego)
II. KONTEKSTY WIELOTWORZYWOWYCH AFILIACJI
ROZDZIAŁ 4
Immoralista Andrś Gide`a wobec granicy wyższego porządku estetycznego w powieściowym Świecie Fiodora Dostojewskiego
ROZDZIAŁ 5
Idea "twórczej zdrady" w filmie Wkrótce będzie koniec świata Aleksandra Petrovicia
ROZDZIAŁ 6
Opera Czarna maska Miltona - Pendereckiego. Animowanie semantyki Początku w tekście Dostojewskiego
III. MODELE INTEGRACJI W ROSYJSKIEJ FENOMENOLOGII FILOZOFICZNO-ARTYSTYCZNEJ
ROZDZIAŁ 7
Kulturowo-antropologiczne wartości teologii ikony
ROZDZIAŁ 8
Fenomen eurazjatyzmu wobec konfliktogennej opozycji Wschód -Zachód
ZAKOŃCZENIE
Przestrzenność myślenia w rozumieniu wartości kultury duchowej XX/XXI wieku
Bibliografia
Comparative orientations of artistic text. Attempts at interpretation of texts of Russian culture (Summary)