pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Tytuł książki:

Komparatystyczne orientacje tekstu artystycznego. Próby interpretacji dzieł kultury rosyjskiej

Dane szczegółowe:
Wydawca: Wydawnictwo Naukowe UAM
Oprawa: twarda
Ilość stron: 206 s.
Wymiar: 155x215 mm
EAN: 9788323217381
ISBN: 83-232-1738-6
Data: 2009-09-24
Cena wydawcy: 36.22 złpozycja niedostępna

Opis książki:

Książka sytuuje się w kontekstach metodologiczno-poznawczej świadomości współczesnej humanistyki - w których dzieło literackie określa się jako pars pro toto kultury.
Prezentowane w monografii ujęcia analizy fenomenologicznej odsyłają do istotnych pojęć "energetycznej teorii", w której intertekst rozpatrywany jest jako "obiektywnie istniejąca realność".
Konsekwentnie prowadzony dyskurs w sieci kulturowych kontekstów ujawnia za każdym razem inny aspekt ogólnej, modelowej zasady kulturowej teorii literatury.
Comparative orientations of artistic text. Attempts at interpretation of texts of Russian culture
The monograph Comparative orientations of artistic text. Attempts at interpretation of texts of Russian culture is located in the contexts of the methodological-cognitive awareness of the modern humanities; in its intellectual space a work of art, and the literary one in particular, is defined as pars pro toto of culture. The experiences of phenomenological analysis, presented in this study, refer to essential concepts of the energetic theory, in which sphere the intertext appears as an "objectively existing reality", being the result of the creative activity of man; the reality capable of "limitless self-regeneration" being fulfilled according to the rhythm of time metamorphoses. The value of the processual being of the artistic text (and of the recognising object) consistently discussed in the monograph, leads to the possibility of developing the analyses and research postulates contained in this book.

Książka "Komparatystyczne orientacje tekstu artystycznego. Próby interpretacji dzieł kultury rosyjskiej" - Halina Chałacińska-Wiertelak - oprawa twarda - Wydawnictwo Naukowe UAM.

Spis treści:

WSTĘP

Uwagi o funkcji komparatystycznych metodologii we współczesnej humanistyce

I. DRAMATURGICZNO-TEATRALNY METAKONTEKST PRZEŁOMU XIX I XX WIEKU

ROZDZIAŁ l
Turgieniewowsko-tołstojowski model epickich odniesień w formie gatunkowej dramatu

ROZDZIAŁ 2
Nadrzędność tematu w romantyczno-ekspresjonistycznej poetyce przedstawień (Róża Stefana Żeromskiego i Car-Głód Leonida Andrejewa)

ROZDZIAŁ 3
Próba typologizacji teatralnej potencjalności w odmianach rosyjskiego dramatu modernistycznego (w tekstach Błoka, Andrejewa, Majakowskiego)

II. KONTEKSTY WIELOTWORZYWOWYCH AFILIACJI

ROZDZIAŁ 4
Immoralista Andrś Gide`a wobec granicy wyższego porządku estetycznego w powieściowym Świecie Fiodora Dostojewskiego

ROZDZIAŁ 5
Idea "twórczej zdrady" w filmie Wkrótce będzie koniec świata Aleksandra Petrovicia

ROZDZIAŁ 6
Opera Czarna maska Miltona - Pendereckiego. Animowanie semantyki Początku w tekście Dostojewskiego

III. MODELE INTEGRACJI W ROSYJSKIEJ FENOMENOLOGII FILOZOFICZNO-ARTYSTYCZNEJ

ROZDZIAŁ 7
Kulturowo-antropologiczne wartości teologii ikony

ROZDZIAŁ 8
Fenomen eurazjatyzmu wobec konfliktogennej opozycji Wschód -Zachód

ZAKOŃCZENIE
Przestrzenność myślenia w rozumieniu wartości kultury duchowej XX/XXI wieku

Bibliografia

Comparative orientations of artistic text. Attempts at interpretation of texts of Russian culture (Summary)