pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Tytuł książki:

Kolor w kulturze

Dane szczegółowe:
Wydawca: Uniwersytet Mikołaja Kopernika
Rok wyd.: 2010
Oprawa: miękka
Ilość stron: 358 s.
Wymiar: 158x228 mm
EAN: 9788323125259
ISBN: 978-83-2312-525-9
Data: 2010-08-24
pozycja niedostępna

Opis książki:

Kolorem ludzie posługują się intencjonalnie we wszystkich kulturach, a jednocześnie używają go w sposób bardzo zróżnicowany - zarówno w zakresie "palety" barw, jak i przypisywanych jej znaczeń oraz celów jej zastosowania. Kolor może więc znaleźć się w centrum debaty dotyczącej uniwersalizmu i różnorodności kulturowej. Dzięki niemu możemy odkrywać różnice istniejące między kulturami (np. kolor żałoby: w Polsce czerń, w Japonii biel; kolory tradycyjnych strojów: indygo Tuaregów, czerwień Masajów), ale też z przemian zachodzących w obrębie jednej kultury. Za pomocą koloru próbujemy również charakteryzować pewne zjawiska w kulturze, a nawet całe kultury (np. "czarna msza", "czarne koszule", "białe kołnierzyki", "białe plamy w historii", "pomarańczowa rewolucja", "green peace", rasa żółta, rasa biała, kultura "czarnej Afryki", szarzyzna epoki PRL-u czy "think pink" jako synonim kultury amerykańskiej). Książka ta w całości poświęcona jest analizie funkcji i znaczeń kolorów występujących w różnych sferach życia kulturowego (od tekstów autorów łacińskich poprzez średniowieczne kodeksy iluminowane aż po sztuki teatralne Bergmana, filmy Kieślowskiego czy debaty telewizyjne oraz widowiska sportowe i młodzieżowe subkultury). Książka podzielona została na pięć dużych rozdziałów: I. Kolor w słowie II. Kolor w obrazie III. Kolor w teatrze i w filmie IV. Kolor w mediach i przestrzeni publicznej V. Kolor a tożsamość indywidualna i zbiorowa. Publikację otwierają więc refleksje nad znaczeniem słowa "kolor", zamykają zaś rozważania dotyczące koloru jako takiego i roli, jaką spełnia on w rzeczywistości społecznej. Znaleźć możemy tutaj zatem szeroki wachlarz zagadnień - począwszy od kwestii etymologicznych związanych z kolorami, a skończywszy na ich funkcjach perswazyjnych i marketingowych.

Książka "Kolor w kulturze" - oprawa miękka - Wydawnictwo Uniwersytet Mikołaja Kopernika. Książka posiada 358 stron i została wydana w 2010 r.