Koleżeńskie doradztwo, czyli o kulturze uczenia się od siebie nawzajem. Doświadczenia niemieckich pedagogów i nauczycieli
Agnieszka Chmielewska-Długosz
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Oficyna Wydawnicza Impuls |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 236 s. |
Wymiar: | 167x240 mm |
EAN: | 9788373089662 |
ISBN: | 978-83-7308-966-2 |
Data: | 2007-12-21 |
Opis książki:
Autorka książki, czyniąc punktem odniesienia doświadczenia niemieckich pedagogów i nauczycieli w zakresie koleżeńskiego doradztwa, stara się odpowiedzieć na pytanie, na czym polega istota wspomnianej koncepcji sytuowanej tradycyjnie wśród metod superwizji i coachingu.
Tematyka książki koncentruje się na zagadnieniu warunków kształtowania nauczycielskiego profesjonalizmu. Nowe, rozszerzone modele profesjonalizmu podkreślają znaczenie refleksji i krytycznej świadomości zawodowej w pracy pedagogów. Jedną z rozpowszechnionych w Niemczech metod umożliwiających podejmowanie refleksji nad własnym działaniem zawodowym jest koleżeńskie doradztwo.
Adresatami książki są nauczyciele i pedagodzy praktycy, ośrodki kształcenia i doskonalenia zawodowego nauczycieli oraz badacze problemów pedeutologii
Książka "Koleżeńskie doradztwo, czyli o kulturze uczenia się od siebie nawzajem. Doświadczenia niemieckich pedagogów i nauczycieli" - Agnieszka Chmielewska-Długosz - oprawa miękka - Wydawnictwo Oficyna Wydawnicza Impuls.
Spis treści:
Nauczyciel jako osoba w d r o d z e
Specyfika zawodu nauczyciela
Refleksyjne modele nauczycielskiego profesjonalizmu
Stres zawodowy i syndrom wypalenia u pedagogów i nauczycieli
Sposoby i możliwości wspomagania nauczycieli w rozwoju profesjonalnym
Koncepcja koleżeńskiego doradztwa
Korzenie koleżeńskiego doradztwa
Ogólne założenia koncepcji koleżeńskiego doradztwa
Kollegiale Beratung- doradztwo czy poradnictwo?
Superwizja, coaching, koleżeńskie doradztwo-wyjaśnienia terminologiczne
Modele koleżeńskiego doradztwa
Psychoanalityczne inspiracje w koncepcji koleżeńskiego doradztwa H. Gudjonsa
Metoda zespołu odzwierciedlającego T. Andersena w koncepcji koleżeńskiego doradztwa
Strategia postępowania badawczego
Problematyka badawcza i jej teoretyczne zakorzenienie
Dobór metod zbierania i analizy danych
Dobór badanej próby
Charakterystyka badanej grupy
Koleżeńskie doradztwo w opiniach badanych pedagogów
Wyróżniki koleżeńskiego doradztwa
Cele koleżeńskiego doradztwa
Mechanizmy koleżeńskiego doradztwa
Roszczenia ważności - warunki koleżeńskiego doradztwa
Koleżeńskie doradztwo w akcji
Koleżeńskie doradztwo - czyli wspólne wzrastanie
Koleżeńskie doradztwo - czyli balansowanie między hierarchią a siecią
Koleżeńskie doradztwo - czyli zawiedzione nadzieje
Zakończenie
Bibliografia